handdator

Visa fullständig version : Ytterligare en bil med problem inför BR...



Falcor
2008-06-01, 21:43
Sciroccon har börjat konstra...

Om jaag håller jämn fart, säg 90km/h på femmans växel så tvekar bilen lite...
Gasar jag så den börjar ladda så går den bra, samma sak om jag släpper gasen och låter den motorbromsa.

Fick inga felkoder med VAGCOM.... känns inte aktuellt att köra 30 mil till BR och hem igen just nu.... :-(

HJÄLP !

ovredsson84
2008-06-01, 21:48
Vad nu har alla BR sjukan nu.. sprids det virus över nätet via er och till era bilar eller vad är det??

Tråkigt att höra hoppas att det fixar sig för din bil vill jag se...

annars för flyttar jag br hem till dig... =P

J.L
2008-06-01, 22:13
Om jaag håller jämn fart, säg 90km/h på femmans växel så tvekar bilen lite...
Gasar jag så den börjar ladda så går den bra, samma sak om jag släpper gasen och låter den motorbromsa.

Smittade du min med? gör likadant... eller kanske var min som smittade din.

Hoppas det löser sig och du åker med!

Tyvärr har jag inga funderingar vad det kan vara, utan möjligtvis tändningen?

VWGolIV
2008-06-02, 09:17
Är det inte full gas som gäller ?

Om inget så tänker jag om något bränslefilter är igensatt eller liknande.

Falcor
2008-06-02, 09:46
Jo iofs är det fullgas som gäller men jag vill gärna behålla körkortet även efter BugRun...svårt nog att hålla hastighetsgränserna med den bilen i vanliga fall....

Raz
2008-06-02, 09:52
Hur tvekar den? Typ hackar eller orkeslös?
Kan det vara spridarna eller programvaran?

Falcor
2008-06-02, 10:08
Den hackar lite....orkeslös är den inte.

Programvara? den är juh orginal så det ska väl inte vara nåt problem, samma sak med spridarna...

Checklista.
Kamrem, har den hoppat ett steg?
Bränsletryck ?
Bränslefilter ?
Dumpventil ?
Spjällhus, adaption ok?

Marcus
2008-06-02, 17:08
Så där uppförde sig min Golf 3 med AGG-motor. Det var LMM som var kass.

Falcor
2008-06-02, 17:22
Ok, får kolla MAF:en....

Falcor
2008-06-02, 22:03
Har rengjort MAF:en men det gjorde ingen skillnad. Dock märkte jag nu att problemet inte kommer förräns bilen är ordentligt varm. Första minuterna så går den bra. Fortfarande inga felkoder... Känns surt att byta MAF:en för 1200 kr om det inte behövs... :-(

Gullideckel
2008-06-02, 22:06
Har rengjort MAF:en men det gjorde ingen skillnad. Dock märkte jag nu att problemet inte kommer förräns bilen är ordentligt varm. Första minuterna så går den bra. Fortfarande inga felkoder... Känns surt att byta MAF:en för 1200 kr om det inte behövs... :-(

Lambasond?

Den var trasig på min bil (2H motor),gick hel fint till den blev ordentligt varm då började den rycka.

Falcor
2008-06-02, 22:16
Både lambdasond och MAF borde ge en felkod men jag får juh inga....

Kollade även stiftet på cylinder 1 och det var sotigt, men torrt.

Gullideckel
2008-06-02, 22:20
Både lambdasond och MAF borde ge en felkod men jag får juh inga....

Kollade även stiftet på cylinder 1 och det var sotigt, men torrt.

Men hur tar den där felkodsgivaren då? Är ju bara när motorn har en viss värme som den går dåligt väl?

Sotiga stift(oförbränd soppa,va?)....de hade jag med ;-).

P.Hagel
2008-06-02, 22:22
Både lambdasond och MAF borde ge en felkod men jag får juh inga....

Kollade även stiftet på cylinder 1 och det var sotigt, men torrt.

Tänkte nästan nämna det att soppan blir inte för varm då........

Falcor
2008-06-02, 22:37
Jag bytte lamdasonden för drygt en månad sedan, den gamla som var trasig gav mycket större ryckningar än vad jag har nu....

Falcor
2008-06-02, 22:38
Tänkte nästan nämna det att soppan blir inte för varm då........

Hur menar du nu?

Henrik.M
2008-06-02, 23:32
Dock märkte jag nu att problemet inte kommer förräns bilen är ordentligt varm.

Kollat temgivaren så den inte knasat?
Allmänt känt problem.

Temgivaren ger fel information till motorstyrdonet vilket föranleder fel bränsle/luftblandning.

Kolla motorstyrning - >mätvärdesblock och bläddra dig fram till där du har motortempen. (kommer ej ihåg exakt vilket mätvärdesblock med det ser du ganska snabbt).

Då får du information om vilken temp motortemgivaren matar styrdonet med.
Med varm bil bör den ligga kring 90 grader.

Kör bilen ordentligt varm & lita inte på tempmätaren i bilen , dvs kör ett tag efter att temgivaren i kupen uppnåt arbetstemp alt plugga i VAG-com och varmkör motorn efter den.

Kan vara så enkelt...............

T08R
2008-06-02, 23:43
Kan fortfarande vara lmm.
Inte alltid det räcker med att göra rent den.
Nu har jag aldrig använt vagcom så vet inte vilka funktioner som finns i den.
Men med en VAS 5051(A/B)/5052 så kan man i Guidad felsökning kontrollera höjdgivaren i lmm, ofta den pajar. Om den gör det så sätter den inga felkoder då bilen inte vet vilken höjd den befinner sig på så den litar blint på att den visar rätt. Det är sällan det blir så mycket fel att den kommer utanför toleransen.

