handdator

Visa fullständig version : Chippa GTI årsm.2005 hos ITSFUN



JohanGolf
2007-05-22, 18:18
Tänkte göra detta endast pga priset.
Har nån ngn erfarenhet av företaget?
Eller kanske erfarenhet av chipning hos detta företag för just denna
bilmodell.

Jag har DSG

Tacksam för Svar!

Fredrix
2007-05-22, 19:00
Hmm... kanske håller bra kvalité, har inga erfarenheter av itsfun.
Men..., köpa en bil för +220' och sen stirra sig blind på att tjäna 1000 spänn på chip.
Se vilka som har fått bäst betyg och gå efter det, skulle nog kolla på ACE competition eller BSR istället....

JWO
2007-05-22, 20:14
Tänkte göra detta endast pga priset.
Har nån ngn erfarenhet av företaget?
Eller kanske erfarenhet av chipning hos detta företag för just denna
bilmodell.

Jag har DSG

Tacksam för Svar!

Kan tipsa dig om V-tech och Proscott. Ska själv använda mig utav V-tech inom kort! De ska funka väldigt bra, de uppgraderar programvaran vid behov m.m mycket seriösa killar!
http://www.proscott.org/
http://www.vtech.se/

ThomasT
2007-05-22, 20:53
Ska själv använda mig utav proscott inom kort! De ska funka väldigt bra, de uppgraderar programvaran vid behov m.m mycket seriösa killar!Vad menar du med "uppgradera"?


.

Marcus
2007-05-22, 22:33
Kan tipsa dig om V-tech och Proscott. Ska själv använda mig utav proscott inom kort! De ska funka väldigt bra, de uppgraderar programvaran vid behov m.m mycket seriösa killar!
http://www.proscott.org/
http://www.vtech.se/

Vad menar du med att dom är så seriösa? Ett kringresande jippo med hyfsat okända sammarbetspartners. Jag hade lätt satsat på Ace istället: http://www.ace-competition.com/

JWO
2007-05-23, 05:49
Vad menar du med att dom är så seriösa? Ett kringresande jippo med hyfsat okända sammarbetspartners. Jag hade lätt satsat på Ace istället: http://www.ace-competition.com/

Varför betala dubbelt så mycket för samma grejer? De använder sig utav i stort sett samma programvara, om man ändå bara ska ha steg 1 så finns det ju ingen anledning...

Faltdach
2007-05-23, 09:51
Kan tipsa dig om V-tech och Proscott. Ska själv använda mig utav proscott inom kort! De ska funka väldigt bra, de uppgraderar programvaran vid behov m.m mycket seriösa killar!
http://www.proscott.org/
http://www.vtech.se/

Blev lite nyfiken, och spanade snabbt in dessa sidor...

Hajade till lite när jag började läsa på Vtech´s flashiga sida...
Varför jag hajade till var enbart för en del "udda" formuleringar...
typ,..
‘Bilen har chiptrimmats till ca 245 Hk , 380 Nm *
*Vi har ännu inte bänkat detta fordon
Hur kan de då veta att bilen har trimmats till den skrivna effekten, om de
inte ens bänkat bilen för att få reda på resultatet?
Samt att jag tycker inte svenskan är den bästa på en del texter,...
Sedan om man kollar upp telefonnummrena, så går de till ett helt annat företag?

Nordic Sun Och på deras hemsida kan man läsa,.. Din leverantör av Solarie och Gym tillbehör. ???????

Som sagt, bara en del utav de saker jag blev liiite misstänksam mot.
kanske denna firma är seriös, men då får dom börja tänka om, när det gäller vissa saker tycker jag..

Summa sumarum,.. Låter inte vidare "Seriöst" i mina ögon....;)

jocke.w
2007-05-23, 10:46
Hmm... kanske håller bra kvalité, har inga erfarenheter av itsfun.
Men..., köpa en bil för +220' och sen stirra sig blind på att tjäna 1000 spänn på chip.
Se vilka som har fått bäst betyg och gå efter det, skulle nog kolla på ACE competition eller BSR istället....

kan inte annat än att hålla med!!!

Gå till ett företag ed ordenliga försäkringar samt kunskap om det strular.

Dumsnål lönar sig inte i längden!!!

JohanGolf
2007-05-23, 11:41
Tack för alla komentarer.

Men de är ändock ingen som svarat på mina frågor.

Jag förstår att det säkert finns personer där ute som har erfarenhet av andra företag.

Dock var frågan om ngn hade erfarenhet av itsfun.

Oberoende av om jag pröjsat 200 000 för bilen eller ej så är det skillnad på 6000- och 9000 kr.

Fredrix
2007-05-23, 12:02
Dock var frågan om ngn hade erfarenhet av itsfun.

Oberoende av om jag pröjsat 200 000 för bilen eller ej så är det skillnad på 6000- och 9000 kr.

Ace = 8900:-
Its fun = 5900:-
- ____________
3000:-

Ronnie Mattsson
2007-05-23, 12:48
Jag har heller ingen konkret svar på din fråga.
Dock vet jag många som är väldigt nöjda med Jürgens chippningar.
Precis som du säger är det skillnad på pengar, jag vet inte exakt hur Jürgen gör men borde inte vara omöjligt att spara original sw´n och "OM" det skulle krångla går det att flasha tillbaka.
Sen är det så att du bor i stan och han finns i Haninge vilket är en klar fördel.

GTIPower
2007-05-23, 13:11
Its fun = 5900:- Dvs du får samma chip som vem som helst.


Ace = 8900:- Dvs att de justerar in det till just DIN bil. Tycker att prisskillnaden är klart värt 3000:- själv.

Ronnie Mattsson
2007-05-23, 14:07
Tillkommer resa + uppehälle då förmodligen på dom 3k

ThomasT
2007-05-23, 14:07
Varför betala dubbelt så mycket för samma grejer? De använder sig utav i stort sett samma programvara, om man ändå bara ska ha steg 1 så finns det ju ingen anledning...

Att de skulle använda sig av samma programvara vet jag inte var du har fått ifrån??

It´s fun köper sin programvara samt i vissa fall så är det Jörgen Weiss(?) som som gör mapparna.

Ace köper sin programvara från Hohenester som är Europas absolut duktigaste på att göra programvaror till VAG. Och som Micke redan har skrivit så tar de ut bilen på en halvtimmes provkörning där de slutjusterar tändning och laddtryck.

Att påstå att det ligger lika mycket jobb bakom alla chip är bara naivt...


.

Aero++
2007-05-23, 17:33
Blev lite nyfiken, och spanade snabbt in dessa sidor...

Hajade till lite när jag började läsa på Vtech´s flashiga sida...
Varför jag hajade till var enbart för en del "udda" formuleringar...
typ,..
‘Bilen har chiptrimmats till ca 245 Hk , 380 Nm *
*Vi har ännu inte bänkat detta fordon
Hur kan de då veta att bilen har trimmats till den skrivna effekten, om de
inte ens bänkat bilen för att få reda på resultatet?
Samt att jag tycker inte svenskan är den bästa på en del texter,...
Sedan om man kollar upp telefonnummrena, så går de till ett helt annat företag?

Nordic Sun Och på deras hemsida kan man läsa,.. Din leverantör av Solarie och Gym tillbehör. ???????

Som sagt, bara en del utav de saker jag blev liiite misstänksam mot.
kanske denna firma är seriös, men då får dom börja tänka om, när det gäller vissa saker tycker jag..

