handdator

Visa fullständig version : Värdering speciell gti IV??



Mikegti
2008-06-05, 01:30
Har blivit sugen på en gti V. Och undrar vad ni tror är rimmligt försäljnings värde på min gti IV. Det är en sent uttagen 2003:a reggad i juli försäkrings bolaget klassar den som en 04:a. Rullat endast 2000mil sommar mil.
GTI/highline pkt samt teknikpaket(fjärrlås och färddator) plus regnsensor avbländningsbar backspegel och xenon ljus. Black magic pärl effeckt.
H&R sänkfjädrar samt krängnings hämmare Zender takspoiler.
Ny servad med patinastift olja och filter. 2st nya framdäck samt uppgraderad programvara steg 1, 210hk 310nm. Lackförseglad.
Grymt fin bil med nybilskänsla kostade 265140kr ny.
Borde ligga runt 125-130 tusen enligt mina beräkningar vad tror ni?
MVH Mike

mt4base
2008-06-06, 11:03
Det är ju svårt att ange värdet på nått man inte sett men generellt sett verkar det toksvårt att sälja privat idag vilket genererar ganska stora prutmåner och lägre priser. Din bil verkar ju väldigt fin, lågmilad och välskött och det är inte alla bilar som är. Faktum är att många annonserade bilar ser ut som kriget men att säljarna begär "listpriser" på bilar som borde stå lägre än en fin bil. Det gör att det är väldigt svårt att gå på annonser som redan ligger på t ex blocket för att få en hint om värdet på modellen. En trist men oftast realistisk sanning är att åka med bilen i fråga till en märkeshandlare, fråga om inbytesvärdet och sen lägga på något mellan 15-25 på det värdet. Det är en princip som förstås är otroligt trubbig och många fall inte alls rättvis men det är en vägvisning iaf.

Att bilen är servad och extrautrustad gör möjligen att bilen blir aningen mer lättsåld men det ökar inte värdet tyvärr. Dyr extrautrustning som ny genererar mycket sällan några större bonusar i andra eller tredjehand och att bilen är servad (med eller utan bok) tas väl som en lika stor självklarhet som att du måste ha lagliga däck och bensin i tanken men visst är det en fördel att det sitter fräscha däck på och att oljan är nybytt, inget snack om det. Det är goda försäljningsargument eftersom få vill meka direkt när de köpt "ny bil".

Lycka till med bilbytet. Golf V är ju en väldigt trevlig bil så hoppas du kan få till ett byte.

Gullideckel
2008-06-06, 11:10
Var själv sugen på en Golf GTI 4 på Blocket..men för att kolla upp prisnivån lite(tyckte dom låg himla dyrt där) så gick jag till VAG för att se vad beg.säljaren på VAG skulle ge i inbyte för en motsvarande bil som jag var sugen på:

Golf GTI 4 ,2003, 5000 mil.

Hans svar var 80 000 kr + /- några tusenlappar.

Mikegti
2008-06-06, 15:37
Själv värderar jag miltalet på en bil högt och det borde göra den lite unik(2001mil). Men håller med om att det är en bra pris vink att åka till handlare och sen lägga på typ 20 tusen som dom helst ska ha för att göra en bra affär.
Dom tjänar säkert mer på fina beg bilar än nybilsförsäljning för där krymper deras vinst marginaler hela tiden.
Jag får se om jag prov annonserar den eller ej separationer är ju lite jobbiga men blir det en gti V dsg skulle det underlätta försäljningen betydligt=)
Mike