handdator

Visa fullständig version : Väghållning/bromsar på en VW Caddy MK1



JohnE
2008-06-05, 16:50
Ska bygga lite väghållning på min Caddy MK1'a, ligger en projekttråd i forumet.
Tänkte starta lite diskussion vad som kan vara vettigt att bulta på.

Bromsar fram har jag stulit från en Corrado G60, likaså spindlar och bromsok. Har även fjäderbenen, men där kanske man bör bulta på coilovers istället.
Passar spindlarna från G60'n på, eller ska jag använda mina orginal och ha en bromsok-adapter?

Bromsarna bak är trumbromsar, och de tänkte jag kasta så långt högerarmen når. Från vad stjäl jag skivbromsar, och kanske passar på att byta ut hela bakaxeln för att kunna sänka och kasta bort bladfjädrarna? Är varken rädd för kapskiva eller svets, så brutal ombyggnad i bakvagn kan föreslås.
Skulle gärna ha individuell upphängning med coilovers, men det kanske är både overkill och svårt att få tag i till vettig peng?

Hur gör jag annars för att få bilen låg bak med schysst väghållning och bromsar?

knotan
2008-06-05, 17:22
Tips på frambromsar.
Supra skivor+Bromsok från en volvo 240 turbo(4kolvsok).
Klart billigare än tex brembo, och har du rätt fälg räcker 15".

T08R
2008-06-07, 23:18
Då du tänkt använda G60 bromsar så misstänker jag att du tänker ha kvar original bultmönster.

En bra bakvagn som jag kan komma på som har samma bultmönster är BMW E30. Till dom finns det även mycket delar att köpa om du vill uppgradera.

Annars så är ett billigare alternativ att köpa en bakaxel från en Golf 1,2 eller 3.

Då jag aldrig skruvat Caddy Mk1 så vet jag inte vad som går att göra åt bromsarna bak för att göra det bättre. Tittade först efter en sån men insåg att dom är svårare att hitta i bra skick och jobbigare att bygga om så det fick bli en Golf Mk1 för mig istället.

Om du tänker ha kvar bladfjädrarna så finns det en bra firma i Stockholm att vända sig till. Dom heter Oljemarks och kan smida om dina bladfjädrar samt lägga på ett extra blad om du vill ha dom hårdare osv. Mycket bra att ha o göra med.

JoCkeWe
2008-06-13, 18:42
haha, tokj*vel! Har du äntligen hittat hit?

Vi tar bakvagnen från en Golf etta och hänger upp i coilisar så borde det bli så trevligt så ;)

Manny
2008-06-13, 20:17
bygg om bakaxeln till fyrlänk med fjäderben som caddyman har gjort, och skivorna kan man ta från en golf gti, bara att plocka av hela axeltappen o flytta över allt. vet dock inte hur det blir med handbromvajern.