handdator

Visa fullständig version : Motorolja / Sega torkare Golf V5



Axelsson
2008-06-17, 21:11
Har nyligen blivit en stolt ägare till en Golf V5 -00. =)

Men en sak kollade jag inte innan jag köpte bilen och det var torkarna,
och dom funkar ju inte som dom ska naturligtvis, dom går seeeeeeeegt...

Antar att det är torkararmslänkaget som behöver bytas.
Sökte lite och hittade följande artikelnummer: 1J1955603B

Är det svårt att byta den själv?
Hur krångligt är det att få bort plasten som sitter mellan torkarbladen/armarna och rutan?

Eller det kanske inte är så farligt dyrt att lämna in den på VAG så dom får byta den?

Och sen så har jag en fråga angående mängd motorolja till V5:
Ska det verkligen "bara" vara 4 liter olja med filterbyte i den motorn?

foffa2002
2008-06-18, 21:12
Har nyligen blivit en stolt ägare till en Golf V5 -00. =)

Men en sak kollade jag inte innan jag köpte bilen och det var torkarna,
och dom funkar ju inte som dom ska naturligtvis, dom går seeeeeeeegt...

Antar att det är torkararmslänkaget som behöver bytas.
Sökte lite och hittade följande artikelnummer: 1J1955603B

Är det svårt att byta den själv?
Hur krångligt är det att få bort plasten som sitter mellan torkarbladen/armarna och rutan?

Eller det kanske inte är så farligt dyrt att lämna in den på VAG så dom får byta den?

Och sen så har jag en fråga angående mängd motorolja till V5:
Ska det verkligen "bara" vara 4 liter olja med filterbyte i den motorn?


ca 4liter beroende på om det är en 98-99,5 eller en 99,5-2001
annars är det 4,5-5L på 98orna

Axelsson
2008-06-18, 21:17
Tack för svaret. Bilen är en -00 så då borde ju 4 liter räcka.

GTI-nissen
2008-06-19, 09:04
Torkarna är ett känt problem, "torkaraxlarna" nyper i lagringen. Det är bara att köpa en ny mekanism, som på köpet också är förbättrad gentemot den gamla.

Mini_me
2008-06-19, 09:36
Och denna mekanism är inte svår alls att byta.

*Bort med torkar armarna , dessa brukar fastna / nypa fast hårt som fan och då skall du ha en avdragare eller så stänger du huven och fäller upp armen och vickar lite lätt fram och tillbaka så brukar dom lossna.

*Bort med plasten som sitter under rutan...ha gärna bilen i solen innan eller haft den inomhus så att plasten är lite flexibel.
Börja med att peta in nåt FÖRSIKTIGT mellan rutan och plasten (Helst nåt gjort av plast typ en kil eller smörkniv i plast).
Sen tar du fingrana och börkar in dom mellan och sen "lyfter du plsten liite hela vägen tills den poppar loss.
Kan sitta rätt hårt men lossnar nästan alltid utan större problem.

*När plasten är borta så lossar du dom 3 10mm skruvarna du finner runt mekanismen.

*Vrid / Vinkla alltihopa så du kan lossa kabeln.

*Vrid vinkla ut mekanism med motor och allt.

*Nu skall du flytta över motorn till din nya fina torkar mekanism (Funkar från en Skoda Octavia oxå som dessutom är billigare).
Börja med att lossa dom 2 armarna som går från motorn ut till länkaget...ta en hyffsat krallig skruv mjsel och "ploppa" loss dom.

*När dom är borta så lossar du dom skruvarna som håller motorn MEN LOSSA INTE 13mm MUTTERN SOM HÅLLER ARMEN PÅ MOTORN...lossar du den måste du nolla och krångla och det är drygt.
När du lossat motorn så vinklar du ut motorn ur länkaget (Du får vrida runt motorn lite så armen hamnar i rätt läge).

*Sen gör du precis tvärtom mot det jag skrivit med ett undantag.
Innan du sätter dit torkar armarna så slå på tändningen och kör ett varv med torkarn så att motorn ställer sig i början av sin bana...annars går armarna åt alla möjliga håll och kan skada bilen + sig själv.

Plasten som sitter under rutan lägger du på plats och trycker fast igen och efter knackar lite med knuten näve.

Anslagen tid är ca 30min...GO!

TA DA!!!

Lycka till.

Axelsson
2008-06-19, 16:26
Mini_me: Den där guiden var guld värd. =)

Får torkararmslänkaget någon gång nästa vecka.

Men jag hoppas bara nu att inte torkarmotorn har havererat oxå då torkarna stannade på halva rutan sist... =/

När jag pratade med dom på VAG så trodde dom att det inte borde vara någon fara.

Mini_me
2008-06-19, 16:48
Är ingen fara...den nyper nå grönjävligt dessa länkage.
Sätter pengar på att det är den som är på förar sidan som har nypit!=)


Lycka till som sagt.

Manny
2008-06-19, 17:26
Den där ska du skicka till FAQen ! :D