handdator

Visa fullständig version : Elhjälp tack! (mk2)



onk
2008-06-09, 23:17
Nu behöver jag lite hjälp igen.

Min Jetta, som är lite sleten i kanten om man säger så, har varit lite tråkig på sista tiden.

Det är något knas med tändning/bränsle.
Var ute och åkte när den plötsligt bara börjar gå väldigt illa.
Den gick så illa tills bränslet i slangarna tog slut, då gick den inte alls mer.

Har lämnat den till en gubbe som brukar kunna lösa det mesta, men även han har kört fast..

Bränslepumparna är hela och går om man kör direktström på dom, däremot går dom ej när man vrider tändningen.
Den får heller ingen tändning när man försöker starta den.

Enligt mekherren såg han tecken på att det varit mkt fukt i säkringsdosan, eller rättare sagt så trodde han att det runnit ner från rutan för det var oxid i hela dosan.

Vet inte riktigt vad han har och inte har provat, men ett nytt bränslepumpsrelä hjälpte föga.

Har någon en ide om vad som kan vara problemet?
Kan det vara säkrings/relädosan som är rutten?

Vill inte skrota min GT.. Hjälp...

Fireball
2008-06-10, 12:45
När du kör på startmotorn, "hoppar" varvräknaren då eller står den still?

Om den står still så skulle jag gissa på hallgivaren eller tändförstärkaren (transistorplattan). Förutsatt att din motor har sådana komponenter :-)

pekka kiiskilä
2008-06-10, 12:52
Mät elen i tändningslåset för där börjar man lättast och sedan följer man till säklingsdosan, kablar, relän, tändningen mm.

onk
2008-06-10, 20:20
Hallgivaren hade den tydligen:) Och den har gubben bytt.
T-låset är det nog inte fel på eftersom det klickar i reläet.

Det är nått skumt med tändningen asså.. Helskumt.
Får försöka hitta en annan säkringsdosa.

Fireball
2008-06-11, 11:58
Hallgivaren hade den tydligen:) Och den har gubben bytt.


Transistorplattan också...? :-)

onk
2008-06-11, 13:57
Transistorplattan också...? :-)

Och den sitter vart?

Fireball
2008-06-11, 14:41
Den bör sitta uppe i akvariet, vid styrboxen. Om den sitter vid sidan om eller undertill vet jag inte. Det är en liten svart platta, kan väl vara 5-6 cm bred och 4-5 hög, sitter förmodligen på en kylfläns eller liknande.

Jag har varit med om två defekta sådana och symptomen är utebliven tändning samt att bränslereläet inte drar.

onk
2008-06-11, 16:20
Den bör sitta uppe i akvariet, vid styrboxen. Om den sitter vid sidan om eller undertill vet jag inte. Det är en liten svart platta, kan väl vara 5-6 cm bred och 4-5 hög, sitter förmodligen på en kylfläns eller liknande.

Jag har varit med om två defekta sådana och symptomen är utebliven tändning samt att bränslereläet inte drar.


Ja en sån har jag ju. Det verkar ju troligt att det kan vara den då.
Kan man mäta sig fram till att den är kass?

Fireball
2008-06-11, 16:45
Kan man mäta sig fram till att den är kass?

Det är möjligt att man kan, men inget jag har gjort. Sist jag bytte var den inte så fasligt dyr heller så det var "värt risken" att chansa.

onk
2008-06-11, 19:42
Det är möjligt att man kan, men inget jag har gjort. Sist jag bytte var den inte så fasligt dyr heller så det var "värt risken" att chansa.

Ok.. Ska ta ett snack med mecken imorrn och se va han tror.
Finns det nya sånna att köpa eller är det beg som gäller?

jönsson
2008-06-11, 20:26
är jorden till hallgivaren hel?? annars försvinnner gnista o bränsle!!!

ypzilon
2008-06-11, 21:04
Som Fireball skrev, rör sig varvräknaren när du drar på starten? Om den gör det så funkar både hallgivare och tändmodul (ovan nämnd som transistorplatta).

onk
2008-06-11, 21:38
Som Fireball skrev, rör sig varvräknaren när du drar på starten? Om den gör det så funkar både hallgivare och tändmodul (ovan nämnd som transistorplatta).

Vet inte om den rör sig när man försöker starta. Ska kolla imorrn.
Varvräknaren lever sitt eget liv då jag har nått mer elfel som gör att den hänger med halvdant till 3000v och sen bara läger den ner, eller ja den gjorde det sist den gick.
Har inte kört den sen april så jag kommer inte ihåg exakt hur den beter sig..

Gubben har ju som sagt bytt hallgivaren och fördelarlocket.
Så det har han nog mätt upp.

Fireball
2008-06-12, 09:09
Finns det nya sånna att köpa eller är det beg som gäller?

