handdator

Visa fullständig version : Flytta batteri till bagaget, mk2



zoddri
2008-06-10, 13:57
Tänkte försöka flytta bort lite vikt från framdelen av bilen när den endå lättas och då är väl batteriet tacksamt.

Nån som har bra tips på saker som ska undvikas när man gör det? Ställen var kablar inte ska dras och hur grova grejer som bör användas o.s.v.
Tänkte montera ner det i reservhjulsbaljan så det blir lågt placerat.

Dessutom, SBP klagar väll inte sålänge det är monterat på ett sånt sätt att det inte kan lossna?

Manny
2008-06-10, 18:28
SBP vill nog ha batteriet i en ventilerad behållare, typ dom som finns på biltema.

zoddri
2008-06-11, 15:19
Nu har jag spenderat en märkbar del arbetstid på biltemas hemsida.. Är jag sämst på att söka eller finns den inte där? :)

Mini_me
2008-06-11, 16:12
Om man får kapa tråden lite med en följd fråga..om batteriet plaseras under baksätet tex..vad säger SBP då?

Och om jag får vara djärv nog att säga det så skulle jag iaf sätta batteriet framför bakaxeln så slipper du ha massa (överdrivet jag vet) vikt som agerar slunga vid kurv tagning...för jag antar att detta görs med bana/hård körning som främsta mål??

Junfors
2008-06-11, 19:11
Kolla http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=362

scirocco8v
2008-06-11, 20:25
monterade mitt batteri i reservhjulsbaljan på scirocccon för ca 1vecka sedan...
och åkte till sbp efter de... inga problem

använde följande:
batteribox(biltema)
30mm2 kabel (biltema)
huvudbrytare 100A
och lite kabelskor mm

men tänk på att du ska ha lika grov kabel fram till start moton som du har från batterit...