handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. ojämn tomgång i samband med ECC..



Eddy
2008-06-11, 23:52
(Vet inte riktigt varför tråden togs bort, antar att det var för att jag skrev fel, Audi istället för Passat??.. Sorry.. Här kommer tråden igen iaf.)

Det handlar om en Passat 1.8T -01 som beter sig konstigt när jag kopplar in ECC, dvs när kompressorn börjar jobba. Då börjar motorn gå kraftigt ojämnt på tomgång, varvtalsvisaren börjar hoppa upp o ner... kopplar jag bort ecc så lugnar sig motorn. Under körning är det inga problem. Har varit på VW men några fekoder finns inte.. Hoppas på er hjälp.. Tacksam för alla tips.

Mvh

Manny
2008-06-12, 00:25
kompressorn går kanske tungt?

Jocke_M
2008-06-12, 10:03
Hur mycket ändras tomgången, är det inte på alla bilar att om man slår på ac:n när man står på tomgång så sjunker (svajar till lite) tomgången lite?

Å ändras den för mycket låter det som den skulle gå tungt som manny skrev..

VWGolIV
2008-06-12, 12:09
Slår jag igång min ac så ökas motorvarvtalet.

Min bil går lite ojämt på tomgång utan AC, men med så går den fint =)

Eddy
2008-06-12, 14:49
Nej nej det är inte det vanliga som händer när man slår på AC:n utan som jag skrev i inlägget så börjar bilen gå kraftigt ojämnt...Låter som om någon leker med gaspedalen:) Jag misstänker att kompressorn går tungt men varför?? Vad är det som händer när man slår på acc som skulle kunna orsaka detta??

Eddy
2008-06-18, 14:55
Måste lyfta tråden då semestern närmar sig och jag har fortfarande inte fixat felet... Konstigt fel jag vet, tips??