handdator

Visa fullständig version : Vinge hjälper mot smuts.......



Kopparkullen
2008-05-31, 21:37
Som topic......
Hälper vingen till att hålla smutsen borta från bagageluckan/rutan och LÅSET!
Ni som monterat vinge, har ni märkt nån skillnad?

Kör en del på grusväg och har aldrig haft en bil som drar till sig skit som Golfen gör (MKIV).

Premis
2008-05-31, 22:23
Nån annan får svara för golf IV men 5'an blir redigt skitig med vinge .. tycker det är ett generellt på problem på den biltypen, blir skitigt fort under geggsäsongen.

Finn
2008-06-01, 00:26
En vinge kan hjälpa lite grann men tar sällan bort problemet helt å hållet. E bara att acceptera på den bilmodellen tyvärr :(

Youngblood
2008-06-06, 22:52
Vingen borde ju inte hjälpa ett dugg då skiten kommer nerifrån och bilens vinge sitter på taket.. rent logiskt så borde vara så i alla fall. :)

Kopparkullen
2008-06-08, 09:50
Vingen borde ju inte hjälpa ett dugg då skiten kommer nerifrån och bilens vinge sitter på taket.. rent logiskt så borde vara så i alla fall. :)


Kanske inte, men det borde bli en annan rörelse på luftströmmen bakom bilen.
Men har ni med vingar inte märkt nån skillnad så kör jag helst utan.
Tack för svaren!

ThomasT
2008-06-08, 11:40
Jag skulle tro att en vinge nästan förvärrar smuts problemet. Om man pressar upp luften ytterligare efter taket så ökar ju undertrycket bakom bilen och mer luft/smuts dras upp.


.

VWGolIV
2008-06-08, 20:35
Hjälper inte på min golf och jag har 1 km grusväg som RYKER väldigt mycket.
Bakluckan blir skitig och låset krånglar.


Tyvärr.

J.L
2008-06-08, 22:13
bottsänkning och diffusor borde funka ;-)

R.Grönberg
2008-06-08, 22:18
Bottsänkning är inte så effektivt som man faktiskt tror =) min gamle mk2 desel vart hemsk med att skita ner sig. höll typ inte en dag utan den vart grusig i röven när man kört på asfalt=)

Barbapappa
2008-06-08, 23:52
Långa stänkskydd är ju grannt annars... ;-)

Junfors
2008-06-09, 23:38
Långa stänkskydd är ju grannt annars... ;-)

Har provat detta på en vinterbil ett år men tyckte inte det gjorde susen heller, körde dock bara långa men inte bredare än hjulen, jag tror man får köra lång och heltäckande hela bilen bredd om det ska vara riktigt effektiv.. Lite lastbilsvarning på det dock;).

pekka kiiskilä
2008-06-10, 01:01
Jag kör med rally varianten av stänklappar på min vinterbil och där funkar det rätt bra mot just dammet som följer med hjulen men vist hamnar en del på rutan och låset,
Bilen är föresten en mk1a.