Finns nya, exempelvis på Micro.
http://reservdelskatalogen.micro.se/default.aspx?aktief=True&id=1

Fast priserna verkar ha stigit en del...kanske läge att chansa på skroten först ändå.

EDIT: Jag ser nu att min länk inte tar fram produkten utan söksidan. Men du hittar nog ändå, den finns under tänddelar (och heter tändmodul, som ypzilon sa).

onk
2008-06-12, 23:43
Nopp det var inte tändmodulen!
Han hade provat en annan och tydligen har bilen tändning men det blir fel på vägen nånstans:/

Men han tror det ska lösa sig, fast han har inte riktigt tid att rota i det nu.
Jag får väl lacka iordning fälgarna sålänge:)

berka_85
2008-06-18, 21:18
prova med att byta tändningslås.

onk
2008-06-26, 19:24
Kan väl meddela statusen här.

Elfelet bestod av att säkringsdosan är rejält oxiderad så det elektroniska reläet inte fungerade som det skulle längre.
Dock så har gubben knåpat dit ett old schoolrelä och nu funkar den biten iaf.

Nu återstår bara något fel med sprutet, troligtvis tryckregulator eller bränslehuvud. Börjar med att byta huvvet så får vi se hur det går..

znabb
2008-06-26, 20:35
Kan väl meddela statusen här.

Elfelet bestod av att säkringsdosan är rejält oxiderad så det elektroniska reläet inte fungerade som det skulle längre.
Dock så har gubben knåpat dit ett old schoolrelä och nu funkar den biten iaf.

Nu återstår bara något fel med sprutet, troligtvis tryckregulator eller bränslehuvud. Börjar med att byta huvvet så får vi se hur det går..

OT: sitter det en transistor "platta" på MK1 också?

Fireball
2008-06-27, 21:48
Om den har K-jet så bör den ha det. Scirocco har iaf (och alla andra K-jetbilar jag snokat i).
Vågar dock inte svära på det... *feg*

Manny
2008-06-27, 21:58
GTI har transistorplatta. Så länge det är brytarlöst system med hallgivare så är det det.

(min gamla gröna förgasar-etta har dock brytarlöst efter en mindre modifiering :P)

znabb
2008-06-28, 04:23
GTI har transistorplatta. Så länge det är brytarlöst system med hallgivare så är det det.

(min gamla gröna förgasar-etta har dock brytarlöst efter en mindre modifiering :P)


vart sitter den och hur ser den ut?

Manny
2008-06-28, 09:49
på gtin sitter den i "akvariet" under en bockad svartpålt på förarsidan. sitter monterad med en aluminiumkylfläns.

znabb
2008-06-28, 11:38
på gtin sitter den i "akvariet" under en bockad svartpålt på förarsidan. sitter monterad med en aluminiumkylfläns.


Ahh ok.tack!

znabb
2008-06-28, 17:34
Ahh ok.tack!


ingen som möjligtvis har en bild på en transistorplatta till en MK1.?

Manny
2008-06-28, 21:04
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/510-8002.jpg

znabb
2008-06-30, 13:08
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/510-8002.jpg

skulle behöva en bild på hela paketet sittandes i bil med klyfläns och allt,någon som har,eller kan fota på sin egen bil?

Manny
2008-07-01, 15:08
Var o grävde i bilen idag o tänkte på detta så jag tog en mobilkamerabild på plattan i min -83 GTI. Sitter ungefär likadan på mk2. Kanske under lite plast då förstås.
http://forumbilder.se/images/6c200830647PM5ffd.jpg (http://forumbilder.se)

znabb
2008-07-01, 16:13
Var o grävde i bilen idag o tänkte på detta så jag tog en mobilkamerabild på plattan i min -83 GTI. Sitter ungefär likadan på mk2. Kanske under lite plast då förstås.
http://forumbilder.se/images/6c200830647PM5ffd.jpg (http://forumbilder.se)


tackar:)....som jag trodde har inte orginal på min,har någon form av högspännings tänd grunka.

Manny
2008-07-01, 18:46
Tändspolen finns ändå om det är den du menar, sitter på torpeden.

Edit: du har kanske annat sprut, då styrs nog tändningen av den boxen antar jag.

znabb
2008-07-01, 19:40
Tändspolen finns ändå om det är den du menar, sitter på torpeden.

Edit: du har kanske annat sprut, då styrs nog tändningen av den boxen antar jag.

Vet vart tändspolen sitter:)

har suttit webrar på bilen förut därav den moddade boxen.ville veta hur orginal ser ut samt hur det är kopplat för att kunna felsöka lite elstrul som uppstod under bugrun,samma problem som trådskaparen i denna tråd men icke fungerande ström till tändning samt incje fungerande bränslepump.