handdator

Visa fullständig version : Corrado G60 - startar inte. HJÄLP! =( *Problemet löst!* :D



ivah
2008-05-30, 23:08
Såklart så ska nyinköpta bilen ge upp.
Corrado G60 -89.
Bilen gick hur bra som helst tidigare på dagen. Jag åker lite sakta sen helt plötsligt dör bilen och vill inte starta igen.
Den liksom tänder till, men lägger av direkt.

Jag har soppa fram till motorn. Pumpen går.
Jag har gnista på stiften, har provat och bytt stift.
Sprutat i startgas i insuget, då startade bilen för någon sekund men la av direkt igen.
Provat att ta av batteriet ett tag för att "nollställa" allt, funkar inte.
Kollat en massa kontakter och sprayat dom med kontaktspray.

Någon som har den minsta aning om vad felet kan vara?

Mvh Mattias.

D_Stenlund
2008-05-31, 00:03
ja får inte igång min, men kanske är bränsletrycks regulatorn ? Om du får soppa, och den går igång men sedan dör?, kanske inte kommer rätt bar tryck till spridarna?

ivah
2008-05-31, 06:32
ja får inte igång min, men kanske är bränsletrycks regulatorn ? Om du får soppa, och den går igång men sedan dör?, kanske inte kommer rätt bar tryck till spridarna?

möjligt, hur kollar jag det ? :S

Sn00k
2008-05-31, 11:57
finns en liten kabel som jordar i ventilkåpan alt. på en av bultarna som håller kylarstosen på sidan av toppen.. osäker på vart den sitter orginal.. men denna kabel är jorden till spridarbryggan.. och den blir gärna hård och frasig efter några år, och brukar gå av.
när den går av eller glappar så får du fenomenet du beskriver.. tänder till en gång och dör sedan. värt att kolla upp.

ivah
2008-05-31, 13:07
Vart på spridarbryggan ska man jorda om man ska dra en ny kabel och prova med då?

Jag hittar då ingen jordkabel till den iaf.

En Brun/vit som sitter på ett flat stift, längst ut på vänster sida om man står frammifrån. Den enda jag ser, och den drar iväg in i kabelhärvan.
Mäter prick 11,5 volt på den när bilen är avstängd :S

sen sitter det 2 kablar till varje spridare som går in i den plastmojängen som sitter nån cm bakom spridarna mot torpeden.

All hjälp, tips etc mottages tacksamt!

ivah
2008-06-01, 21:51
Har haft isär och kollat spridarna, klickar i dom när jag la på ström och allt såg bra ut. Själva strömbryggs grejjen vid spridarna är det inget fel på, kontakt i alla sladdar.

Mera tips!

ivah
2008-06-01, 21:53
finns en liten kabel som jordar i ventilkåpan alt. på en av bultarna som håller kylarstosen på sidan av toppen.. osäker på vart den sitter orginal.. men denna kabel är jorden till spridarbryggan.. och den blir gärna hård och frasig efter några år, och brukar gå av.
när den går av eller glappar så får du fenomenet du beskriver.. tänder till en gång och dör sedan. värt att kolla upp.

Vart på spriderbryggan ska den sitta ?! :S

Sn00k
2008-06-01, 22:25
den kanske tom går till spridarsteget i boxen.. det är iaf en jord som ska till ventilkåpan.. kommer inte ihåg färgen tyvärr.. =/ hade kunnat gissa på brun/brunsvart.

ivah
2008-06-02, 18:21
Jag har kopplat in tryckmätare alldeles innan fuel railen och soppa trycket är 2,5 bar när jag slår på tändningen. Om jag slår på och vrider av ett par ggr åker trycket upp till strax över 3.

vad är normala värden ?

ivah
2008-06-02, 19:15
Nu startar bilen iaf, men den går fett som bara f*n. Svart ryker och har väldigt ojämn tomgång. blöta stift.

Ingen aning om vad som gjorde att den startar nu men farsan satt sig i och nu går den iaf.