Summa sumarum,.. Låter inte vidare "Seriöst" i mina ögon....;)


Det har snackats på Saab forum att Proscott kopierar olika program från olika turners,så gör man det så vet man vad den firma har bänkat den till.Stämmer det att dom kopierar vilket verkar göra enligt en del på Saab forum så är dom F-an inte seriösa.

Mvh

Aero++
2007-05-23, 17:38
För att klara av trimma dagens motorer, krävs väldigt hög komptens om hur en styrenhet fungerar internt,dvs mycket datorteknik och elektronik kunskap på riktig avancerad nivå.Så använd nån som är riktigt seriös och som lägger massa tid på program osv.Man ska inte låta en prisskillnad avgöra det hela.Ett litet miss i programet kan det komma till motorhaveri osv.Så när det gäller Vw använd er av Tyska trimfirmor,dom är riktigt experter på det.

Jag har haft en Gti 5 chipad hos Dahlbäck dom är Åf till mtm i Tyskland.Nästan 4000 mil rätt hårt körning med chip,inga problem med varken program eller bilen.

Kan inget annat än rekomendera mtm-s chip

Mvh

Scootie
2007-05-23, 19:07
För att klara av trimma dagens motorer, krävs väldigt hög komptens om hur en styrenhet fungerar internt,dvs mycket datorteknik och elektronik kunskap på riktig avancerad nivå.Så använd nån som är riktigt seriös och som lägger massa tid på program osv.Man ska inte låta en prisskillnad avgöra det hela.Ett litet miss i programet kan det komma till motorhaveri osv.Så när det gäller Vw använd er av Tyska trimfirmor,dom är riktigt experter på det.

Jag har haft en Gti 5 chipad hos Dahlbäck dom är Åf till mtm i Tyskland.Nästan 4000 mil rätt hårt körning med chip,inga problem med varken program eller bilen.

Kan inget annat än rekomendera mtm-s chip

Mvh

Powerchip påstår sig ju använda MTM's chip som dom rakt av plagierat, om det är bull eller inte det vet inte jag men att dom modifierar chippet för varje enskild bil det gör dom bara inte. Dock kan du få bilen chippad på en bensinstation eller annan valfri möteplats och det är väl inte fy skam det heller!

Crille82
2007-05-23, 19:30
Min erfarenhet av Proscott Performance:

Proscott sammarbetar med Powerchip...

Har nyligen inhandlat en A4 1,8T som "bruksbil", den skulle självfallet skulle "chippas"...

Åkte i tisdags ner till Andreas på Proscott i Ulricehamn. Efter att Andreas programerat om originalchipet vägrade bilen att starta... Han provade att löda om chipet flera gånger, men bilen var stendöd...
Det som hänt var att det på något sätt blivit överslag i boxen, man har ju hört talas om liknande senarion förrut...
Eftersom jag var 23 mil hemifrån och kl. var efter 19 så kändes hela situationen lite sur så att säga...
Andreas blev tvungen att skjutsa mig 10 mil till Göteborg, fick åka hans trimmade RS4, trevligt .
Från Göteborg tog jag tåget, hemma i Strömstad kl. 24:00...
Redan dagen efter (onsdag) ringde Andreas och medelade att han fått tag i en ny/beg. box som han åkt och hämtat i Jönköping.
Torsdag förmiddag (Kristihimelsfärd) ringde Andreas igen och meddelade att bilen var trimmad och klar att hämta .
Idag fredag morgon satte jag mig på bussen mot Ulricehamn, Andreas hämtade mig på stationen.
Väl framme i hans lokal påtalade jag hur vi skulle göra med "priset", varpå Andreas säger att han bjuder på hela kalaset (inkl. själva trimmningen), utan snack...

Summa:

Andreas skötte detta riktigt snyggt och kör helt rätt strategi för att skapa ett gott rykte, något som är allt annat än självklart i dagens läge...

Skulle absolut rekomendera att anlita Proscott. Och om, eller skall vi säga när, jag skall trimma igen så vet man vart man skall vända sig...

PS. Bilen går kanon!

wolfbane1967
2007-05-23, 19:40
Vill åxå tillägga att det är riktigt stor skillnad på tuners programvara . Jag har en nära bekant som jobbar på VW i tyskland med utveckling och har flertalet gånger diskuterat detta med programvaror till bilar.Det är så oerhört komplicerade koder och dom små trimmarna har förmodligen inte en tredjedel av dessa i sina programvaror.Dom på utvecklingen kallar dessa firmor "bonntrimmare" som ställer upp tändning och laddtryck.Där emot kan tillägas att MTM,Hohenester, ABT med flera lägger oerhört stora mängder pengar på programering som dessa små företag inte ens är i närheten av.Visst 3 tusen kr är mycket att spara in,men det är rätt dyrt att reparera ett haveri på en motor med!Å visst dom får säkert bilen till att gå bra tex its fun med mera...
Men det är inte för inte som det kostar lite extra hos ACE och Dahlbäck tex.

Crille82
2007-05-23, 19:47
Programvaran som Proscott och Powerchip använder kommer mestadels härifrån: http://www.drs-systems.com/

Vad det gäller ex. ACE, Dahlbäck och ABT så tvivlar jag inte en sekund på att dom är duktiga, men när det gäller en vanlig "chiptrimmning" så känns det allmänt löjligt att lägga 8-10000:- när man kan få det betydligt billigare...

wolfbane1967
2007-05-23, 19:57
http://www.drs-systems.com/

ja dom chippar ju traktor åxå!!

Goffen
2007-05-23, 20:46
Blev lite nyfiken, och spanade snabbt in dessa sidor...

Hajade till lite när jag började läsa på Vtech´s flashiga sida...
Varför jag hajade till var enbart för en del "udda" formuleringar...
typ,..
‘Bilen har chiptrimmats till ca 245 Hk , 380 Nm *
*Vi har ännu inte bänkat detta fordon
Hur kan de då veta att bilen har trimmats till den skrivna effekten, om de
inte ens bänkat bilen för att få reda på resultatet?
Samt att jag tycker inte svenskan är den bästa på en del texter,...
Sedan om man kollar upp telefonnummrena, så går de till ett helt annat företag?

Nordic Sun Och på deras hemsida kan man läsa,.. Din leverantör av Solarie och Gym tillbehör. ???????

Som sagt, bara en del utav de saker jag blev liiite misstänksam mot.
kanske denna firma är seriös, men då får dom börja tänka om, när det gäller vissa saker tycker jag..

Summa sumarum,.. Låter inte vidare "Seriöst" i mina ögon....;)

Jag chippade min 2.0T fsi på v-tech och det va jonathan själv som gjorde det hemma hos mig strax söder om jkpg, han läste av bilen och skickade iväg ett mail till nån som han sen fick tebax och la då in den nya programvaran. Om jag sen vill uppgradera den med 3" downpipe och catback så får jag en aningen värre modell av programmvara gratis som jag förstår det. Vad är det som är oseriöst med det? Kan inte bli bättre i mina ögon. Jag har en kompis som hade sin bil hos ace och även om jag inte vill berätta historien här så kan vi snacka om oseriöst..... Min bil går ruskigt bra i alla fall inga ryckningar utan drar jämt o fint med en lagom puckel, så jag har bara gott att säga om v-tech.

Aero++
2007-05-23, 21:05
Programvaran som Proscott och Powerchip använder kommer mestadels härifrån: http://www.drs-systems.com/

Vad det gäller ex. ACE, Dahlbäck och ABT så tvivlar jag inte en sekund på att dom är duktiga, men när det gäller en vanlig "chiptrimmning" så känns det allmänt löjligt att lägga 8-10000:- när man kan få det betydligt billigare...


