handdator

Visa fullständig version : bygga bur.. regler?



danno
2007-05-21, 23:28
vill veta hur man gör vid infästningar av bågen samt baksträvorna. finns det nåt regelverk att få tag på över nätet? vill veta hur man gör med infästningspunkter och så.

Daniel

birger
2007-05-22, 00:07
Kolla här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

birger

danno
2007-05-22, 00:26
precis vad jag var ute efter..
tack så mycket för det.

Daniel

Frippe
2007-05-23, 09:33
Om buren är tänkt för att klara en reg. besiktning hos bilprovningen så måste ställen som är möjliga att slå i kläs in med skyddande material.

De saker som dom tittar på, är som sagt detta och hur buren påverkar baksätet. i 99% av alla fall blir bilen 2 sitsig.

SBP väger även om bilen vid reg. besiktning. Och bilen typas om med den nya vikten. (kan vara relevant om du har dragkrok och använder bilen som dragfordon.) Isamband med lättad kaross kan det ju bli ganska stor vikt skillnad.

Jag kan lämna fler svar då jag kommer att regbesikta min kärra med fullbur den 7/6...

Struve
2007-05-23, 23:09
Jag har reggat in ett par bilar med bur och i alla fall har bilarna blivit lättare.

Raz
2007-05-24, 09:08
Jag har reggat in ett par bilar med bur och i alla fall har bilarna blivit lättare.

Du menar lättare på pappret? För dom blir inte lättare fysiskt när man slänger in 20-30kg bur :-)

VR6_Linus
2007-05-24, 23:24
Får man lägre skattevikt om man reggar om bilen med ny vikt??

Struve
2007-05-25, 22:43
Du menar lättare på pappret? För dom blir inte lättare fysiskt när man slänger in 20-30kg bur :-)

Jadu antingen är det fel isåfall på SBP:s våg i Aröd Gbg, eftersom jag kom dit med fulltankad bil så vägdes bilen tom, förarvikt 70Kg lades på vikten och bilen blev totalt sett lättare än orginalvikt.
Så jag vill nog kalla det fysiskt lättare ja ;-)

Angående skattevikt: Jo den sjunker om man kommer under dom förutbestämda gränserna för skattevikter. Hade inte det problemet på en av dom jag reggade om för den var redan skattebefriad.

GTI-nissen
2007-05-25, 22:51
Ofta är bilar reggade första gången med vikten för en modell med en viss utrustning, det är sällan de väger enligt papperena.