handdator

Visa fullständig version : Rätt lufttryck i däck ?



R.S
2008-06-05, 14:56
Bil: Golf V GTI
Fälgar: 8x19"
Däck: Hankook Ventus S1 Evo K107 - 225/35 - 19"

Förare + lite/ingen packning, för gatbruk.
Började på 2,4 bar i och med att det står spec. på bilen men efter info från annat håll har jag nu i 2,9 bar (i och med att jag kör på 19").

Var är rätt lufttryck i däcken ? Vad har ni andra Golf V GTI ägare med 19" ?
Vill hitta rätt tryck och fylla med nitrogen snarast.

*tack*

Barbapappa
2008-06-05, 15:48
Har du läst denna tråden? Där står väl nästan det man behöver veta om däckstryck för gatbruk känns det som... http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5263&highlight=lufttryck

Jag körde samma däckmodell (dock 215/35-17") för några år sedan på min Clio sport jag hade, helt okej däck tyckte jag, och billiga! 2,9 låter skitmycket tycker jag, jag har nog aldrig mer än 2,4 fram och 2,1 bak på mina bilar. Men läs tråden ovanför så får vi se om det ger nåt. ;-)

Nitrogen i däcken, av vilken anledning?

R.S
2008-06-06, 13:35
Har du läst denna tråden? Där står väl nästan det man behöver veta om däckstryck för gatbruk känns det som... http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5263&highlight=lufttryck

Jag körde samma däckmodell (dock 215/35-17") för några år sedan på min Clio sport jag hade, helt okej däck tyckte jag, och billiga! 2,9 låter skitmycket tycker jag, jag har nog aldrig mer än 2,4 fram och 2,1 bak på mina bilar. Men läs tråden ovanför så får vi se om det ger nåt. ;-)

Nitrogen i däcken, av vilken anledning?

Tittar man i tråden så kör exempelvis Henrik med 2,8 bar i i 18" (samma bredd men något högre profil), så mina 2,9 bar är nog inte helt tokigt iaf. Ska dock gå ner lite nu. Nitrogen ska tydligen ge lite bättre bränsleekonomi + mindre fluktationer mellan kallt och varmt utomhus klimat.

ThomasT
2008-06-06, 14:17
Tittar man i tråden så kör exempelvis Henrik med 2,8 bar i i 18" (samma bredd men något högre profil), så mina 2,9 bar är nog inte helt tokigt iaf. Ska dock gå ner lite nu. Nitrogen ska tydligen ge lite bättre bränsleekonomi + mindre fluktationer mellan kallt och varmt utomhus klimat.

Läste du bara fram till andra posten...?

Jag citerar mig själv:



Man MÅSTE ta hansyn till:

1. Bilens orginal däckstryck
2. Volymen luft i däcken
3. Last index på däcken

innan man kan veta vilket däckstryck det ska vara!


.



Att sedan kvävgas har bättre värmeegenskaper är inget nytt, men att det skulle ge mätbara bränslebesparingar??!?


.

mejn
2008-06-06, 21:34
http://www.halltrycketuppe.se/index.asp?TaalID=3

ThomasT
2008-06-07, 00:23
http://www.halltrycketuppe.se/index.asp?TaalID=3

Konstiga värden på den sidan. Jag kollade på mkIV GTI, där rekommenderar de 2.5 fram och 2.9 bak på orginal 16"(last index 91), det stämmer inte med VW's rekomendation...?

Sedan vill de köra med 3.3bar i vissa vinderdäck... verkar inte logiskt.


.

danne-_-
2008-06-07, 01:51
Till min *host* Saab 9-5 vill Saabs kundtjänst/handböcker att man kör 2.2 runtom men snackar man med Saab mekaniker så säger de mellan 2.7 och 3.0 för att få ett bra/fint däckslitage..

Premis
2008-06-07, 09:10
Jag säger att man bör använda sig av tillverkarens rekommendationer (biltillverkaren) om man kör normalt.

Generellt så verkar folk tycka att ju mer man trycker i desto bättre, men de flesta har ingen som helst koll på hur däcktryck fungerar dynamiskt i däck överhuvudtaget.

Nossrep
2008-06-07, 09:37
Intressannt tråd, har också hävdat att många kör med för högt däcktryck
men inte haft "bevis" för detta. Någon som vet var man kan kolla var
olika VW bilar har för rekomenderat däcktryck och (om det finns) rekomendationer för
lastindex.
Visst det står i min tanklucka men där står inget om vilka
däckdimensioner eller Li och min instruktionsbok är på tyska
så den läser jag inte så mycket i. :)

T08R
2008-06-07, 21:26
Optimalt däcktryck är olika från dag till dag.
Det tillverkarna rekomenderar är för ett standard däck och med standard körsätt och generellt för hela året.
Det är långt ifrån optimalt.

Använder du bilen 2ggr i veckan och då åker och handlar 5km bort så ska du ha ett tryck. Åker du mycket långa sträckor så ska du ha lite lägre tryck än bilen som går korta sträckor. Kör du aggresivt så behöver du också lite lägre tryck, osv.

Ett tips är att gå in på rejsa.nu/forum och läsa där. Där har dom gått igenom däcktryck en massa ggr så sök.

Gattermann
2008-06-07, 22:01
Jeg kører selv en V GTI monteret med 7,5x18 225/40-18 her har jeg haft gode erfaringer med at følge fabrikkens anvisnnger (2,4 fram + bak)

Umiddelbart vil jeg tro at du med normal last skal køre mellem 2,4 og 2,6 !

ved høj last (4 pers + bagage) 2,6 for og 3,0 bak

R.S
2008-06-13, 17:23
Kör på 2,7 bar runt om nu och det verkar vara OK. Körde på 2,4-2,5 bar tidigare men det blev för "svampigt" tyckte jag.

nr82
2008-06-13, 20:14
jag tycker du ska köra på 2,9-3.0 kg på den dimensionen. det är så pass låg profil så du måste ha mycket lufttryck. tillverkarens rekomendationer ska du inte kolla på så mycket. det gäller vid bilens orginal dimension, och sen lägger du på 10% på deras rek. ju högre tryck desto lättare rullar bilen och mindre bensin drar den. ju lägre du har desto mer komfort får du iofs, men vet inte hur mycket komfort du får med 235/35-19 ;)

det är bara vad jag tycker och kör med på mitt jobb(vianor). sen kan du ju testa dig fram med.

R.S
2008-06-19, 00:36
jag tycker du ska köra på 2,9-3.0 kg på den dimensionen. det är så pass låg profil så du måste ha mycket lufttryck. tillverkarens rekomendationer ska du inte kolla på så mycket. det gäller vid bilens orginal dimension, och sen lägger du på 10% på deras rek. ju högre tryck desto lättare rullar bilen och mindre bensin drar den. ju lägre du har desto mer komfort får du iofs, men vet inte hur mycket komfort du får med 235/35-19 ;)

det är bara vad jag tycker och kör med på mitt jobb(vianor). sen kan du ju testa dig fram med.

Kör på 2,9 bar (nitrogen) nu och det känns bra. Komforten är faktiskt helt OK (trodde det skulle vara mycket värre när jag gick från 17" till 19").