Vad jag hört så kopierar Powerchip alla sina program av alla möjliga trimföretag,då är det inte så dyrt med 2500 kr men hade dom ansträngt sig och tagit fram programet själva och köpt bänkar för 2 miljoner osv så hade dom f-an inte tagit 2500 kr.

Mvh

Premis
2007-05-23, 21:07
De få tuningfirmor som kan tuna orginal motorstyr på golf V går att räkna på en hand. Övriga småhandlare och bonnatrimmar jobbar med principen copy-paste och har inte mycket kunskap om själva trimmandet alls. Hade ALDRIG låtit nån bonnatrimmar sätta lödkolven i mitt motorstyr. Mycket kan gå åt skogen och då lär det inte bli billigt.

Det gäller att välja och INTE vara dumsnål.

Aero++
2007-05-23, 21:09
De få tuningfirmor som kan tuna orginal motorstyr på golf V går att räkna på en hand. Övriga småhandlare och bonnatrimmar jobbar med principen copy-paste och har inte mycket kunskap om själva trimmandet alls. Hade ALDRIG låtit nån bonnatrimmar sätta lödkolven i mitt motorstyr. Mycket kan gå åt skogen och då lär det inte bli billigt.

Det gäller att välja och INTE vara dumsnål.


Kan inget annat än hålla med dig.Ibland blir det sent att ångra sig.

Mvh

ThomasT
2007-05-23, 22:41
Varför springa till systembolaget när det finns HB?!?? Man blir ju yrslig av båda...!!

MEN i den ena produkten vet man att inte blir blind, medans med den andra hoppas man.....


.

JohanGolf
2007-05-23, 23:35
Okej. Jag är övertygad.

Men ACE Comp. ligger i Borås (?). Finns det ingen "icke bonntrimm" i sthlm's området?

Goffen
2007-05-23, 23:48
Ring Jonathan på v-tech du blir garanterat nöjd om inte annat så ring och hör dig för. Det är inget fel i att ringa till flera och bilda sig en uppfattning om kompetensen själv ! v-tech ligger ju i södertälje.....

Ronnie Mattsson
2007-05-23, 23:53
Johan, Hasse Dahlbäck är ju i Borlänge så det är inte "så" långt.
Ca 20mil enkel resa

Faltdach
2007-05-24, 00:05
Allo,

Jag vill förtydliga för de som inte förstår mitt inlägg.
Jag ifrågasätter inte kompetensen.
Jag ifrågasätter ej heller hur man går tillväga när man trimmar ett fordon.
Jag blev misstänksam efter det att jag såg att telefonnummret
på den utpekade firmans websida, gick till ett helt annat företag som sysslar med helt olika produkter/tjänster.

På Bolagsverket samt PRV finns ej något företag/bolag med det angivna företagsnamnet som uppgett att de sysslar med "trimmning".

Eftersom det ingår i mina dagliga arbetsuppgifter att kolla upp bla företag och dess existens samt kredit-trovärdigheter har jag lärt mig en del varningssignaler.

Alltså, ifrågasätter jag ej kompetensen hos företag. jag ifrågasätter hur ett företag uppger ett företagsnamn vars telefonnummer går till ett helt annat med en helt olik tjänst än den de uppger hos det första företaget.

Hoppas att detta skall ge klarhet i mitt tidigare inlägg, för er som inte läst igenom det helt eller föstod dess innehåll.

Trimma på:)

Fillllle
2007-05-24, 00:10
Hur är BSR till Golf V?

BSR erbjuder ju PPC vilket är smidigt i många syften. återställning, skickas hem, 3 min mm mm

Jag själv har endast goda referenser utav BSR AB.

PS Milan - Liverpool -- 2-1

Holmgren
2007-05-24, 13:33
Jag har haft två utav mina bilar hos Ace. Första gången blev det lite knas, misständ lite. Men Anders sa, din bil ska strax servas kom ner med bilen när du har nya stift m,m. Åkte ner och han ställde in bilen igen, gick perfekt.
Det var steg 3 jag hade.

Att få något hemskickat och bara koppla i, låter smidigt ja men aldrig att jag skulle göra det. Min far körde med KCR box i sin XC70. Blev en dyr upplevelse.

Jag kommer vända mig till Ace i fortsättningen med för jag är väldigt nöjd med dom.

ThomasT
2007-05-24, 14:00
Hur är BSR till Golf V?

BSR har haft strul med många mkV...


.

Basti
2007-05-24, 18:34
BSR har haft strul med många mkV...


.


Går också i tankarna att trimma lite, sugen på BSR för dem finns nära mig, har fått uppfattningen att det var i början det strulade på de första exen av mkv:n, någon som trimmat nyligen som upplevt några problem?

Aero++
2007-05-24, 19:14
Går också i tankarna att trimma lite, sugen på BSR för dem finns nära mig, har fått uppfattningen att det var i början det strulade på de första exen av mkv:n, någon som trimmat nyligen som upplevt några problem?


Hallo chefen ;)

Jag tror att det var inget problem på program ,det var en grej som jag inte kommer exakt ihåg som vart tvunget att bytas på 04 års hade för mig och vissa 05.Sånt byter Dahlbäck i tid så att det inte förrekommer något problem sen.Vad den nu var har glömt ;(,men jag behövde inte göra det på min i alla fall.

Hoppas att det blir något av trim till din bil,hoppas på steg 3 som minst ;)

Mvh Aero++

JWO
2007-05-24, 19:59
Hallo chefen ;)

Jag tror att det var inget problem på program ,det var en grej som jag inte kommer exakt ihåg som vart tvunget att bytas på 04 års hade för mig och vissa 05.Sånt byter Dahlbäck i tid så att det inte förrekommer något problem sen.Vad den nu var har glömt ;(,men jag behövde inte göra det på min i alla fall.

Hoppas att det blir något av trim till din bil,hoppas på steg 3 som minst ;)

Mvh Aero++

Detta blir man ju allt mer och mer osäker på vad man ska välja... nåt chip ska man ju, BSR låter ju smidigt med sina PPC men Ace låter mest seriöst vad det gäller inställningar osv.. det är ju samma pengar så det kvittar ju!
Proscott och Vtech låter ju lockande också utav priset men man ska väl inte vara "dumsnål" som kommit här tidigare...

Visst Ace har väl haft sina ras på bilar också ingen är perfekt men jag känner att de har Hornester grejerna och de är väl utprovade så det känns ju en smärre risk att ta...

ThomasT
2007-05-24, 20:01
Visst Ace har väl haft sina ras på bilar också ingen är perfekt men jag känner att de har Hornester grejerna och de är väl utprovade så det känns ju en smärre risk att ta...

Det var något nytt... vems bil har rasat?


.

JWO
2007-05-24, 20:36
Det var något nytt... vems bil har rasat?


.

Det är väl ingen som skryter om sånt men en A3:a....

Aero++
2007-05-24, 21:10
JWO

Det enda som jag kan rekomendera är mtm-s chip då jag har erfarenhet av den,den har verkligen riktigt bra prestanda och många har varit imponerande av den med detta chip.Jag har kört rätt hårt i 4000 mil med chip,jag hade varken några problem med bilen eller programet.Kan man få det bättre ?

