handdator

Visa fullständig version : Problem med bromsvakum



Recaro
2008-05-30, 10:12
Tjenare,

trycket/vakumet till mina bromsar försvinner när bilen har stått stilla ett tag. Jag har inga problem när motorn är igång och det läcker inte bromsolja någonstans heller. Jag skulle gissa på att det är backventilen som är dålig, men hur kan jag kolla det?
Jag pilla lite på den igår, men jag tycker slangarna som den sitter i nästan verkar vara någon typ av krympplast så därför fick jag inte loss den, eller rättare sagt så vågade jag inte vålda tillräcklig för att få loss den. :)

Är det bara och slita loss eller måste man ta lös den med slangarna, alltså lossa slangen vid servot och insuget? Några andra tips på fel eller orsaker?

Golf GTI - 99

Bengan.U
2008-05-30, 14:03
Hej.

Backventilen kan du enkelt kolla så här:
ta loss den och då ser du oxå en PIL-->
som ska peka MOT insuget ! Sug nu i den änden,
och då ska det komma luft igenom,sedan vänder du
på den och suger från det hållet,då ska det vara
bomtätt :-)

MVH/Bengan.U

Recaro
2008-06-11, 12:39
Tjena,

jo så mycket har jag ju lyckats klura ut själv eftersom att det kallas för backventil. :-)
Men ska det gå att ta loss den från slangarna? Slangarna ser ju ut som hårdplast och verkar sköra och den vill inte lossa med min muskelkraft iaf. :-D
Alternativt kan jag lossa vid insuget resp. servot, men hur sitter det fast vid servot, är det bara att dra loss det därifrån?

Manny
2008-06-11, 12:55
på servot är det bara att dra lös, sitter i en gummitätning bara.

Recaro
2008-06-12, 07:23
på servot är det bara att dra lös, sitter i en gummitätning bara.

Tack. Gummitätningen på servot, går den att ta lös lätt och kan det hända att den är dålig ibland?

Recaro
2008-08-28, 21:11
Hej.

Backventilen kan du enkelt kolla så här:
ta loss den och då ser du oxå en PIL-->
som ska peka MOT insuget ! Sug nu i den änden,
och då ska det komma luft igenom,sedan vänder du
på den och suger från det hållet,då ska det vara
bomtätt :-)

MVH/Bengan.U

Hej,

backventilen är nu funktionstestad med "sug & blås" tekniken och den verkar lira. Någon som har några bra teorier om varför trycket försvinner när motor är avstängd, ingen olja har försvunnit ur systmet och pedalen blir stenhård när man pumpar på den, alltså ingen luft eller läcka.

Recaro
2008-10-21, 11:09
Problemet löst.

Det var backventilen trots att den gamla verkade OK vid manuell kontroll.