handdator

Visa fullständig version : Få bort tickande ljud, golf 1.6 1999 mk4



VWGolIV
2008-05-31, 20:47
Min röda golf har tickat lite.

Nu har den ju stått lite och då tickar den när jag startar tills oljan gått runt, men sen ibland hör jag att den tickar.

Nu tänkte ja byta olja men finns det något annat jag ev kan göra.
Fundera på engine flush men är lite osäker.

Nästa år är tanken att byta motorpackning, toppackning m.m. och då även plana toppen och ev renovera lite.

Tänkte fixa till cylindrarna och kolvar med kolvringar så att det blir nytt.

Någon som har tips så länge förutom att byta olja, har använt delsyntet 10-40 olja innan.

Maha
2008-06-01, 15:37
Låter som att det skulle kunna vara en eller flera hydrauliska ventiltryckare som inte är riktigt 100, du kan ju testa med engine flush, testade det på min Golf 3 1,8, den tickade inte under gång, bara vid start ett par sekunder, vart ingen större skillnad troligen eftersom det har med oljan att göra, att det tar lite extra tid innan trycket nått tryckarna.

På din kan det vara slagg i tryckarna som gör att de inte fungerar optimalt.
Vet du om bilen gått för långt mellan oljebytena?

Annars kan du ju köra på helsyntetisk olja, typ 5w-40, denna olja "tvättar" också motorn invändigt, vilket kan ge en högre oljeföbrukning då den löser slagg. Har hört om folk som fått oljeläckage efter att ha bytt till helsyntet, men har inte själv varit med om det vid byte till helsyntet från mineral.

Vad gäller engine flush, så ska man hälla det i oljan och låta motorn gå 10-15 min på tomgång, ev höjd tomgång och sen ska man tappa ut oljan, (läs instruktionerna på flaskan) kan vara en idé att inte köra så länge på den nya oljan sedan, då den kan innehålla rester av engine flush, byt olja sen alltså om du är noga.

VWGolIV
2008-06-01, 18:50
Oljebyte har skett med mellanrum av 1000 mil max.

Engine flush menar jag den maskinen som spolar igenom hela motorns oljekanaler, tror vi har en tråd här på forumet.

Får kanske prova en annan olja, ex helsyntet och sen "köra igenom" systemet.