Mvh

JWO
2007-05-24, 22:19
JWO

Det enda som jag kan rekomendera är mtm-s chip då jag har erfarenhet av den,den har verkligen riktigt bra prestanda och många har varit imponerande av den med detta chip.Jag har kört rätt hårt i 4000 mil med chip,jag hade varken några problem med bilen eller programet.Kan man få det bättre ?

Mvh

Känns inte som de faktiskt... Jag inväntar lite svar från olika håll om lite grejer nu och efter de så drar jag någonstans och gör de!
Väntar nu fälgar, sänkningssats, däck m.m till bilen så snart kommer det väl hem en stor bomb till mig med allt =)

jocke.w
2007-05-24, 22:44
Vad ligger laddtrycket orginal vs. steg1 på gti´n ???'

samt steg3???

Aero++
2007-05-24, 23:13
Vad ligger laddtrycket orginal vs. steg1 på gti´n ???'

samt steg3???

Orginal runt 0.7.

Mtm chip 1.45 peak sen sjunger ner rätt bra men håller i sig mellan 1.3 och 1 noll ett tag och uppe max varv så ligger den ca 0.8 bar.

Mvh

Aero++
2007-05-24, 23:24
Lite race med min Gti under min tid med den ;)

http://www.youtube.com/watch?v=KZNb0YTeFmY

http://www.youtube.com/watch?v=r0UzU17uQjk

http://www.youtube.com/watch?v=3TQJw5PsG7E

http://www.youtube.com/watch?v=xdDHSZJhJ70

http://www.youtube.com/watch?v=-8LCPX6mrig

Gti med chip krossar dom flesta bilar 250-330 hkr 50-180 sen börjar det rätt segt men ändå bra

Mvh

JWO
2007-05-26, 02:11
Efter en kväll med en lyckad date och en lyckad chippning hos V-tech kan man inte vara ledsen...
Mottagandet och servicen hos Daniel och Joakim på V-tech i Malmö höll mycket hög standard!
När man körde hem från malmö (ca.7 mil) så kändes det inget speciellt för man bara låg och körde lugnt men... det hände rätt mycket =) när man trampade på gasen t.ex. i sexan i 130, nålen bara sticker iväg helt plötsligt jämnfört med tidigare...
Körde några vändor i den ö-kända race hamnen ikväll och antispinn lampan blinkade mycket mer än tidigare .. =) rivet jämnfört med orginal är riktigt bra!

Kan starkt rekommendera dessa killar på V-tech, funkar otroligt bra! Det är min uppfattning och min upplevelse så här precis efter.. lär inte bli sämre i framtiden!

jonis
2007-05-26, 03:33
Hej Alla Gti klubbare.
Jag tänkte att det var dags att klargöra lite saker gällande v-tech.

Jag hoppas att ni(moderator) ser detta som relevanta svar på det frågor som dykt upp och inte som reklam för företaget.

Jag tänkte försöka svara på de flesta frågor så utförligt som möjligt.
Är det något speciellt ni undrar över eller vill ha klargjort kan ni maila till mig på info@vtech.se
eller ringa 070 777 81 11

Blev lite nyfiken, och spanade snabbt in dessa sidor...

Hajade till lite när jag började läsa på Vtech´s flashiga sida...
Varför jag hajade till var enbart för en del "udda" formuleringar...
typ,..
‘Bilen har chiptrimmats till ca 245 Hk , 380 Nm *
*Vi har ännu inte bänkat detta fordon
Hur kan de då veta att bilen har trimmats till den skrivna effekten, om de
inte ens bänkat bilen för att få reda på resultatet?
Samt att jag tycker inte svenskan är den bästa på en del texter,...
Sedan om man kollar upp telefonnummrena, så går de till ett helt annat företag?

Nordic Sun Och på deras hemsida kan man läsa,.. Din leverantör av Solarie och Gym tillbehör. ???????

Som sagt, bara en del utav de saker jag blev liiite misstänksam mot.
kanske denna firma är seriös, men då får dom börja tänka om, när det gäller vissa saker tycker jag..

Summa sumarum,.. Låter inte vidare "Seriöst" i mina ögon....;)

När man gör ett program till en motor kan man beräkna vilken effekt den kommer att få genom att ta hänsyn till vilka flöden det finns I insug, turbo, avgassystem.
När detta skrevs på hemsidan var effekten beräknad men inte uppmätt på rullande landsväg i Sverige.
Effekten på detta program blev 249 hk samt 375 nm.
Uppmätt hos roffe lundblad.
Inom någon vecka har vi en rullande landsväg på plats söder om Sthlm.

När det gäller telefonnummer på vår hemsida samt företagsbeskrivningen är förkaringen att detta var ett Solarie inriktat företag till ca år 2003.
Företaget låg sedan mer eller mindre vilande tills 2005 då vi började med V-tech i Sverige och behövde ett ab.
Istället för att starta upp ett nytt fortsatte vi med det gamla.
Nordic Sun Sweden AB är företaget och V-tech är märket.

Om det är något mer som är oseriöst med bolaget tar jag gärna emot kritik på detta.
Efter att ha läst detta har jag själv tittat runt på hur kollegor i branschen har det med sina företag och telefonnummer,hittade massa lustiga saker som jag tyckte var rätt kul..

Att de skulle använda sig av samma programvara vet jag inte var du har fått ifrån??

It´s fun köper sin programvara samt i vissa fall så är det Jörgen Weiss(?) som som gör mapparna.

Ace köper sin programvara från Hohenester som är Europas absolut duktigaste på att göra programvaror till VAG. Och som Micke redan har skrivit så tar de ut bilen på en halvtimmes provkörning där de slutjusterar tändning och laddtryck
Att påstå att det ligger lika mycket jobb bakom alla chip är bara naivt....


När det gäller itsfun så är det Jörgen W som gör allt utom på vissa special modeller
(Till Golf är det han som gör all programvara.)

När det gäller ACE och Golf GTI 5 kan jag klargöra följande.
Ace köper sin programvara från Hohenester men gör inga ändringar i dem själva.
Dom provkör säkert men dom har inga möjligheter att justera vara sig laddtryck ett tändning.
Det vore dessutom dumt att göra detta bara efter 30 min då processorn tar minst ca 2 timmar på sig att adaptera klart.
(nu pratar vi alltså Golf gti 5 med bosch me 9.1 styrsystem)

Sedan är det mycket sant att trimföretagen lägger ner olika lång tid på att utveckla sina programvaror.
Det krävs både rullande landsväg samt flera dagars körning för att hitta en optimal programvara.
När vi utvecklade steg 3 till Skoda 2.0 T Fsi tog det oss 3 dagar och 24 olika programversioner innan vi var nöjda.

När det gäller olika företags trovärdighet gäller det att kolla runt, läsa och dra sina egna slutsatser.
Ett företag kan inte vara experter på alla bilmodeller!
Min personliga åsikt är att vissa företag bara skriver en effekt för att det ska se häftigt ut på sin hemsida när dom i själva verket inte har en aning om vilken effekt det blir i verkligheten.
Exempel på detta är företag som säljer Steg 2 till golf gti 5 och påstår att det skall ge en stor effektskillnad.
I downpipen har finns det 2 st kattar varav en sitter direkt på turbon.
Byter man inte downpipen kan man strunta i att byta resten om man inte är ute efter ljudet.
På senaste tiden har dock detta blivit bättre generellt sätt - företagen har blivit ärligare eller mer rädd om kunderna..

Varje program vi gör är unikt för den bilen.
Om du köper steg 1 eller 3 spelar ingen roll.
Vi utgår alltid från original programvaran i din bil och tar sedan hänsyn till just din bils förutsättningar.
Ex om du har sportavgassystem eller annan intercooler monterad.

