handdator

Visa fullständig version : Liten marginal med DSG låda i Passat

Dez_76
2008-05-31, 20:03
Har precis beställt en Passat Variant TDI 170hk CR DSG GT sport.
Nya motorn med common rail insprutning i stället för Pump Duse insprut.
Men jag blev lite fundersam när jag såg vad DSG lådan kunde hantera som max i nm. Lådan ska klara ett max vridmoment på 360nm. Men bilen har 170hk och ett max vrid på 350nm. Låter lite märkligt att man bara har 10nm i marginal.

Hade tänkt mig en KCR box lite senare men det verkar som man får hoppa över det :-(

HRC
2008-05-31, 21:16
Det ringer en klocka här någonstans om några jeppar i USA som försökte ta livet av en DSG-låda i en Audi utan att lyckas.. Minns inte riktigt detaljerna.

Men de där 350Nm är nog i underkant. Ungefär som att garantera en dragkrokslast på 1200 när det går utmärkt att dra 1600 med bilen...

Biltillverkare törs väl inte lova så mkt, då skulle man ju kunna komma med ersättningsanspråk när något rasat p.g.a. eftermarknadsmoddar...

De måste ju också att tänka på att lådan helst ska hålla hela bilens livstid, men kan man tänka sig att byta koppling och/eller bromsband en gång under tiden man har sin bil går det ju bra att skicka i mer kraft än vad VW satt som gräns.

Man ska tydligen kunna "chippa" de där lådorna för bättre egenskaper, kanske är idé om man ska vässa motorn.

Äh, jag vet egentligen ingenting om det här. Kolla VW-Vortex trådar. Där finns mer info om trimmade bilar och DSG.

EDIT: Ja just det ja, det var det här med oljetrycket. Man ställer upp kopplingarnas oljetryck, då tål de högre vridmoment. Bara att lämna iväg bilen till tyska proffstrimmare då! Räcker 515 Nm?

Verkar vara en rätt smart liten sak den här DSG, den känner av om ingående moment överstiger 350Nm och stryper då motorn lite :( Det skulle jag aldrig stå ut med utan chippa lådan ögonaböj!

Denna info gäller nog de 6-växlade lådorna (har inte tid att läsa i flera timmar!)men du får väl den nya 7-petade? Borde vara samma princip tycker man...

"FWIW, the new TT-S is rated at 350Nm (258 ft. lb.) of torque. It is available with DSG, which is also rated for 350Nm. I think even VW/Audi realizes that this transmission is capable of more than what it's rated at. They wouldn't produce a car whose engine is operating right at the power threshold of the transmission, especially when the 2.0T's power is rated conservatively by VW/Audi."

"A little information about DSG and its ability to handle more power/torque etc and to put to bed the general assumption that it can't.

The O2E DSG box has exactly the same torque rating as the O2M box found in manual R32's, and that is 350Nm or approx 258Lb/ft of torque. Internally at VW the gearboxes are known as O2E 350 and O2M 350 because of these ratings. (on Audi 3.2 TT’s they are know as MQ-350 and DQ-350 gearbox’s) same gearbox’s same torque ratings.
VW also produce an O2E 280 which has a 280Nm torque rating for lesser powered VW models.
The weight of the DSG Box is approx 95kg by the way of which the special gear oil weighs 5.3kgs!!, I know this because I have completed a competitive analysis and tested the gearbox then taken one apart to inspect it's internals. We had no problems with it while it was tested at the proving ground.

Anyway, that’s not to say that the O2E or O2M box's can't handle more torque as anybody knows, with the current crop of conversions from HGP-Turbo, EIP, HPA, Rothe etc.

HGP also produce a Single Turbo conversion for the DSG with 400ps and 515nm of torque, so it kind of puts to bed he rumor that the box is the "weak" point of the car. The limiting factor of the box is not the gears or clutch packs but the programming of TCM (transmission control module). The DSG TCM is programmed such that, if the input shaft sees more than a certain amount of torque (350 Nm)
it tells the ECU to dial down on the engine power. I assume this has been done by VW engineers to prolong the life of the box and preserve clutch packs and brake bands, as I have heard that the clutch packs are designed to last the life of the car without out ever needing to be changed... this statement comes from an article written in ATZ/MZT Engineering magazine (from Germany) in March 2004
by Dr. Frank Günter, Director of VW Program Management for BorgWarner Transmission Systems, who helped develop the
gearbox.