Vad är felsökslistan när skiten går fett ? =)

D_Stenlund
2008-06-02, 23:18
tjena ivah låter exakt som min, ja min svartrök med, och hade typ ingen tomgång. De är tändningen/co-potten den vita sak som sitter på tryckröret från din G-ladder. Ställ tändningen osv, låt någon som kan göra de så blir de bra.

Va hade du gjort med bilen innan, den kan väl inte bara slutat starta?

ivah
2008-06-03, 08:20
tjena ivah låter exakt som min, ja min svartrök med, och hade typ ingen tomgång. De är tändningen/co-potten den vita sak som sitter på tryckröret från din G-ladder. Ställ tändningen osv, låt någon som kan göra de så blir de bra.

Va hade du gjort med bilen innan, den kan väl inte bara slutat starta?

Jag hade inte gjort någonting alls. Och bilen har inge G lader, jag har Eaton kompressor.
Bilen gick hur bra som helst sen helt plötsligt så tvärdog den!

Fördelaren sitter stenhårt så den kan inte ha rört sig. Då kan väl knappst tändningen ha rubbats ? :S

R.Grönberg
2008-06-03, 09:45
hallgivaren?

ivah
2008-06-03, 17:49
hallgivaren?

Va fasiken är det för rassel då ?

D_Stenlund
2008-06-03, 18:43
är den kontakten som sitter på din fördelare. ( fördelaren, där dina tändkablar går in i )

ivah
2008-06-03, 18:51
är den kontakten som sitter på din fördelare. ( fördelaren, där dina tändkablar går in i )

Jaa, fördelare vet jag vad det är iaf =)
Kan jag mäta upp hallgivaren på några vis eller ?

Mini_me
2008-06-04, 09:28
Om jag inte misstar mig allt för grovt så ska du ha en signal ut på mitten kabeln på hallgivaren...men du behöver nog en diod test mejsel för en vanlig test mejsel kommer inte hinna med.

Det ska blinka när du snurrar runt motorn.

ivah
2008-06-04, 11:10
Om jag inte misstar mig allt för grovt så ska du ha en signal ut på mitten kabeln på hallgivaren...men du behöver nog en diod test mejsel för en vanlig test mejsel kommer inte hinna med.

Det ska blinka när du snurrar runt motorn.

Testade med en diod lampa och den lyser 6V på mitten kabeln. Bra eller dåligt?

Mini_me
2008-06-04, 11:13
Lyser eller blinkar?
Tror "signalen" är bara på 5v eller nåt..som sagt detta är bara taget ur minnet och det är lite dammigt=)

Nån annan kanske kan säga om jag säger rätt eller fel=)

ivah
2008-06-04, 11:38
Lyser eller blinkar?
Tror "signalen" är bara på 5v eller nåt..som sagt detta är bara taget ur minnet och det är lite dammigt=)

Nån annan kanske kan säga om jag säger rätt eller fel=)

Den lyser, men min testlampa är graderad 6V, 12 V osv
Detta är när jag kör bilen btw.

Testade att mäta lambdan, den börjar på 0,65V när bilen är kall sen ökar den till över 0,9V.
Stiften är riktigt sotiga, nästan blöta.

ypzilon
2008-06-04, 14:10
Har du kollat vacuumslangen till styrdonet? Utan den fetar bilen gå ordentligt och du har goda chanser att elda upp din katalysator.

ivah
2008-06-04, 14:47
Har du kollat vacuumslangen till styrdonet? Utan den fetar bilen gå ordentligt och du har goda chanser att elda upp din katalysator.

Den är rätt längd (100cm), och precis bytt.

Jag börjar fundera på om kamremmen har hoppat över ett kugg.

Någon som vet hur markeringarna ska vara på dessa maskiner? :)

Lillen
2008-06-04, 16:26
Har du bollat några funderingar med David du köpte bilen av?

ivah
2008-06-04, 16:36
Har du bollat några funderingar med David du köpte bilen av?

Jaa, absoult. har ringt han några gånger, och han har hjälpt till. Men de är ju svårt för han också att hjälpa över telefon bara.

Men jag har kollat typ allt nu känns det som. Lusten är HELT slut, mest sugen att bara tända eld på skiten, sälja den, eller delarna eller någonting sånt.