Vi har hittills gjort steg 3 program till både simons system och ferrita.
Senaste vi gjorde klart var steg 3 till en Audi S3 2007 med Simons sportsystem samt vår egen downpipe med racekat.

V-tech har funnits sedan 1997 och har egen utveckling samt tillverkning av:
Rullande landsväg för effektmätning.
Just nu finns det 87 st runt om i världen. Senaste gick till Tuningföreget ECUTEK
Trimboxar – se senaste varianten med blåtandsstyrning samt möjlighet till att mappa själv på : http://www.rsklubben.se/files/bluebox_147.jpg
Samt chiptrim samt ombyggnad av motorer för gata och race.

/J

wolfbane1967
2007-05-26, 10:42
Lycka till Jwo med många sköna mil i din nya racer!!

ThomasT
2007-05-26, 12:05
När det gäller itsfun så är det Jörgen W som gör allt utom på vissa special modeller It's fun har chip till hundratals bilmodeller, att Jörgen skulle sitta och knåpa ihop dem till merparten är inte troligt... däremot så till vissa modeller.



När det gäller ACE och Golf GTI 5 kan jag klargöra följande.
Ace köper sin programvara från Hohenester men gör inga ändringar i dem själva.
Dom provkör säkert men dom har inga möjligheter att justera vara sig laddtryck ett tändning.
Det vore dessutom dumt att göra detta bara efter 30 min då processorn tar minst ca 2 timmar på sig att adaptera klart.
(nu pratar vi alltså Golf gti 5 med bosch me 9.1 styrsystem)Så Hohenesters programvaror har blivit enklare sedan 1.8T, där de var justerbara för återförsäljaren? Provkörnings tiden kan mycket riktigt vara som du säger annorlundad, personligen har jag bara erfarenhet av 1.8T'or.

Dock är det väl så som med de flesta adaptiva system att de största injusteringarna sker relativt snabbt och ju längre tiden går så är det väldigt småjusteringar alt. kontrolleringar som pågår?



Varje program vi gör är unikt för den bilen.
Om du köper steg 1 eller 3 spelar ingen roll.
Vi utgår alltid från original programvaran i din bil och tar sedan hänsyn till just din bils förutsättningar.
Ex om du har sportavgassystem eller annan intercooler monterad.
Det krävs både rullande landsväg samt flera dagars körning för att hitta en optimal programvara.
När vi utvecklade steg 3 till Skoda 2.0 T Fsi tog det oss 3 dagar och 24 olika programversioner innan vi var nöjda.

SÅ att chippa bilen hos er tar 3dagar...? Eller är det så att ni utgår ifrån samma mapp till alla bilar(av samma modell)?

Vad har ni för utbildning på moderna(och numera extremt avancerade) motorstyrsystem? För 2år sedan så sålde ni solarier... Eller är det så att det kommer upp någon från V-tech Tuning i Polen när ni ska göra en ny programvara?

Var har ni kört bilarna på rullande landsväg hittils?






V-tech har funnits sedan 1997 Nu är väl det ändå företaget som ni är återförsäljare åt...

Erat företag, Nordic Sun är ju bara 2år gammalt. Men ni försöker påskina att erat företag och V-tech tuning i Polen har en större samhörighet än bara återförsäljar relationen. Hur ligger det till?


.

JWO
2007-05-26, 15:35
Lycka till Jwo med många sköna mil i din nya racer!!

Tackar :D

Aero++
2007-05-26, 16:35
Jonis

Tar det verkligen 3 dagar för er att göra ett program ??Ni utvecklar snabbare program än Bsr själva,medan andra i Tyskland gör det på flera månader så gör ni det på 3 dagar ,undrar hur bra den är ?
Kankse lika bra att se en sånt program i bänken avgastemp osv,hade varit interesant.

Ta inte illa upp men det går helt enkelt för fort .

Mvh

JWO
2007-05-26, 16:45
Aero++

Hur kommer det sig att du är så grymt anti V-tech?
Kan du inte bara sluta hacka på dessa killar som gör sitt jobb och dessutom gör det utomordentligt bra! Det är ärliga och sjyssta killar, inget ont i dom eller de dom gör...

Ta och testa själv så får du se att det är bra grejer!

Aero++
2007-05-27, 02:04
Aero++

Hur kommer det sig att du är så grymt anti V-tech?
Kan du inte bara sluta hacka på dessa killar som gör sitt jobb och dessutom gör det utomordentligt bra! Det är ärliga och sjyssta killar, inget ont i dom eller de dom gör...

Ta och testa själv så får du se att det är bra grejer!

Kan man inte säga vad man tycker ??
Har du problem med det jag skriver läs inte.

Men kom inte fram och säg att dom gör sitt jobb utomordenltigt,kör din bil till närmaste rototest och kolla hur motor mår sen kan du komma fram och säga att dom gör det utomordentligt,att bilen går bra behöver inte betyda att allting är okay,eller att dom är ärliga.Är det nån släkt du har lämnat in bil,hur kan du bara säga att dom är ärliga när du har träffat dom en gång säkert för chipning av bilen.Så länge jag inte ser nån bromspapper från en Gti med deras trim så kan man aldrig säga att dom är bra osv,och jag siktar inte detta på V tech utom alla som inte tar fram ett program utan att köra den i bänken, se avgastemp,effekt kurvan och alla andra värdena.

Mvh

ThomasT
2007-05-27, 03:06
Så länge jag inte ser nån bromspapper från en Gti med deras trim så kan man aldrig säga att dom är bra osv,och jag siktar inte detta på V tech utom alla som inte tar fram ett program utan att köra den i bänken, se avgastemp,effekt kurvan och alla andra värdena.

Problemet är att det är så svårt att avgöra kvaliten på en chippning. Men avgastemp samt loggning av tändning och spridare ger en hyffsad bild av ifall det verkar funka. Men för att se hur mycket jobb som är nerlagt måste man vara specialist och det är tyvär ingen av oss...

Dock så har jag en bekant som är doktor i förbränningsteknik från KTH, han jobbar idag hos General Motors Powertrain i södertälje(lustigt nog är han inte intresserad av bilar), men han brukar bara skaka på huvudet när man tar upp ämnet chippning och chippfirmor. De har kollat några chippningar och han var måttligt impad... Hans åsikt är att moderna styrsystem/motorer är inte enkla att arbeta med och man måste ha en gedigen kunskap om man ska programmera dem. Fram för allt är det inget man slänger ihop på en kafferast...



.

Aero++
2007-05-27, 10:24
Problemet är att det är så svårt att avgöra kvaliten på en chippning. Men avgastemp samt loggning av tändning och spridare ger en hyffsad bild av ifall det verkar funka.


Exakt,men man kan i alla fall se dom faktorer som är riktigt viktiga i alla fall för att se hur motor mår.

Mvh

JWO
2007-05-27, 10:55
Kan man inte säga vad man tycker ??
Har du problem med det jag skriver läs inte.

Men kom inte fram och säg att dom gör sitt jobb utomordenltigt,kör din bil till närmaste rototest och kolla hur motor mår sen kan du komma fram och säga att dom gör det utomordentligt,att bilen går bra behöver inte betyda att allting är okay,eller att dom är ärliga.Är det nån släkt du har lämnat in bil,hur kan du bara säga att dom är ärliga när du har träffat dom en gång säkert för chipning av bilen.Så länge jag inte ser nån bromspapper från en Gti med deras trim så kan man aldrig säga att dom är bra osv,och jag siktar inte detta på V tech utom alla som inte tar fram ett program utan att köra den i bänken, se avgastemp,effekt kurvan och alla andra värdena.