Ok, back on track, a certain tuning company built at VW’s request a few single turbo R32 DSG’s for VW to stress test their DSG’s at Ehra-Lessien proving grounds and VW have logged at full throttle 5500rpm launches with no reported issues. I believe this to be single turbo engines pushing out approx 400ps similar to HGP’s 400PS conversion.
The TCM’s were modified to increase the standard launch control rpm’s from 3500 to 5500 to further enhance acceleration times, and test the transmissions durability. They also were able to reprogramme the oil pressure regulators of the clutch packs (hydraulic controls & pumps)to simulate higher clamping forces and hence enable the clutch packs to compress further to enable them to handle more torque without slipping.
It should also be noted that the clutch packs are sprayed with oil to lubricate and to help dissipate heat during certain driving conditions.

The probable reason why AMD and other tuning companies in the UK have limited torque increases on R32 and 3.2 TT's conversions is that have not yet been brave enough to dig into the gearbox internals and modify the TCM's to increase the oil pressure in the box and therefore increase it's torque rating.
So it's not that it can't be done, you just have to know what you're doing.
HPG Tuning in Germany can carry out this modification, and do for there 400Ps conversion, Wendland MotorenTecknik produce engines conversions for DSG equipped vehilces up to 310ps/360Nm torque.

I hope the above goes some way to halt the general assumption that O2E’s can’t handle more torque."

T.ex.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3800181
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3718092

Dez_76
2008-05-31, 21:41
Den levereras med 6 växlar.

HRC
2008-05-31, 21:49
Den levereras med 6 växlar.

Jaja, inte vara ledsen för det. Den är säkerligen en betydligt trevligare upplevelse än 02A-lådan i min passat 94:a ändå! :)

Skulle gärna ha en DSG-bil, jag provade en R32:a med sådan och den gick ju fint. Fin-fint.

znabb
2008-06-01, 03:09
Jaja, inte vara ledsen för det. Den är säkerligen en betydligt trevligare upplevelse än 02A-lådan i min passat 94:a ändå! :)

Skulle gärna ha en DSG-bil, jag provade en R32:a med sådan och den gick ju fint. Fin-fint.

om man bara höjer kopplings trycket i en DSG låda så borde lamellerna vara det som till slut ger sig.tror inte riktigt på den lösningen i längden.

Hur vet man hurvida smörning etc hänger medvid så mycket mer effekt??

Jocke_M
2008-06-01, 04:49
http://sv.bsr.se/products/t1223/

Verkar som om dom har bänkat den orginal? Å då har dom uppmätt den till 369 nm? Då ska alltså inte orginal låda hålla för orginal motor? :)

Står ju också under "Acceleration" att det är testat medd automatlåda.. Alltså dsg eller?

Dez_76
2008-06-01, 21:12
Kollar man på Dalhlbäcks trimm som visserligen är till gamla 170hk PD motorn samma som det är hos BSR så är vridmomentet strypt på bilar med DSG.
Kan ju hoppas på att man har gjort en förändring på lådan i samband med motoruppdateringen.

Dez_76
2008-06-06, 22:48
Ingen som har en aning om DSG lådorna har förstärkts?

foffa2002
2008-06-07, 15:59
Ingen som har en aning om DSG lådorna har förstärkts?

Har varit uppe ca 10ggr senaste året.

sök på HGP

Dez_76
2008-06-08, 02:48
Jag vet att det har varit uppe, sökt på de flesta forumen men inte hittat någon information om det skulle vara någon skillnad från -09.
Söka på HGP, är det www.hgp-turbo.de du menar?
Min tyska är tyvärr lika dåligt som mitt ölsinne...

Dez_76
2008-06-18, 12:38
Så många som har läst inlägget men ingen som har någon information?