handdator

Visa fullständig version : Slut i batteriet inom en timme!!!



Freddae
2008-06-17, 21:47
Hallå alla!!

Som rubriken lyder så drar batteriet ur sig på en timme?
Jag har en Golf 3 GTI 115 hästar versionen en 96:a.
Sätter jag i ett nytt batterie när bilen är avstängd så tar det slut inom en timme utan att ja ens startar den!!??

Är det någon här som har den minsta aning om vad det skulle kunna vara..??

Tacksam för alla svar!

Mvh Fredric Eriksson

Falcor
2008-06-17, 21:50
Koppla in en voltmätare över batteripolarna när det är kopplat till bilen. Ha en kompis titta på mätaren medans du drar ut en säkring i taget tills mätaren ändrar sig. Den säkring den ändrar sig på är den som drar ström. Då bör du kunna räkna ut vart felet ligger...

Freddae
2008-06-17, 22:50
Tack och bock för de svaret! Då vet jag vad jag ska göra av midsommarhelgen då...haha...

Trevlig Midsommar!!!

Finn
2008-06-17, 23:02
Rättning, du ska använda en amperemätare som du kopplar in i serie. Alternativt en amperetång (rekomenderas) så slipper du hålla på å lossa batterikablarna.

Manny
2008-06-17, 23:17
jag är inte säker men jag kan tänka mig att det kan gå och se med voltmätare med då en förbrukare brukar ge ett visst spänningsfall.

Falcor
2008-06-18, 07:41
jag är inte säker men jag kan tänka mig att det kan gå och se med voltmätare med då en förbrukare brukar ge ett visst spänningsfall.

Precis så tänkte jag med, särskilt om det som är fel drar ur batteriet på en timme. Mät spänningen på batteripolerna utan att ha batteriet kopplat till bilen. Lägg sedan på kablarna, nu borde du ha samma spänning som innan men troligtvis kommer spänningen sjunka något.

HardstyleBoy
2008-06-18, 10:53
Hallå alla!!

Som rubriken lyder så drar batteriet ur sig på en timme?
Jag har en Golf 3 GTI 115 hästar versionen en 96:a.
Sätter jag i ett nytt batterie när bilen är avstängd så tar det slut inom en timme utan att ja ens startar den!!??

Är det någon här som har den minsta aning om vad det skulle kunna vara..??

Tacksam för alla svar!

Mvh Fredric Eriksson

Jag hade samma problem med min golf IV. Problemet var generatorn. Antagligen så var dioden sönder i generatorn och strömen gick över jord. Jag bytte generator och efter det så har det funkat fint. Kolla vad en generator kostar på skroten och byt. Det är mitt tips i alla fall.

mellowd
2008-06-18, 15:30
om batteriet drar ur sig på en timme är det troligtvis kasst.
Det ska dra väääldigt mycket ström för att det ska tömmas så fort.
Man kan ju stå och spela stereo i iaf 2 timmar och utan problem klara dra runt startmotorn

edit:
1 timmes körning eller 1 timmes stillastående?

berka_85
2008-06-18, 21:08
hej.kolla så de inte är någon kabel eller något som ligger mot jord. . . hade de felet på min golf etta.mvh

Spaza
2008-06-19, 21:25
Kolla om det laddas ur även om du tar loss en pol och låter bilen stå nån timme.

Blir det samma sak är det nog en blyplatta i batteriet som lossnat och orsakar inre kortslutning. Men det går att mäta, åk till nån som säljer batteriet så kan dom mäta, tar bara några sekunder.