Mvh



De har bänkat en Skoda RS (den nya modellen) med Steg 1 alltså bara chip. Den gav 243,33 hk, kan kolla upp det mer om det är så att du vill ha mer info om de...

Aero++
2007-05-27, 12:17
De har bänkat en Skoda RS (den nya modellen) med Steg 1 alltså bara chip. Den gav 243,33 hk, kan kolla upp det mer om det är så att du vill ha mer info om de...


Kan du skicka bromspapper till mig,tack.

Mvh

Goffen
2007-05-27, 18:15
Du är duktig på att kritisera aero++ men du lägger ju inte fram några som helst motbevis själv precis. Man kan vända och vrida på vartenda ord och få fram nått negativt. Snart påstår du att du skulle lätt betala 15tusen för en chippning "1dags testande och bänkning osv" vilket är skitsnack för det är det ingen som vill betala för 30hästar extra..... Jag tycker visserligen inte att det är fel att ifrågasätta saker och ting men kritiken du riktar ett visst håll gäller vartenda trimföretag i sverige som riktar sig till massförsäljning av chip för en vettig peng.

Aero++
2007-05-27, 19:50
Snart påstår du att du skulle lätt betala 15tusen för en chippning "1dags testande och bänkning osv" vilket är skitsnack för det är det ingen som vill betala för 30hästar extra.

Hej !

Jag har redan betalat för program,Bänkning 1500 kr mappning 1500 kr i en timmer och hårdvara för en stor del pengar.Så jag gör det jag påstår inte för 50 extra hkr..Vill du ha fram all bevis så skickar jag.Jag vet vad jag har i alla fall,medan ni som chipar bilar för 1500-2500 vet inte vad ni har varken effekt,effekt kurvan,laddtrycksuppbyggnad,avgastemp osv.

När jag hade Gti 5 och chipade på Dahlbäck så åkte jag direkt till Nordic för att bänka för att se hur programet är lovar dom det dom säger osv.Jag vill veta vad jag har och hur motor mår är det nåt fel på det ??

Mvh

Crille82
2007-05-27, 20:05
Sen kan man ju vända på det och se det som såhär:

Trimföretag som tar oförskämt bra betalt för sin programvara vill gärna framhäva hur mycket jobb det är för att ta fram just deras programvara. Vad finns det egentligen för belägg för att "de dyra" företagen har lagt ner 100-tals timmmar för att utveckla sin programvara...? Vilket företag vill egentligen erkänna att man tar 1000-tals kronor bara för ett namn...

Många här tycks tro att dyrt = bra och billigt = dåligt... Har själv haft flera "chippade" bilar med både dyra och billiga programvaror och skulle vilja påstå att så är det inte...

Någon som kan lägga fram ett exempel på problem som uppstått i samband med "chippning" och som beror på programvaran..?

ThomasT
2007-05-27, 21:00
Sen kan man ju vända på det och se det som såhär:

Trimföretag som tar oförskämt bra betalt för sin programvara vill gärna framhäva hur mycket jobb det är för att ta fram just deras programvara. Vad finns det egentligen för belägg för att "de dyra" företagen har lagt ner 100-tals timmmar för att utveckla sin programvara...? Vilket företag vill egentligen erkänna att man tar 1000-tals kronor bara för ett namn...

Om man ska ha konkreta bevis så får man åka till trim firman och kolla om de pratar i nattmössan eller hur det ligger till... (Själv kommer jag snart ta planet ner till Pfaffenhausen och kolla hur det står till med RUF...).

Personligen betalar jag ofta lite extra om jag vet säkert att det blir bra(gäller inte bara bilar). Men speciellt när det gäller så dyra saker som bilar mm, att lägga ut hundra tusentals kronor och sedan snåla på något så extremt viktigt som program varan... inte min grej. Speciellt gäller detta "chipp" firmor som bara handlar med programvaror. Man har ju inte en susning vad som hamnar i bilen...

Anse mig vara trångsynt men det är sådan som jag är... De firmor som jag anser ha koll på VAG är MTM, Hohenester och Abt. Men det är min personliga åsikt, ni är mer än välkomna att bilda er egna... Men se till att veta vem som utvecklat prylarna...


Någon som kan lägga fram ett exempel på problem som uppstått i samband med "chippning" och som beror på programvaran..?
Sök!! Det finns massor med trådar på alla bilrelaterade forum...


.

Crille82
2007-05-27, 21:09
Av de "chippade" bilar jag haft så har jag egentligen bara haft ett mindre problem, vibrationer vid segdragning på min A4 Turbo quattro -03, dubbelmassesvänghjulet klarar inte av vridet. Programvaran kom från Dahlbäck racing och var inte billig...

Ang. problem man kan läsa om på div. forum. Hur många problem beror egenligen på programvaran i sig..? Inte många skulle jag tro...

Aero++
2007-05-27, 21:28
Ang. problem man kan läsa om på div. forum. Hur många problem beror egenligen på programvaran i sig..? Inte många skulle jag tro...


Det finns en del problem på programvaran om man kan se detta och en rototest säger en stor del om sånt.Men såna som skiter i det och bara kör och tycker att deras bil går riktigt bra dom kommer oftast att allt är kanon.Men allt är inte i detta.

Har sett effekt kurvor från några företag där kurvorna ser ut som en bergdalbana 1.5 i peak sen blir det 1.4 1.3 1.2och sen 1.3 igen ;)osv.

Men alla gör som dom vill,jag vet i alla fall vad jag gör.

Lycka till med trim på era bilar,det är ni som väljer och kör,jag försöker bara förklara att även om trimföretag är trevliga så ska man inte kunna lita på dom bara för det.

Mvh

JWO
2007-05-27, 21:34
Men alla gör som dom vill,jag vet i alla fall vad jag gör.

Lycka till med trim på era bilar,det är ni som väljer och kör,jag försöker bara förklara att även om trimföretag är trevliga så ska man inte kunna lita på dom bara för det.

Mvh


Skönt att du vet vad du gör, håll dig till de så blir alla lyckliga!

JohanGolf
2007-05-30, 00:20
Hej!

Eftersom jag startade denna tråden skall jag nu försöka att avsluta den.

Frågeställningen jag inledde med var vilket företag jag skulle välja.

Det har framkommit att det finns mer eller mindre seriösa företag.

Eftersom jag bor i sthlm och är ute efter ett företag som faktist vet och kan det dom säljer föll valet tveklöst på Vtech.

Valet blev mkt lyckat!
Min bil är nu chippad och jag har inte ens lämnat mitt hem. Första dagen lästes den befintliga mjukvaran av. Dag två lades den nya in. En Vtech anställd gjorde allt hemma hos mig och uppträde mkt professionellt.

Resultatet är en ny bil. Motorn går lika mjukt o fint som original men med en rejäl skillnad på vrid och toppeffekt.

Jag har valt till motorgaranti för cirka 1600 kr/år.

Företag ger ett gediget intryck och en känsla av att de verkligen vet vad som händer när deras mjukvara förändrar bränslemängd, laddtryck, tändtidpunkt etc.

Jag kan varmt rekomendera Vtech!

JWO
2007-05-30, 00:29
Företag ger ett gediget intryck och en känsla av att de verkligen vet vad som händer när deras mjukvara förändrar bränslemängd, laddtryck, tändtidpunkt etc.

