handdator

Visa fullständig version : Passat TDI kylarproblem



bollkontroll
2008-06-11, 19:12
Hej!

Har en frågan angående min Passat TDI -98.
Körde den till jobbet igår utan problem och ställde den på parkeringen.

Efter arbetsdagens slut skulle jag starta bilen för att köra hem, men upptäckte efter några sekunder att lampan som varnar för låg kylarvätskenivå började blinka.
Kort efter det sa de "poff", och jag stängde av bilen och gick ut och kollade under huven.

Det visade sig att all kylarvätska har läkt ut och så vitt jag kan se så verkar det som att vätskan läker ur i underkant av kylarpaketet, det är inte blött vid några slanganslutningar.

Provade att fylla på vatten igen för att se var de kommer ifrån, men det rinner ut lika fort, verkar som nedre delen på kylarn har "lossnat".

Jag lär ju försöka få tag på en ny kylare så fort som möjligt men det jag undrar är vad detta kan bero på?

Är det helt enkelt att kylaren är gammal och har gjort sitt eller kan det bero på nåt annat? Några kompisar menade på att jag har pajjat toppen och i och med det pajjade kylaren pga för högt tryck...

Jag kan inget om detta, är tacksam för svar från er...

Finn
2008-06-11, 21:47
Du borde märka på motorns gång om du skjutit toppackningen. Inte alls omöjligt att d bara e så att kylaren kastat in handduken.

Särkelä
2008-06-11, 23:46
Inte ovanligt att kylarna rostar sönder i gavlarna. Så det är säkert så.

bollkontroll
2008-06-12, 00:12
ok, skönt att höra.
Motorn låter inte konstigt överhuvud taget, spinner som en katt :)

Ska försöka leta fram en kylare då.
Några tips på var jag kan hitta nya kylare till humana priser?

bollkontroll
2008-07-06, 12:19
ja nu är kylaren bytt iallafall...
Blev lite krångligare än vad jag trodde, behövde ju lyfta bort hela fronten.
Men nu sitter den där och allt fungerar bra förutom en sak:
När jag tagit bort kylaren kände jag på fläkten och märkte att den inte gick att snurra på. Ska det inte vara så att den ska gå lätt?
Har för mig att jag läst att det är någon sorts viskokoppling på fläkten, men nu snurrar fläkten hela tiden.

Märkte dessutom att spännrullen till generatorremmen var trasig, så jag får väl riva fronten igen.
Blev inte så billig pendlarbil som jag trodde... :)

Manny
2008-07-06, 14:32
Men du har ju roligt iallafall :P.

Det stämmer att det är en viskokoppling på fläkten. När det strömmar varmluft så ska den greppa och gör så att fläkten snurrar med. Dock vet jag inte hur lös den ska vara vid kall motor. Om det går trögt så gör det bara att bilen inte blir varm lika fort, dvs ingen större fara.

TDI
2008-07-06, 14:35
dagens stalltips:

kör inte förrän du bytt remmar,hjul och sträckare!

kör du med bilen och så går det där sönder så kan du rikta in dig på en ny topp och hela kamremspaketet också.

Manny
2008-07-06, 14:37
dagens stalltips:

kör inte förrän du bytt remmar,hjul och sträckare!

kör du med bilen och så går det där sönder så kan du rikta in dig på en ny topp och hela kamremspaketet också.

Om multirib remman pajar vad händer då med kamremen som är så farligt?

bollkontroll
2008-07-06, 14:51
ok... det måste vara därför jag haft så taskig värme i kupen i våras då...
Ska försöka leta upp en ny sådan på skroten och byta, lika bra känns de som.
Spännrullen fanns hyfsat billigt på mekonomen.

Om remmen pajjar tappar jag väl bara laddning, inte rörs väl kamremmen av detta?
Eller är jag fel ute?

TDI
2008-07-06, 19:55
Om multirib remman pajar vad händer då med kamremen som är så farligt?


om man ligger å kör på några tusen varv och spännhjulet ger sig och lossnar kan det tugga och slå sönder det mesta där framme där det är trångt.

och vad som händer när kamremmen hoppar eller går av behöver man väl inte gå in på.


fast visst man kan ju chansa,jag gjorde det inte utan lät bilen stå tills det var bytt.

ypzilon
2008-07-06, 21:25
om man ligger å kör på några tusen varv och spännhjulet ger sig och lossnar kan det tugga och slå sönder det mesta där framme där det är trångt.

Men varför skulle spännhjulet till drivremmen lossna? Det beror ju helt på hur spännaren är defekt.

TDI
2008-07-06, 21:35
Men varför skulle spännhjulet till drivremmen lossna? Det beror ju helt på hur spännaren är defekt.


nähä gör de det?

han skrev att hjulet var trasigt,då kan allt hända!!


men skit samma,kör på bara så får vi se vad som händer.


i dont care!

Finn
2008-07-06, 22:14
D går att byta spårkilremmen+spännare utan att riva fronten. Lite trångt men d går ;)

Och på vilket sätt är rullen paj?

bollkontroll
2008-07-11, 19:18
jo, om man tittar från sidan ser man att spännrullen sitter snett jämfört med fläktrullen.
Den är liksom tiltad framåt mot kylaren.

Jaså de går att byta utan att ta bort fronten igen? Även om man som jag inte har speciellt stor mekvana? :)

Finn
2008-07-11, 19:34
Har inte så mycke me mekvana att göra. Mer att man ska va lite pillrig. Du bör dock va lyft eller på annat sätt kunna komma under bilen. Annars går d inte.