handdator

Visa fullständig version : Barnstol bak i Passat 01????



GTI G60
2008-06-09, 23:16
Har ju nu bytt till "andra" barnstolen och nu börjar d krångliga......
Vill ju kunna justera framstolarna när man har barnstolen i, och vad ska jag då fästa "bältet" som drar fram stolen?
Har fäst dom i stolsunderredet nu å dom sitter ju kanon så länge man inte vill justera stolen något....
Ser inte ut att finnas någon bra lösning att montera några eftermarknadsöglor heller...
Ska jag behöva tillverka något eget??
Tycker även att den stolen vi har lånat nu är rätt stor å gör att man har inte mycket plats där fram nu när vi har den på höger bak så länge.
Vill ha den i mitten så vi ska köpa en med stödben för att slippa luta den mot stolarna...

Hur har ni gjort????

Ska jag behöva byta bil?? ;)

GTI G60
2008-06-11, 06:28
Ingen som har barn här? ;)

Andersson Racing
2008-06-11, 09:24
Jorå, har två barnstolar bak i en passat 05:a. Det är två Acta Graco och jag har tyvärr ingen bra lösning till dig. Jag har fått fästa dem i framstolarna, det är även så dom skall fästas enligt instruktionerna. Och som du säger så kan/får man varken justera stolarna i ryggstöd eller bakåt/framåt i längsled, detta påverkar stolarna negativt i fästsynpunkt. Det positiva för mig och frugan är att vi inte skiljer oss så mycket i längd så vi har ställt in framstolarna så att hon kör i bra sittställning men jag i lite sämre. Hur många kids har du? Ett alternativ är ju att installera stolen i framsätet istället och koppla ur airbagen. Den andra stolen om du har två kids får ju bli bakom passagerarsätet. Dock det bästa är att ha ungarna bak, det håller jag med om.

Lycka till!

mvh Per

TheDeadDorkster
2008-06-11, 09:57
http://www.passatplus.de/umbauteile/isofix/isofix.htm

Det enda bra sättet :) SKa också sätta det i min passat!

Mini_me
2008-06-11, 15:15
Kanske bara jag som är en mes när det kommer till min Dotter men aldrig i framsätet...
Har precis samma "problem" som tråd skaparen men har valt att leva med det...på gott och ont.

(Kan bara tillägga att SVW rekommenderar att man har barn stolen bak)

Henrik.M
2008-06-11, 17:17
http://www.passatplus.de/umbauteile/isofix/isofix.htm

Har jag eftermonterat i min passat 02:a höger bak.
De bästa 400:- jag lagt ner på ett fäste.
Till det kör jag Acta Graco DuoLogic.....dyr stol men barnet sitter från BB -> 4 års ålder.

Jag är supernöjd , chefen är super nöjd & minior verkar var nöjd han med.

Lätt att demonmtera ur allt om man vill det & lika lätt att montera.
Sen det viktigaste : DET ÄR OMÖJLIGT ATT MONTERA STOLEN FEL MED ETT ISOFIX FÄSTE.

GTI G60
2008-06-12, 10:28
D verkar nice med isofix, men vill ju ha dvärgen mitten bak ;)

adis
2008-06-12, 22:58
Jag hade i min förra Passat -04 barnstolen bak och håller med om att sittkomforten för passagerare fram blir lidande. Jag spände fast bilbarnstolen i underredet till passagerarstolen och så fick stolen vara inställd. Det fick passagerare leva med. Jag håller med barnen skall sitta bak!!

mbn
2008-11-07, 14:11
Finns det någon i Sverige som säljer isofix-fästet i länken. Kanske återförsäljaren DinBil? Kanske man kan hitta på skroten. Är de bilar som har levererats med isofix från fabrik utrustade med den i länken, är det så enkelt?

ypzilon
2008-11-07, 14:44
Finns det någon i Sverige som säljer isofix-fästet i länken. Kanske återförsäljaren DinBil? Kanske man kan hitta på skroten. Är de bilar som har levererats med isofix från fabrik utrustade med den i länken, är det så enkelt?

Du kan knalla in till närmaste VW-handlare med art.nr så fixar de fram så många som du vill ha.
Jag hade inte kollat på skroten, det är en säkerhets-produkt och den kostar inte speciellt mkt ny.

Torre Tdi
2008-11-07, 20:37
Har jag eftermonterat i min passat 02:a höger bak.
De bästa 400:- jag lagt ner på ett fäste.
Till det kör jag Acta Graco DuoLogic.....dyr stol men barnet sitter från BB -> 4 års ålder.

Jag är supernöjd , chefen är super nöjd & minior verkar var nöjd han med.

Lätt att demonmtera ur allt om man vill det & lika lätt att montera.
Sen det viktigaste : DET ÄR OMÖJLIGT ATT MONTERA STOLEN FEL MED ETT ISOFIX FÄSTE.

Hej

Hur stor är DuoLogic-stolen? Går den att montera utan att stolen framför behöver skjutas jättelångt fram? Vi ska precis skaffa en ny stol, och med många stolar vi provat måste passagerarstolen långt fram. Jag trodde att passaten var en stor bil när vi köpte den, men inte när det kommer till bilbarnstolar tydligen.

Mini_me
2008-11-07, 21:34
Ingen bil (bortsett från Superb) i VW segmentet klarar en barn stol och ha kvar framstolens fina utrymme.

Henrik.M
2008-11-08, 14:53
I mitt framsäte sitter en normal lång person utan problem.
Normallång är väl 175-180cm med svenska mått mätt.

Vill man inte skljuta fram stolen går det ju faktiskt att hissa upp den (om du har höjdjustering) och därmed spara utrymme.

Torre Tdi
2008-11-08, 21:42
Det låter bra det. I vår familj är ingen över 180cm, så då ska det ju inte vara några problem. Det får bli ett besök hos den lokala VW-handlaren och se vad dom ska ha för en ISOFIX-sats helt enkelt.

Henrik.M
2008-11-08, 22:40
Det låter bra det. I vår familj är ingen över 180cm, så då ska det ju inte vara några problem. Det får bli ett besök hos den lokala VW-handlaren och se vad dom ska ha för en ISOFIX-sats helt enkelt.

Kring 400:- går det på.
Helt klart dom bästa 400:- du kommer att investera i bilen om du har en isofix stol.

Henrik.M
2008-11-09, 22:56
Spanade in min äldre son idag när vi åkte bil. (Han sitter framför den bakåtvända stolen).

Den äldre sonen är ca 140cm lång & har stolen i högsta läget.
Jag har ett spel mellan den bakåtvända stolen och framstolen på ett par cm. (ryggstödet i normal position).
Kan med lätthet öppna handsfacket utan att det vidrör min sons knän , det utan att han behöver dra tillbaka sina ben.

Passagerar stolen står i längsdled ungefär i samma position som min förarstol (jag är 178lång) , skillnaden är att passagerarstolen är i högsta läget och min förarstol i lägsta läget.

Krånglig förklaring men den kanske ger en ungefärlig bild om läget att en normalstor vuxen person åker med normalkomfort i framsätet.
Möjligtvis sitter dom lite högt med ingen har ännu klagat. =)

Lite bilder på passagerarstolen och dess position samt bild på barnstolen genom bilfönstret.
Man ser även på ett ungefär var nackstödet på passagerarstolen är.

http://henrik.m.fotopic.net/p47859072.html

http://henrik.m.fotopic.net/p50601596.html

Återkommer om jag hittar bättre bilder , men det ger en vink om läget iaf.