Jag kan varmt rekomendera Vtech!


Kul att du blev nöjd, roligt och höra att man har lite medvind här!

Ante68
2007-05-30, 00:29
Går också i tankarna att trimma lite, sugen på BSR för dem finns nära mig, har fått uppfattningen att det var i början det strulade på de första exen av mkv:n, någon som trimmat nyligen som upplevt några problem?

Är helnöjd med BSR. Trimmat min GTI mkV.
Hur många andra trimmföretag har rototest testbänk för provning och utveckling av sina produkter!?


www.bsrab.se

jonis
2007-05-30, 00:33
Är helnöjd med BSR. Trimmat min GTI mkV.
Hur många andra trimmföretag har rototest testbänk för provning och utveckling av sina produkter!?


www.bsrab.se



Lustigt att deras effektsiffror inte stämmer med verkligheten med tanke på detta...

Ante68
2007-05-30, 00:41
Lustigt att deras effektsiffror inte stämmer med verkligheten med tanke på detta...

Utveckla gärna lite mer vad du menar...

JWO
2007-05-30, 00:49
Utveckla gärna lite mer vad du menar...

Många av BSRAB siffror stämmer ju inte överrens med dom i verkligen, ingen annan får ju ut samma siffror som de gör i sina bänkar... vilket är väldigt konstigt..

jonis
2007-05-30, 01:11
Utveckla gärna lite mer vad du menar...

Jag är trött på företag som överdriver sina effektsiffror för att locka till sig kunder.

Jag har många exempel på företag som har siffror som inte stämmer..
Det mest skrattretande just nu måste vara motornord som påstår att man får 265 hk ur en 2.0 t fsi med bara chipp..

Eller folk som har jämfört vår programvara med en konkurrent som specar högre med där vår bil varit snabbare.

ex Original effekt 1.8 t 180 hk , 210 nm
Vtech effekt 210 hk m 320 nm
XXXföretaget effekt 215 hk, 323 nm

Kunden hade testat sin bil mot xxx företaget och vunnit 4 gånger i rad. sedan bytte de bil och vår bil vann fortfarande.

Visst kan det ha varit fel på ena bilen men trenden är tydligt från vissa företag.
Vi ska ta in båda dessa bilar och mäta upp effekten.

Eftersom vi jobbar mycket med effektmätning tycker vi att det är synd när våra "ärliga" siffror ser klena ut mot andras. Som att andra företag är mycket duktigare..

ThomasT
2007-05-30, 01:39
ex Original effekt 1.8 t 180 hk , 210 nm
Vtech effekt 210 hk m 320 nm
XXXföretaget effekt 215 hk, 323 nm

Jag körde snabbare än en A3'a(som dessutom är lättare) med 214hk/372Nm enligt trimfirman, med mina 205hk/330Nm...



Eftersom vi jobbar mycket med effektmätning tycker vi att det är synd när våra "ärliga" siffror ser klena ut mot andras. Som att andra företag är mycket duktigare..Dock är det ju så att mest effekt INTE är samma sak som bäst...



BTW... du har glömt och svara på mina tidigare frågor till er...


.

Packe
2007-05-30, 22:01
Kan säga att när ni precis startar era bilar och den står på 90 grader sådär och gör första repan 1:an - 2:an 3:an 4:an och 5:an så finns kanske någolunda liknande resultat som BSR, V-tech och vad de än heter..
Gör sen samma repa en gång till, då har du kanske max 70-80% av den ökade effekten då turbon är varm, laddtryck ställs ner något och effekten sorknar.

Så de som säger att de bänkade resultaten kan kontra verkligheten vad det gäller "Chiptrim" har fel. Detta är "Peakeffekt" och på ett väldigt snålt spektra.

det dalar snabbt..

Premis
2007-05-30, 22:28
Många av BSRAB siffror stämmer ju inte överrens med dom i verkligen, ingen annan får ju ut samma siffror som de gör i sina bänkar... vilket är väldigt konstigt..

Beror på hur man mäter. BSR har ju inte fel, dom mäter på sitt sätt och redovisar detta men det är ju inte vem som helst som hänger med vad dom menar. Ren marknadsföring.

Jag mätte upp min A3 1.8T med steg-2 till ~180hk när jag mätte upp hur mycket luft den drog i sig och körde med tumregel. Detta låg rätt bra i paritet med laddtryck, tändning och allmän förväntning av vad en pytteliten K03 klarar av. Inte fasen var det några 197hk i den maskinen om man mäter statiskt.

Chipbranchen en rätt vänlig branch att bre på inom .. man kan säga i princip vad som helst och folk går på det. Drömmar säljs och då finns det inte plats i hjärnan för logiskt tänkande oftast.

... jag trackar inte ned på chip (har kört chippat själv och varit Mycket nöjd med det) men vill bara belysa det faktum att allt som glimmar inte är guld och allt som brölar inte är hästkrafter.

Aero++
2007-05-31, 01:44
Lustigt att deras effektsiffror inte stämmer med verkligheten med tanke på detta...

Hej !

Tycker att Bsr-s botten vrid stämmer mest överens med det dom uppger,hkr stämmer tror jag inte faktiskt.Men dock kan jag ha fel.

Men jag tycker att det är mest bilens kondition som avgör vad den bilen ger för effekt.Kan skylla bil till bil en del.

Men en chipad Gti ska ge runt 240-250 hkr max gräns 250 hkr.265 kan det bara peaka vilket är helt ointeresant dock nämner många företag detta oxå,men dom företag är inte seriösa .

Mvh

jonis
2007-05-31, 02:13
SÅ att chippa bilen hos er tar 3dagar...? Eller är det så att ni utgår ifrån samma mapp till alla bilar(av samma modell)?

Det är klart att man utgår från en grundmapp och sedan justerar in den.
I just detta fall var det en bil som hade ferritas 3 ” system.
Problemet med just denna bil var att vi inte visste vilket flöde avgassystemet hade.
Därför fick man prova sig fram för att hitta den optimala balansen.
Dessutom har vissa 2006 2.0 t fsi problem med ryckningar, detta lyckades vi få bort helt.
Det var det som tog 3 dagars arbete därför att ryckningar mm uppkommer inte direkt utan bilen måste hårdköras mellan varje programversion för att provocera fram detta.

Vad har ni för utbildning på moderna(och numera extremt avancerade) motorstyrsystem? För 2år sedan så sålde ni solarier... Eller är det så att det kommer upp någon från V-tech Tuning i Polen när ni ska göra en ny programvara?

Vi har iof aldrig sålt solarier, Dock hade vi ett obemannat solotek.
Det fanns tankar på att sälja tillbehör och likn.
Jag personligen har hållit på med biltrim sedan ca 1999, dock inte som yrke.
När vi fick chansen att representera Vtech i Sverige var det ett bra tillfälle att dra igång något seriöst.

Om det är någon bilmodell som är unik för Sverige eller att vi behöver göra någon special variant kommer det en tekniker från polen hit och gör programvaran.

Var har ni kört bilarna på rullande landsväg hittils?
Programmen testas i Polen eller i Sthlm



Nu är väl det ändå företaget som ni är återförsäljare åt...

Erat företag, Nordic Sun är ju bara 2år gammalt. Men ni försöker påskina att erat företag och V-tech tuning i Polen har en större samhörighet än bara återförsäljar relationen. Hur ligger det till?