Lite små svårt med motivationen när man precis köpt den sen lägger den ner helt bara sådär, utan någon till synes anledning.

ivah
2008-06-08, 09:37
Just nu startar inte bilen alls igen, går bara på startmotorn, tänder inte verkar det som. Stiften är blöta.

Jag har bytt fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Provat med andra stift
Kollat kompet, 11,5kg på alla burkar.
Bytt blå tempgivaren
Kollat slangar och bytt ut en del
Kollat och sprayat / rengjort kontakter
Kollat spridare och kablaget där.
Plockat av batteriet för att "nollställa" boxen.
Provat med en annan tändspole.
Mätt lambdan, verkar ok. Även om den vore trasig borde bilen starta?!
Remmen kan omöjligen ha hoppat, dessutom så är felet olika från gång till gång så det är uteslutet.
Har kikat i styrboxen, men allt ser helt ut där iaf.


Någon som har några andra tips vad jag ska ta mig till?!


Hallgivaren, hur kollar jag den?
Av med kontakten och mät mittenstiftet med diodtestlampa när man kör den på startmotorn? Är det rätt ?

john1
2008-06-08, 21:12
Testa en helt annan styrbox?

D_Stenlund
2008-06-08, 21:23
läs min tråd lite längre ner på forumet, hade exakt samma problem, kolla va som var mitt problem så kanske du har desamma

ivah
2008-06-08, 21:38
läs min tråd lite längre ner på forumet, hade exakt samma problem, kolla va som var mitt problem så kanske du har desamma

Men vad var det som var felet, spruckna kablar? var då ?

Kan mycket väl vara samma fel!

Mini_me
2008-06-09, 08:35
Kablarna till spridarna var torr spruckena och störde ut varandra.
Kan vara värt att kolla.

ivah
2008-06-09, 16:03
Kablarna till spridarna var torr spruckena och störde ut varandra.
Kan vara värt att kolla.

Har kikat, men det var inga speciella fel på dom, en av dom var rätt torr. Men bilen får ju soppa ? :O

ivah
2008-06-09, 16:07
Testa en helt annan styrbox?

Nej, jag har ingen annan att prova med :S

D_Stenlund
2008-06-09, 18:36
har du kollat så spridarna öppnar och stänger sig som dom ska?

Du skrev väl att ditt tändstift, nr1 inte fick soppa va? var torrt vart de inte så ?

ivah
2008-06-09, 18:50
har du kollat så spridarna öppnar och stänger sig som dom ska?

Du skrev väl att ditt tändstift, nr1 inte fick soppa va? var torrt vart de inte så ?

Jaa, dom har jag tagit ur och kollat. Funkar kanon. Det är lika på alla stift! Alla är blöta.

D_Stenlund
2008-06-09, 19:51
okey, ta loss ettans tändstift och ha kvar tändkabeln, lägg den mot blocket och be en polare starta kommer de gnista nu är nästa problem, om de inte gör de så finns de ju några alternativ till varför.

säg till när du kollat de

ivah
2008-06-10, 10:29
okey, ta loss ettans tändstift och ha kvar tändkabeln, lägg den mot blocket och be en polare starta kommer de gnista nu är nästa problem, om de inte gör de så finns de ju några alternativ till varför.

säg till när du kollat de

Ingen gnista alls! Sprutar soppa dock :P

Rotor, fördelare och kablar är nya.

Fors
2008-06-10, 11:47
Testade med en diod lampa och den lyser 6V på mitten kabeln. Bra eller dåligt?


Med tändning på ska du kunna mäta MINST +10 volt på mittenledaren.

Sen går hallgivaren av-på-av-på när du kör på startmotorn.
Det är här du egentligen ska ha en diodtestlampa som ska blinka.

Jag mätte med en vanlig multimeter även här, och eftersom den inte hänger med i svängarna gav den utslag på c:a 5 volt, som ju är genomsnittet.

men börja med att mäta vad du har med endast tändning påslagen.

ivah
2008-06-10, 16:57
Med tändning på ska du kunna mäta MINST +10 volt på mittenledaren.

Sen går hallgivaren av-på-av-på när du kör på startmotorn.
Det är här du egentligen ska ha en diodtestlampa som ska blinka.

