handdator

Visa fullständig version : Passat g60 -91 fel på tändningen?



mrpipen
2008-06-05, 09:13
Kompisen har en passat som vi byt motorn på. Flyttade även över fördelaren till den nya motorn.

Nu till problemet, Bilen går bra på tomgången 1000rpm ,men så fort du ska iväg så går den ojämt på normal gas till ca 3500rpm sen är de som om du skulle ladda 1bar sticker som fan upp til rött. inge ojämt eller nåt. Står du på tomgång och ger full gas så orkar den inte utan typ dör.

Tädningen ställde vi in med tändlampa vid ca 2250rpm. Fick då ställa prickarna rakt upp vid hållet på växellådan, men i Elsa står de att tädningen ska va 6 grader+ hur ser man de?

Hoppas de är lätt fel för han ska nämligen ha bilen till bug run. Visst de går att köra med men inge roligt när den går ojämt när man ska gasa =)

Edit finns de nån bild eller beskrivning hur tändkablarna ska sitta på fördelaren? såatt man inte har råkat sätta dom lite fel.

Sen finns de 2 givare ovanför olje filtret den närmast blocket är in kopplad men den yttre hittade vi ingen sladd till. Vad är de för givare??

Fors
2008-06-05, 09:35
Lambdasonden?

Jag hade liknande på min, och ny lambda fixade biffen...

Lambdasonden påverkar bara upp till 3,000 rpm om man ger fullgas (har jag för mig?)

Sn00k
2008-06-05, 09:35
givarna är olje-temp och olje-tryck(hög). har man inte färddator i bilen så vet ja inte om man han nån sladd till olje-temp givaren.

tändningen ska ställas vid ~2000rpm, med blåa tempgivaren urryckt(viktigt).
tändningen ska stå på 6 grader förtändning = grundtändning.. resten sköts i boxen.

kablarna ska sitta med tändföljd 1,3,4,2. om du sprättar fördelarlocket, så ser du ett litet spår i kanten där man brukar ställa rotorn emot när man "nollar motorn".. det spåret visar var 1:an är i locket.. sedan är det bara att räkna medsols.. 1:an ska till cylindern närmast kamremmen.. sedan nästa på locket ska vara 3.. som ska till den näst närmast kamremmen.. sedan 4 som ska till nästa.. och slutligen 2:an som ska till den närmast fördelaren.

hoppas ni får ordning på den.. låter som att ni ställt tändningen lite galet så den motar på låga varv.. att ni ligger på +tändning iställe för förtädning.. tills den passerat 3000 där tändkurvan i boxen plussat på såpass mycke så den hamnat på rätt sida igen och går rent.
på den igen ;)

mrpipen
2008-06-05, 10:39
den blåa tempguivaren sitter den uppe på kylslangen brevid en gul eller vad de är för färg? Varför ska den va ur dragen???

Sn00k
2008-06-05, 10:43
sitter på stosen till kylarslangen.. den ska vara urdragen för att boxen ska gå ner i grundläge.. ställer du den utan att dra ur givaren så blir tändningen inte i närheten av 6 grader.

mrpipen
2008-06-05, 10:45
sitter på stosen till kylarslangen.. den ska vara urdragen för att boxen ska gå ner i grundläge.. ställer du den utan att dra ur givaren så blir tändningen inte i närheten av 6 grader.

Okej, ska dra ut och försöka få låna en lampa igen så jag kan ställa in tädningen med givaren ur dragen.

mrpipen
2008-06-05, 15:16
Ställde tädningen men den funkade inte fortfarande. Tittade lite på motorn och får se att han glömt sätt tillbaka vacumslangen bak på insuget =( Satte ditt dom och nu går den som en raket igen =) Blir han glad och får åka passat ner

Tack för alla info.