Kunskapen kommer huvudsakligen från våra tekniker i Polen , Men flera från Sverige har varit på utbildningar i Polen samt att dom kommit hit flera gånger.

Jonis

Tar det verkligen 3 dagar för er att göra ett program ??Ni utvecklar snabbare program än Bsr själva,medan andra i Tyskland gör det på flera månader så gör ni det på 3 dagar ,undrar hur bra den är ?
Kankse lika bra att se en sånt program i bänken avgastemp osv,hade varit interesant.

Ta inte illa upp men det går helt enkelt för fort .

Mvh

Detta var en ny variant av ett gammalt program.
Hur långt tid det tar att göra ett program beror på vilken sorts information man har tillgång till samt vilken kunskap du har själv.

Det finns en del problem på programvaran om man kan se detta och en rototest säger en stor del om sånt.Men såna som skiter i det och bara kör och tycker att deras bil går riktigt bra dom kommer oftast att allt är kanon.Men allt är inte i detta.

Har sett effekt kurvor från några företag där kurvorna ser ut som en bergdalbana 1.5 i peak sen blir det 1.4 1.3 1.2och sen 1.3 igen ;)osv.

Men alla gör som dom vill,jag vet i alla fall vad jag gör.

Lycka till med trim på era bilar,det är ni som väljer och kör,jag försöker bara förklara att även om trimföretag är trevliga så ska man inte kunna lita på dom bara för det.



Vi jobbar med att skapa så optimala program som möjligt.
Jämna effektkurvor utan hack och ryck.

Vi som jobbar med Vtech i Sverige har ett mycket stort personligt intresse av motorsport och använder oss dagligen av våra egna produkter.

Vi tycker att det är kul att prata med folk och tar gärna till oss nya åsikter.

//J

Packe
2007-05-31, 08:20
peakeffekt är helt ointressant, iaf när den bara varar i 1 microsekund. går aldrig komma ifrån detta med org. turbo. bara att byta till större doningar och mappa. klart de kan bre på om detta och "sälja drömmar" men det är skillnad på 215hk i ett brett register och 215hk i 1 sekund...

Freddan
2007-05-31, 09:20
Har sett effekt kurvor från några företag där kurvorna ser ut som en bergdalbana 1.5 i peak sen blir det 1.4 1.3 1.2och sen 1.3 igen ;)osv.
Mvh

Orsaken till berg- och dalbanekurvor brukar vara att laddtrycksregleringen inte hänger med. Solenoiden reagerar för sent på ECU-signalen.

Aero++
2007-05-31, 12:31
peakeffekt är helt ointressant, iaf när den bara varar i 1 microsekund. går aldrig komma ifrån detta med org. turbo. bara att byta till större doningar och mappa. klart de kan bre på om detta och "sälja drömmar" men det är skillnad på 215hk i ett brett register och 215hk i 1 sekund...

Precis.Det gäller att ha den i 3 svep som minst.Allt annat är ointeresant.

Mvh

Wargen023
2007-06-04, 15:04
Lite Off Topic:

Lämnade in bilen på serivce idag och då sa han som tog emot den att de kommer att uppgradera programvara på bilen och han undrade om bilen var chippad för det kunde bli strul för dem då. Kanske kan vara bra att veta för dem som har chippade GTI 5:or och ska in på service snart.

Har själv gått i tankar att chippa bilen men det som hände idag talar för BSR så att man kan skicka i original programvara vid service.

Jani Hast
2007-06-04, 15:22
Lite Off Topic:

Lämnade in bilen på serivce idag och då sa han som tog emot den att de kommer att uppgradera programvara på bilen och han undrade om bilen var chippad för det kunde bli strul för dem då. Kanske kan vara bra att veta för dem som har chippade GTI 5:or och ska in på service snart.

Har själv gått i tankar att chippa bilen men det som hände idag talar för BSR så att man kan skicka i original programvara vid service.
Dom kan fortfarande se om bilen varit chippad om dom verkligen vill det.
Den som säger motsatsen vet inte vad den talar om.

Wargen023
2007-06-04, 15:39
Har nog aldrig hört någon säga något annat heller, men det hade varit tråkigt att åka till Dahlbäck betala 8000 kr för att sedan få originalprogramvara efter service. Med BSR kan man ju chippa tillbaka till original vid service, låtsas som det regnar och sedan chippa igen efter service.

Eller också åker man inte till VAG med en chippad bil, kanske det bästa?

ThomasT
2007-06-04, 16:16
Lämnade in bilen på serivce idag och då sa han som tog emot den att de kommer att uppgradera programvara på bilen och han undrade om bilen var chippad för det kunde bli strul för dem då. Kanske kan vara bra att veta för dem som har chippade GTI 5:or och ska in på service snart.

Här återkommer vi till diskusionen om vikten av att ha välutveklade program i bilen!! Lägger trimfirman ner den extra tiden så får man som kund inte dylika problem...


.

Goffen
2007-06-04, 16:37
Här återkommer vi till diskusionen om vikten av att ha välutveklade program i bilen!! Lägger trimfirman ner den extra tiden så får man som kund inte dylika problem...


.
Jag förstår inte vad välutvecklade trimchip har med att verkstaden "jag" flashar om bilen till nyare original programvara. Dessutom så behöver man inte låta verstaden flasha om bilen. Man kan säga nej tack för verkstaden får nämligen inte göra den åtgärden utan att fråga kunden och verkstaden kan bli ersättningskyldiga antingen till kunden eller så får man byta motorstyrdon då det inte går att flasha bakåt så att säga........

Basti
2007-06-04, 18:45
Tog BSR i förra veckan, går kanon, men kommer ändå påtala vid service att jag inte vill ha någon uppdatering.

Scootie
2007-06-04, 18:55
Jag förstår inte vad välutvecklade trimchip har med att verkstaden "jag" flashar om bilen till nyare original programvara. Dessutom så behöver man inte låta verstaden flasha om bilen. Man kan säga nej tack för verkstaden får nämligen inte göra den åtgärden utan att fråga kunden och verkstaden kan bli ersättningskyldiga antingen till kunden eller så får man byta motorstyrdon då det inte går att flasha bakåt så att säga........

Vad ska dom bli ersättningsskyldiga för? Det är ju Du som chippat bilen som brutit din egna garanti ju.. Dom gör ju bilen bara original så som den skall vara.

Goffen
2007-06-04, 23:31
Vad ska dom bli ersättningsskyldiga för? Det är ju Du som chippat bilen som brutit din egna garanti ju.. Dom gör ju bilen bara original så som den skall vara.

Nej dom har ingen rätt att göra nånting med din bil. Uppdatera motorstyrdon gör vag när dom upptäck en brist eller dyl. Vill du inte ha den uppdaterad har dom "vi" ingen rätt att göra det. Spelar ingen roll om bilen är chippad eller inte. Det står klart och tydligt i instruktionerna att upplys kunden om bla bla bla Om verkstade gör detta ändå utan att säga till kunden har kunden rätt att få bilen tillbaka i ursprungligt skick om detta innebär med chip eller inte vet jag inte men den ursprungliga programvaran bilen leverades med ska återställas och det går bara göra som jag förstått det med ett nytt styrdon.

jonis
2007-06-05, 00:09
Här återkommer vi till diskusionen om vikten av att ha välutveklade program i bilen!! Lägger trimfirman ner den extra tiden så får man som kund inte dylika problem...


.


Om det är ett seriöst trimföretag kommer dom att trimma bilen igen gratis om det skulle vara så att bilen blivit "återställd".