Jag mätte med en vanlig multimeter även här, och eftersom den inte hänger med i svängarna gav den utslag på c:a 5 volt, som ju är genomsnittet.

men börja med att mäta vad du har med endast tändning påslagen.

Yes, 10v på tändning och ca 5v när startmotorn går!
Var lite svårt att mäta, fick gröta bra långt ner innan man fick kontakt.

Då fungerar den alltså?
Nästa steg i felsökningen?

Fors
2008-06-10, 17:14
Yes, 10v på tändning och ca 5v när startmotorn går!
Var lite svårt att mäta, fick gröta bra långt ner innan man fick kontakt.

Då fungerar den alltså?
Nästa steg i felsökningen?

Verkar som hallgivaren funkar ja...

Hur är det med tändspolen? Inget vanligt, men visst händer det att den säckar ihop...

ivah
2008-06-10, 17:15
Verkar som hallgivaren funkar ja...

Hur är det med tändspolen? Inget vanligt, men visst händer det att den säckar ihop...

Jag har bytt och provat med en annan, från en mk1 Gti 1,8. Kikade på några siffror och den verkade lika.
Det blev inge bättre.

D_Stenlund
2008-06-10, 17:27
kan de itne vara boxen som sagt upp sig då ? den skickar ju signaler till hallgivaren inte sant?

om de inte kommer gnista så kan du ju räkna bort allt som har me soppa, spridare osv att göra som ja inte kunde göra, men ditt problem är ju att du inte får gnista.

styrboxen, ingen du kan låna? Kanske är fördelaren/hallgivaren/spolen eftersom du inte får gnista, även fast du får rätt mätresultat

ivah
2008-06-10, 17:53
kan de itne vara boxen som sagt upp sig då ? den skickar ju signaler till hallgivaren inte sant?

om de inte kommer gnista så kan du ju räkna bort allt som har me soppa, spridare osv att göra som ja inte kunde göra, men ditt problem är ju att du inte får gnista.

styrboxen, ingen du kan låna? Kanske är fördelaren/hallgivaren/spolen eftersom du inte får gnista, även fast du får rätt mätresultat

Men kan styrboxen vara trasig då spridrna verkar funka som dom ska?
Ska se om jag kan skaka fram en styrbox på något vis då.

Spolen lär jag ju kunna räkna bort, då jag provat med en som jag VET fungerar 100%.
Tändkablar är nya, rotor, och fördelarlock. Sålångt är ju allt helt.
Känns väl lite långsökt att fördelaren är trasig om, den är uppmätt som den ska?


Något jordfel kanske?

Vart är tändspolen jordad tex, hittar inga jordkablar på den. Annat än den kabelflätan från hållaren till ventilkåpan.

D_Stenlund
2008-06-10, 18:10
ja där har du en sak du kan kolla upp, orginal ( så vitt ja vet ) så sitter jordkabeln på gasspjället, som går upp och sitter med en plåtskruv på tändspolen, kolla bilden här.
Här ser du den
http://www.geting.se/viewimage.php?image=107758-asdf.JPG

Även här i närbild
http://www.geting.se/viewimage.php?image=107760-DSC00350.JPG

ivah
2008-06-10, 18:14
ja där har du en sak du kan kolla upp, orginal ( så vitt ja vet ) så sitter jordkabeln på gasspjället, som går upp och sitter med en plåtskruv på tändspolen, kolla bilden här.
Här ser du den
http://www.geting.se/viewimage.php?image=107758-asdf.JPG

Även här i närbild
http://www.geting.se/viewimage.php?image=107760-DSC00350.JPG

Bilderna funkar inte :(

D_Stenlund
2008-06-10, 18:23
ska kolla igen

D_Stenlund
2008-06-10, 18:29
funkade inte, maila mig på danielstenlund@hotmail.com kan du se.

En fördel att ha den jorden iafl.
men konstigt eftersom den startade lite då o då? borde den ju finnas där kanske, men samtidigt inte eftersom den itne går igång.

ivah
2008-06-10, 18:56
funkade inte, maila mig på danielstenlund@hotmail.com kan du se.

