handdator

Visa fullständig version : Golf IV - ABS lampa/Hydralpump



Mr dOhC
2008-06-10, 14:48
Jag har lite problem med bromsarna på min GTi -98. Till en början så tändes ABS lampan vid ett par tillfällen, endast vid längre körning på motorväg. Märke inget på att bromsarna tog dåligt.

Lampan började sen tändas lite oftare och det började kännas aningens vibration vid inbromsning. Jag läste av felminnet med vag-com och det står om fel på Hydralpump ABS. Fel signal har jag för mig.

Jag utgår ifrån att jag behöver se över skivor, belägg och oken, men vad sjutton är hydralpumpen för nåt ? "Nyare" bilar är jag inte så haj på ;-)

Tacksam för svar :-)

Mr dOhC
2008-06-11, 21:24
Ok, så ingen vet vad en hydralpump på en Golf IV är.....

BALAN
2008-06-11, 21:58
Men vilket elakt svar:)

Hade samma fel på våran passat, kom lite sporadiskt i början, sen helt konstant. då gick det inte ens att avläsa felminnet på absen, den var helt död, vi bytte mojängen med en massa små fjädrar i. Det är nog pumpen det. Nu funkar det fint iaf. Pumpen är den där alla bromsrören går in i tror jag bestämt

Mr dOhC
2008-06-11, 22:04
jo, för som vanligt så är intresset för mina frågor/trådar ganska så lågt. Men det är klart, jag har ju bara hängt på forumet i typ 6år ;-)

Jaha, på det viset. Det låter dyrt :-( Tack så mkt för svaret :-)

HRC
2008-06-11, 22:42
Pumpen är den där alla bromsrören går in i tror jag bestämt

Nein. Alla rören går in i ventilpaketet, som sitter under pumpen på denna årsmodell, tillsammans med styrenheten. Klar förbättring jmfrt med att ha den i bagageluckan som i mina bilar. Teves Mk20 tror jag den heter.

Man köper ju då inte en ny pump för 14' eller vad nu VW ska ha utan letar upp ett schysst exemplar på någon skrot. Jag köpte ett helt ABS-bromssystem inkl. allt till min Passat för 1400:- på tyska E-bay. Överkomligt.

BALAN
2008-06-11, 23:12
ahaa, var ventilpaketet som byttes på våran då alltså?

Flåt flåt

Mr dOhC
2008-06-14, 22:21
Kanon, tack för infon. Ska bli lagom spännade att börja riva i detta :-(

Är det den som gör att det vibrerar också tro ?
Såvitt jag har sett så är inte skivor och belägg i så illa skick

Komplett ABS system, vad innefattar det ?

HRC
2008-06-14, 23:24
Spännande är ordet. Ett j-a mög att hålla på med. Jag har just slösat bort två timmar av mitt liv på att försöka få bort det tillfälliga fel som dyker upp ibland. ABS-systemet tycker det är fel på ett par ventiler men det är det inte. Är någon form av glapp/oxid/fukt någonstans för felet försvinner efter en tids körning= något blir varmt och torrt. Egentligen orkar jag inte hålla på men vill inte dumpa bilen för ett sånt skitfel. Men det måste ju funka, iaf på vintern.

Nå. Till din fråga: I ABS-systemet ingår (I stort sett):
* Elektronisk styrenhet
* Ventilpaket
* Hydraulpump
* Hjulgivare+kransar
* Ett antal reläer/säkringar som sitter bakom elcentralen

På din bil sitter de första tre grejerna bultade på/i anslutning till huvudcylindern/resten av bromsprylarna. Jag har inte hållt på med den typen av system men det verkar relativt lättmekat jmfrt med tidigare årgångar.

Tyvärr kan man inte riktigt lita på felkoderna, de kan bero på dålig kontakt någonstans. Kolla/gör rent alla anslutningar och jordförbindelser innan du river ner nåt. Kan vara att pumpen inte får schysst matningsspänning?

Det märks ingen skillnad i bromsprestanda vid ABS-bortfall, förutom att hjulen låser sig då :)

Svårt att säga vad vibrationerna beror på. Vid normal ABS-funktion skall ju pedalen pulsera lite och hjulen "hacka". Men bara vid hård bromsning/halka. Tveksam till att man kan se om skivor är lite skeva, man lär nog mäta upp dem...

Sitter hjulen fast ordentligt på naven? Jag hade en mutter som var loss och det blev ju lite lattjo då om man säger.

Kan du inte ta ny diagnos och posta felkoderna?

Mr dOhC
2008-06-15, 01:02
Du var mig en hejare på detta verkar det som :-) Jag ska till Oslo om ett par veckor, kan jag lämna bilen hos dig ;-)

01276 Hydralpump ABS V64 Signal utanför tolerans
http://wiki.ross-tech.com/index.php/01276
Jag insåg precis att jag kunde söka på ross-tech, trodde det bara fanns med P koder där :-P

Jo jag kan tänka mig att det kan bero på massa kontakter m.m....ännu jobbigare :-P Har ej kollat hjulnaven, får kolla det först. Det är möjligt att skivorna har blivit skeva, det kan jag ju givetvis inte se ;-) För det är ingen ABS vibration ja menar utan "vanlig" men inte mkt, ja klarar hålla mig på vägen....

Ditt fel låter som mitt fast tvärtom, min lampa tänds ju när jag kör längre sträckor.

Jag ska ta och prata lite med herr haynes också.
Stort tack för infon :-)

Mr dOhC
2008-06-16, 17:48
Jag läste lite i haynesboken och där stod att om batterit får dålig spänning så stängs ABS systemet av och lampan tänds.

Jag har felkod om klämma 30 låg spänning, för batterit laddades ur på Bug Run (så klart, nån som klarade sig från det :-P ). Visseligen så lös lampan innan Bug Run också men jag kommer ej ihåg ifall batterit varit tomt nån gång innan Bug Run.

Jag göra nog så till att börja med att jag släcker den felkoden och kör så får jag se om den tänds igen. Den lär väl tändas och då får man sätta igång och leta runt.

HRC
2008-06-16, 20:01
Du ser, vad var det jag sa?!? :)

LADDA BATTERIET!

Mr dOhC
2008-06-18, 00:36
HeHe, batterit är laddat sen hemresan från Bug Run men jag släckte inga felkoder när jag läste av minnet....men som sagt så lös lampan innan bug run också