Men jag skulle nog straffbytt tempgivaren först. Den är inte dyr och lätt att byta.

Henrik.M
2008-06-02, 23:45
Nu har jag aldrig använt vagcom så vet inte vilka funktioner som finns i den.

Samma som i VAS.


Men jag skulle nog straffbytt tempgivaren först. Den är inte dyr och lätt att byta.

Straffbyta saker brukar bli dyrt i längden och tära på psyket.
Bättre att ta reda på vad som är fel före man byter , antigen med hjälpmedel eller uteslutningsmetoden. ;-)

T08R
2008-06-03, 01:04
Samma som i VAS.



Straffbyta saker brukar bli dyrt i längden och tära på psyket.
Bättre att ta reda på vad som är fel före man byter , antigen med hjälpmedel eller uteslutningsmetoden. ;-)

Dyrt är relativt.
300kr för en tempgivare eller lägga ner tid på felsökning. Tid är pengar det också.
Psyket att missa BR är nog värre än att chansa några hundralappar. Samma om man inte har tillgång till VAS/vagcom och sitta och mäta upp en massa och inte hitta felet.
Att tex ta givaren från en annan bil är ju ett alternativ men tycker inte det är värt jobbet då givaren är "billig".

Men smaken är som baken.

Falcor
2008-06-03, 06:33
Tempgivaren i VAGCOM visar ca 90-100 grader när bilen är varm.

Har funderat under natten och detta är vad jag har kommit fram till.

Rycker när den är varm = luft eller soppa problem.
Sotiga stift = går fett
En kompis sa förra veckan att den svartryker lite under acceleration= går fett
Inga felkoder = felet kan ligga hos en komponent som inte är elektroniskt övervakad av ecu:n.

Bränsletrycksregulatorn?? Vad händer om den går sönder ?
Stryper den bränslet eller skickar den på fullt vad pumpen kan ge till spridarna? Är juh en flång ny pump i bilen och den bör väl ge minst 5 bar....
(BTR:en är på 4 bar har jag för mig)

VR6_Linus
2008-06-03, 09:56
Samma problem vi hade på min brors 1,8 Gti, det var tempgivaren som har nämts tidigare.

Gullideckel
2008-06-03, 11:42
Samma som i VAS.



Straffbyta saker brukar bli dyrt i längden och tära på psyket.
Bättre att ta reda på vad som är fel före man byter , antigen med hjälpmedel eller uteslutningsmetoden. ;-)

Visst kan de bli dyrt..men 1800 kr per timme som VAG tar för att felsöka är heller inte så billigt..

Ursäkta OT.

Falcor
2008-06-03, 11:46
Ska byta tempgivaren och se vad det ger, jag har juh fortfarande den gamla blåa givaren som är erkännt dålig, ska byta till den gröna istället...

Falcor
2008-06-03, 16:40
Skatteåterbäringen kom idag, har köpt en grön tempsensor och även beställt en ny MAF ifall det är den som felar... Kosta vad det vill jag -ska- åka Scirocco till BugRun !! (förhoppningsvis iaf)

tjipp
2008-06-03, 16:59
rätt!!

Lillen
2008-06-03, 18:07
Vad nu har alla BR sjukan nu.. sprids det virus över nätet via er och till era bilar eller vad är det??

NEJ mats inte nu!
Hoppas bilen fixar sig själv eller får hjälp!
Jag vill ju se den där nere om jag hinner jag med....


Vad nu har alla BR sjukan nu.. sprids det virus över nätet


Smittade du min med?

JA virus är the skit just nu.
Min 16V har just tackat för sig.

Blåst toppackning!!!!

Henrik.M
2008-06-03, 21:17
Visst kan de bli dyrt..men 1800 kr per timme som VAG tar för att felsöka är heller inte så billigt..

Det är därför jag är miljonär och skiter pengar eftersom jag har så hög lön..*not*
Så vitt jag vet ligger timdebiteringen kring 8-900 här uppe iaf såvidare du inte åker Audi S8. ;-)

Åter till ämnet.......

Vad händer i garaget kommer du fram till något!?

D_Stenlund
2008-06-03, 21:40
1500/tim nu när min bil är hos vag i sthlm. kan inte fixa tomgången :)

Falcor
2008-06-04, 07:10
Byte av tempsensor gjorde ingen skillnad.
Återstår att se om byte av LMM eller BTR löser problemet annars blir det Passat till BugRun....

Falcor
2008-06-04, 18:27
LMM gjorde inte heller nån skillnad.

Bara en chans kvar nu, annars får biljäkeln så å skämmas i garaget medans jag åker bekväm Passat med AC och chaufför till BugRun.... :-)

mickecorrado
2008-06-04, 19:15
LMM gjorde inte heller nån skillnad.

Bara en chans kvar nu, annars får biljäkeln så å skämmas i garaget medans jag åker bekväm Passat med AC och chaufför till BugRun.... :-)

Kom igen nu, vill se din bil på BR.

Jani Hast
2008-06-04, 22:06
Kom igen nu, vill se din bil på BR.

Var och jaga han förut.
För jag vill inte ha med han i bilen när jag åker till Bug Run.
MEn jag blir illa tvungen att ta med han då det är hans bil jag ska köra.

Jani Hast
2008-06-05, 09:17
Fick tips om att spjäll läges givaren kunde var kass av en motor trimmare i Trollhättan. Är ju inte lätt att ge tips när man inte har sakerna framför sig sa han.

Falcor
2008-06-05, 11:17
Ingen Scirocco på BugRun :-(

Felet ligger troligtvis i spjällhuset och det finns inget sånt spjällhus i hela västra Götaland....

scirocco8v
2008-06-05, 23:29
en till scirocco här som inte kommer till BR.....
inget oljetryck efter kvällens körning:(