En fördel att ha den jorden iafl.
men konstigt eftersom den startade lite då o då? borde den ju finnas där kanske, men samtidigt inte eftersom den itne går igång.

mailat nu!

Glapp kankse ?

ivah
2008-06-10, 19:28
funkade inte, maila mig på danielstenlund@hotmail.com kan du se.

En fördel att ha den jorden iafl.
men konstigt eftersom den startade lite då o då? borde den ju finnas där kanske, men samtidigt inte eftersom den itne går igång.

Ja, den har jag fast den sitter i ventilkåpan. sen sitter den i själva fästet till tändspolen. Det måste väl vara rätt? :P

D_Stenlund
2008-06-10, 19:53
helt rätt.

D_Stenlund
2008-06-10, 19:55
fan va skumt att du inte har gnista. Prova med en annan styrbox, annars kan de ju inte vara så himlans mycket om de är inte någon tändel som inte riktigt vill sig.

Kollat alla relän? platts nr#3 digifant control unit - styr boxen. ( 30 )

ivah
2008-06-10, 19:56
helt rätt.

Fler ideer på vad som kan jävlas?
Börjar luta åt att jag får lämna in skiten, vet inget mera vad fan jag ska försöka med. =(

D_Stenlund
2008-06-10, 22:55
relät ja skrev om då ? ta en liten mejsel och öppna upp reläna och kolla om allt är som de ska, ingen konstig lukt lr bränning.

Ditt problem är ju som du sagt att du inte får gnista, då kan man ju utesluta många saker. Du sa att den gick igång lite då och då men dog lika ofta lr ?

ivah
2008-06-11, 10:21
relät ja skrev om då ? ta en liten mejsel och öppna upp reläna och kolla om allt är som de ska, ingen konstig lukt lr bränning.

Ditt problem är ju som du sagt att du inte får gnista, då kan man ju utesluta många saker. Du sa att den gick igång lite då och då men dog lika ofta lr ?

Först så tvärdog bilen när jag var ute och åkte, inge ryck eller så utan bara tvärdog.
Då var de som bilen tände till men inte orkade.

Sen efter lite pillande, vet inte exakt vad som jag varit och pillat på, så startade den men gick fett som bara tusan. Den kanske tände för klent?
Vid provkörning då så gick den ok mellan 3-4500 varv men vid full loppa närmare 5000 så gick den in i väggen, helt orkeslös. Dålig tomgång.

Sen blev bilen att gå sämmre helt plötsligt, startade precis och man fick hålla typ halvgas för att den skulle gå. Gick bara på de 2 yttersta burkarna värkade det som.

Sen nu går den inte alls, helt livlös. Startmotorn går, men inte en tillstymmelse till tändning.



Ska kika lite i reläna då :-)

ivah
2008-06-11, 10:59
Inget relä som verkar suspekt iaf =(

Fors
2008-06-11, 11:57
Inget relä som verkar suspekt iaf =(

(Antagligen) är strömrelät till Boxen ok. Eftersom du får rätt spänning till hallgivaren (har du mätt batterispänning på tomgångsmotorn oxå, kanke?) får boxen rätt ström.

ivah
2008-06-11, 12:07
(Antagligen) är strömrelät till Boxen ok. Eftersom du får rätt spänning till hallgivaren (har du mätt batterispänning på tomgångsmotorn oxå, kanke?) får boxen rätt ström.

Var mäter jag strömmen till boxen då ?

Tomgångsmotorn har kräm, och durrar när jag trycker i kontakten. =)

Fors
2008-06-11, 16:45
Var mäter jag strömmen till boxen då ?

Tomgångsmotorn har kräm, och durrar när jag trycker i kontakten. =)

inte en aning vilken kabel som är plus-ström till boxen, men om du har batteri-spänning på tomgångsmotorn (alltså mäter samma volt-tal där som du mäter på batteriet) så har du inga strömförluster till boxen.

