handdator

Visa fullständig version : Underligt problem med kylsystem



Fredda84
2008-06-11, 19:03
Jag bytte kamrem, spännrulle och vattenpump för max 200 mil sedan, jag åkte vidare till Mariestad efter Bug Run och där flög olje och vattentemp iväg på ett sätt som det normalt inte kan göra. Efter lite kontroller konstaterar jag att det mest troligt är vattenpumpen som är trasig. Problemet är att jag bor nästan i Gävle, hade min bror som bogserade mig till Örebro men sen orkade varken hans bil eller vi bogsera längre så jag fick hyra Bil och släp hemma i Sandviken och åka ner till Örebro och hämta min bil. Slutnotan blev nästan 2500:-

Vet någon om det finns möjlighet till någon ersättning för en sån här sak eller får jag vara nöjd med att få en ny pump på garantin?

Som sagt så va pumpen splitterny för närmare 200 mil sedan och köpt på Mekonomen.

scirocco8v
2008-06-11, 19:16
skulle nog kolla på termostaten istället;)

Fredda84
2008-06-11, 21:25
Ja det kanske är en trolig orsak.

Det hade jag inte ens tänkt på...

Jag får väl börja med att titta på den, nästan lite skämmigt om det är termostaten ändå.... =)

Anledningen till att jag fått för mig att det kan vara vattenpumpen är att jag tyckte det glappade lite för mycket på axeln in till vattenpumpen när jag kände på remhjulet, det vibrerade på ett sätt som det inte gjort förut tyckte jag när jag provstartade bilen en snabbis

Fredda84
2008-06-13, 08:52
Dessvärre så är det varken fel på vattenpump eller termostat.....

jag tog lös lite slangar och har spolat igenom hela systemet och det rinner igenom bra men när jag kopplat ihop allt igen så vill ändå inget vatten komma till övre kylarslangen mot kylaren

emilson
2008-06-13, 10:27
har du kollat så att massa plast inte fastnat i termostaten? hände så för mig när min vattenpump gick sönder (impellern var i plast).

Fredda84
2008-06-13, 11:52
min impeller är i metall och ser ut som ny och så kokade jag termostaten i en kastrull för att försäkra mig om att den fungerar så något sådant är det inte.

T-mek
2008-06-14, 20:10
Har du kollat så att impellern sitter fast ordentligt på axeln? Det händer att de lossnar och inte snurrar med...

Fredda84
2008-06-14, 22:17
Jadå jag tog lös vattenpumpen och höll fast impellern med ett finger när jagh provsnurrade

jbtgti
2008-06-18, 00:42
kolla om kamremen står rätt (om märkningara stämmer) om den står fel så blir det riktigt varmt kommer inte riktigt ihåg nu om det var när den var 1kugg efter dom blev så varm

/jörgen
http://www.garaget.org/jbtgti

Fredda84
2008-06-18, 15:38
Jag har kollat lite mer nu. Vatten och oljetemp fungerar alldeles utmärkt även fast det känns som att det finns en del luft i några slangar.

Kamremmen vet jag står rätt

berka_85
2008-06-18, 21:03
har du kollat så de inte är tätt i värmepaketen o dom ventilerna som sinner på in o utgående slangar?? hade samma problem på en av mina bilar. bägge satt fast.annar är de luft någonstans i systemet.

Fredda84
2008-06-18, 21:25
86:an har inga ventiler på slangarna in till respektive ut från värmepaketet och jag har spolat igenom allt överallt i båda riktiningarna, men som sagt så ligger vatten och oljetemp bra, till och med bättre än förut tror jag men det känns ändå inte som att det är fullt med vatten i alla slangar, men det har blivit bättre efter lite körning och lite varvning.

berka_85
2008-06-18, 21:31
jaja ok.var bara ett tips som sagt.