handdator

Visa fullständig version : Byta bränsleledningar mk1 gti (billigast)



Sebbe
2008-06-10, 15:02
Jag ska byta tryckackumulatorn på min mk1 GTi och tänkte passa på att byta bränsleledningarna mellan pump - ackumulator och vidare fram till motorrummet. Hur får man tag på grejer billigast. Är det någon idé att ens kolla med V.A.G.? Finns det något företag som säljer "eftermarknadskit" eller är det mäta och åka till typ hydroscand som gäller?

Alla tips och förslag på lösningar är välkommna =)

Falcor
2008-06-10, 15:09
Det är nog hydroscand som gäller, dom ledningarna hade utgått när jag frågade på VAG sist...

Sebbe
2008-06-10, 15:14
Det är nog hydroscand som gäller, dom ledningarna hade utgått när jag frågade på VAG sist...

Tänkte precis svara åt mig själv, men du hann före. De hade utgått alla 3 så det blir hydroscand och hemslöjd. (Såg att biltema har börjat sälja stålomspunnen bränsleslang, kanske man ska våga prova?)

scirocco8v
2008-06-10, 16:52
biltema säljer koppar rör av rätt dimension till å ha under bilen fram till motorn

Junfors
2008-06-10, 18:38
Fick pressat just den mellan accumulator och pump hos en hydroscan återförsäljare här hemma lokalt och den gick på knappa 140:-, riktigt bra pris tyckte jag och framförallt blev det riktigt bra när jag monterade. Stålomspunnen slang blev det för att slippa att mössen tuggar på den en vinter till:).

pekka kiiskilä
2008-06-10, 21:35
Hydroscand funkar fint och är man snäll och tar med lite kaffebröd till dom så kan man få ett bättre pris.

Sebbe
2008-06-15, 16:19
Så där nu är allt bytt mellan tank och B-filter men bilen vill inte starta.

Jag har tvångskört pumpen en stund för att få fram soppa, men jag får inte fram någon soppa?

Hur ska jag göra?
Ska man behöva köra pumpen "skitlänge" innan soppan kommer fram eller är det något annat man måste göra som jag inte gjort.

Junfors
2008-06-15, 16:36
Min startade efter nåt varv på starten efter samma operation.. Du har inte förväxlat slangarna på tryckaccumulatorn? inte för att jag vet om det spelar nån roll vilket håll du trycker soppan genom den.

Sebbe
2008-06-15, 22:32
Min startade efter nåt varv på starten efter samma operation.. Du har inte förväxlat slangarna på tryckaccumulatorn? inte för att jag vet om det spelar nån roll vilket håll du trycker soppan genom den.

Hmm, skumt. Nej ackumulatorn har olika anslutningar så det passar bara på ett sätt.

Junfors
2008-06-15, 23:27
Jo dom har ju olika anslutningar men tänkte om du kom med skarvade slangar osv till dom som pressade nya kanske dom satte ihop fel.. Testa att släppa lite på slangen in i accumulatorn och se om du har tryck, det tar ju bara pumpen någon sekund att fylla systemet om allt är rätt. Leta annars vidare var det kan vara stopp, kanske fått in skit någonstans som täpper. Vad bytte du ståledningarna fram till motorummet till?

Sebbe
2008-06-16, 06:00
Jag köpte 8 m.m. kopparrör och drog fram (det var inte kul). Jag får ta och göra en ordentlig felsökning när jag har och tid och lossa en koppling i taget från pumpen och framåt för att se vart det ev är stopp eller vad det kan vara för annat fel.
Jag tänkte mest på om det fanns nån avluftningsventil eller om det var något speciellt man var tvungen att göra för att få fram soppa efter rörbyte.

Junfors
2008-06-16, 08:36
Du kan ju lyfta på luftvågen och därmed läppa fram soppa så långt fram det går, helst på samma gång du tvångskör pumpen om det skulle vara så att luft ligger och blockar på nåt sätt, aldrig varit med om det förstås.

znabb
2008-06-16, 17:30
Du kan ju lyfta på luftvågen och därmed läppa fram soppa så långt fram det går, helst på samma gång du tvångskör pumpen om det skulle vara så att luft ligger och blockar på nåt sätt, aldrig varit med om det förstås.

Har du gnista??? ström till tänsspolen?

kommer det soppa fram till filtret???

Mr dOhC
2008-06-16, 18:08
Det var soppan han undrade om ;-) och det kommer ej fram nån...

Sebbe
2008-06-16, 19:42
Har du gnista??? ström till tänsspolen?

kommer det soppa fram till filtret???

Nej, precis soppan kommer inte fram. Har bytt alla delar fmellan pump och filter (backventil, ackumulator alla rör och slangar och monterat dit allt nytt som det gamla satt). Ska riva isär det imorgon och kolla hur långt fram soppan kommer innan det är stopp.

Sebbe
2008-06-18, 13:52
Det var luft i ledningen mellan ackumulator och b-filter. Pös till när jag lossade kopplingen bak vid ackumulatorn sen kom soppan. Klart. Skönt!