Det är så man upptäcker att relä 30 är paj =)

ypzilon
2008-06-11, 21:07
Åk till en verkstad eller någon som har autodata eller liknande och be att få ett "pin-data"-schema på styrdonet. Med det så tar du loss kontakten på styrdonet och mäter varje stift i kontakten och jämför med angivet värde i schemat.

ivah
2008-06-11, 21:59
Jag har lämnat över fallet till VAG, och jag hoppas dom är förbannat duktiga på de dom gör!
Med 1200 spänn i timmen förväntar jag mig underverk kan jag meddela!

Roger T
2008-06-11, 23:02
Vill inte göra dig ledsen men jag tror dom tog 1240+moms.
Vilken anläggning har du lämnat in bilen på?

/Roger T

D_Stenlund
2008-06-11, 23:44
1500 i timman för o ställa min tändning o tomgång, blev inte bättre. Dock är dom inte mer än mänskliga, 1300 betalade jag ca. bilen var inne en hel dag, plus att ja hämta den dagen efter jobbet. Dock vet ja inte hur länge dom aktivt jobbade med bilen, 15min, 2 timmar, vet ej..

R.Grönberg
2008-06-12, 00:05
Danne nere på mitt jobb hade vi nog inte ens tagit betalt för att om det inte blev bättre=)

Fors
2008-06-12, 08:34
1500 i timman för o ställa min tändning o tomgång, blev inte bättre. Dock är dom inte mer än mänskliga, 1300 betalade jag ca. bilen var inne en hel dag, plus att ja hämta den dagen efter jobbet. Dock vet ja inte hur länge dom aktivt jobbade med bilen, 15min, 2 timmar, vet ej..

Ställa tändning är väl ett "standarsjobb" med fast pris?

Jag hade min inne för tändning och CO-justering. Han strula, det tog 2½ timme. Betalade 250 kr eller nåt sånt...

ivah
2008-06-12, 15:21
1200 var den prisuppgift jag fick iaf, och något annat tänker jag inte betala. Förutom fasta avgifter som tex ställa tändningen då.

Får se när dom har tid med den bara, hoppas det går fort!

Men det måste ju gå att begära en spec på vad dom gjort under den tiden det nu tar. Det tänker iaf jag göra, någon jävla måtta får det fan vara när dom tar betalt så in i helvete!

Och ja, jag är en grinig jävel när det gäller sånt här! Har ärvt det av min far :D


Lämnat in den på bilmetro i Gävle.

D_Stenlund
2008-06-12, 23:00
fors, din e lite vässad va. co poten osv de e ett kruxs o få de rätt va ?

Polo Classic
2008-06-13, 14:40
finner mye bra tricks på denne siden, også pinouts på pluggen til ECU

http://snstuning.com/DIY/Tips/tips.htm

http://snstuning.com/DIY/Digi%20Diagrams/digifcon.jpg

1 Start (50) red/green
2 OXS purple
3 Fuel pump relay red/green or yellow/blue
4 Knock sensor white
5 CO Adjustment blue
6 Ground (Sensors)
throttle switches
OXS
Hall sensor
Coolant temp.
CO pot/Air temp. --- brown/white

7 Knock sensor brown or yellow in shielded black cable
8 Hall sensor red/black
9 Air temp sensor blue/white
10 Coolant temp sensor brown/green
11 Idle Switch red/blue
12 Injectors red
13* Ground ECU brown
14 Power main / Idle stab. valve black/white
15 Full Throttle Switch blue/black
16 not used
17 Not used
18 Hall sensor green/white
19 Ground brown
20 MIL yellow - Yes This is the wire the bling bling blinks the fault codes off your eprom! You did know that your ecu stores sensor fault codes?
21 Not used
22 Idle stab. valve black/yellow
23 Not used
24 Not used
25 Ignition coil green

Fors
2008-06-13, 19:23
fors, din e lite vässad va. co poten osv de e ett kruxs o få de rätt va ?


Lite grann är det gjort iaf...Ställa CO-pot har jag överlåtit till VAG...

ivah
2008-06-16, 21:19
Nu är bilen hemma igen iaf.
Alla sladdar till styrdon+givare är uppmätta och allt verkar bra.

Det som dom hittade som fel är att tryckregulatorn ger 3 bar när den enligt dom ska vara 2,5 bar. Och att bilen inte ställer efter tändningen som den ska.

När man byter den blåa tempgivaren mot en som inte har något motstånd i sig alls så går bilen bättre påstår dom.
Antar att bilen får mindre soppa då då den tror att den är riktigt varm?

Dom tror att det antingen är styrboxen som är trött eller bränsletrycks regulatorn. Vad tror ni?

D_Stenlund
2008-06-16, 21:33
btr ska ju vara 3bar... dum mummlar ju mkt skit

fick inte heller ordning på min bil efter ja lämna in den på vag bromma

ivah
2008-06-16, 21:49
btr ska ju vara 3bar... dum mummlar ju mkt skit

fick inte heller ordning på min bil efter ja lämna in den på vag bromma

Jaa så har jag fattat det också. 3.0 bar.

Men dom mumlade något om 3.0 bar på tändningen och 2,5 när bilen är på tomgång?

Ska prova styrbox iaf hade jag tänkt. Funkar det att byta till en box från en nyare bil?

D_Stenlund
2008-06-17, 15:48
ne ska ju vara digifiz. som du har nu

Sn00k
2008-06-17, 16:10
digifant.. och det beror på.. vilken bil den tas ifrån.. sålänge det sitter lika spridare så är det okej och inga problem att starta bilen med den.

ang. bränsletryck så ska det ligga på 3.0bar, då orginal tryckregulator är på 3.0bar.
mäts med slangen urryckt, det är så man mäter och det ska inte vara nånting annat nånstans då.

byta ut blåa tempgivaren mot nånting annat ska man INTE göra, boxen är mappad efter denna.
skulle man byta mot en med lägre fast ohmtal så tror den att den är varm, ja, och ger mindre soppa.. alternativt bränner ingången i boxen.

prova med en annan box, se om det blir bättre.. annars äre bara å dubbelkolla kamrem, märkningar.. och nu även tändningen, för du verkar ha hittat ett väldigt konstigt VAG.. som inte har en susning om hur man skruvar på en bil utan nån jäkla dator som säger åt dom va dom ska göra.. dvs tändningen står med 95% säkerhet helt fel nu.

var befinner du dig? gävle?

Mini_me
2008-06-17, 20:29
Läste på CCS hemsida att du löste det med Styrboxen..eller?

ivah
2008-06-17, 21:22
Jag köpte en ny styrbox från en skrot här i närheten, bytte den och nu går bilen kalas. Bättre än innan den pajjade. :D

Supernöjd!

Tack alla för all hjälp med felsökning osv. Ni är grymma!

Nu ska jag ut och gasa lite, syns på byn! ;)


Edit: snook, nog är det konstigt vag alltid. Verkar inte ha nån riktigt koll, dessutom slängde dom mina Platina stift!
Ska in och skälla på dom imorgon.

Lillen
2008-06-17, 21:28
Grattis till framgång!

Ut och gasa men försiktigt bara!

D_Stenlund
2008-06-17, 21:53
härligt.

Ska lämna in min bil på torsdag till en liten expert får se om han vet varför min går lite fett.... Tråigt just nu med bilen, och en skrapat fälg på de. va händer i ens liv

ivah
2008-06-17, 23:37
Grattis till framgång!

Ut och gasa men försiktigt bara!

Jajjemän! :D

Hem kommen helskinnad.
Tyvärr måste jag skaffa nya slangklammor till tryckrören. I ett litet race mot en 850 Turbo så sköt jag ett tryckrör när jag kastade i andra växeln. Typiskt, hoppas jag får revansh!

Jävla VAG mekaniker till att inte kunna dra åt saker! :(

ivah
2008-06-17, 23:38
härligt.

Ska lämna in min bil på torsdag till en liten expert får se om han vet varför min går lite fett.... Tråigt just nu med bilen, och en skrapat fälg på de. va händer i ens liv

Det blir så ibland att man får motlut så in i helvete, precis så har jag haft det. Men nu börjar jag se över krönet tror jag :D

Det vänder, frågan är bara när ;)

Lillen
2008-06-18, 00:26
Uppdatera rubriken nu bara så folk får se att saker GÅR att lösa =P