handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Ta lös spridare golf mk1 gti -83



Jocke_M
2008-05-29, 18:25
Ska byta spridartätningar och undrar om dem är svåra att få lös? Ska man bara rycka lös dem eller finns det några andra knep eller nåt verktyg..
Sen när dem ska fast igen är det bara att trycka fast dom eller?

ypzilon
2008-05-29, 18:51
För att få loss dem använder antingen ett hemmgjort verktyg eller en polygrip eller en skruvmejsel. De är inte svårta att demontera så sett, men de kan sitta riktigt ordentligt.

När du monterar dem (med nya oringar) så fuktar du oringarna i bensin.

Jocke_M
2008-05-29, 22:28
okej.. det finns ingen risk att man skadar nånting när man håller på då? :)

jooeell
2008-05-30, 10:03
ta en liten kofot det går ganska bra =P de kan sitta som f***n jag rekomenderar silikonspray vid åter montering!

Jocke_M
2008-05-31, 20:50
tog en svetstång å låste på dom å drog.. gick å få lös 3 med lite armmuskler :P men den sista har jag itne fått lös ännu.. fyfan va den sitter! en liten kofot? :) finns det inget specialverktyg för detta?

ypzilon
2008-05-31, 21:19
Inte siliconspray eller annat kladd vid monteringen. Använd bensin, efter en stund så har bensinen dunstat och spridarna riskerar inte att flyga iväg vid en eventuell baktändning...

Jocke_M
2008-05-31, 22:17
Inte siliconspray eller annat kladd vid monteringen. Använd bensin, efter en stund så har bensinen dunstat och spridarna riskerar inte att flyga iväg vid en eventuell baktändning...

Låter smart det..

Jocke_M
2008-05-31, 22:20
Nu är jag jävligt less!

Den sista spridarjävlen vill ite lossna.. (den längst till höger sett framifrån)

Kan man smörja med nåt för att få lös den lättare? Värma?
Nåt verktyg? Draghammare? Eller vad?

Har försökt nu i flera timmar!

Hjälp mig innan jag spränger bilen! :(

Jocke_M
2008-05-31, 23:14
Någon som vet om detta funkar?

Överst på länken: http://www.vwcustomspeed.com/vattenkylt/vatten_verktyg.html

Äre till k-jet på mk1 eller?

Sebbe
2008-06-01, 17:29
Någon som vet om detta funkar?

Överst på länken: http://www.vwcustomspeed.com/vattenkylt/vatten_verktyg.html

Äre till k-jet på mk1 eller?

Ja, men bygg ett eget. 5 min med slägga såg o fil. Eller ta en stor skruvmejsel och vrid ur den. Det blev bara skit kvar av mina slangkopplingar när jag tog ur de första gången. Sprutade soppa i hela motorrummet när jag skulle starta upp den efter att ha bytt ringarna. Men det är charmen med gamla bilar. Sen fick den nya soppa slangar också =) Fast är det en bruksbil man skruvar med så det vara djävligt irriterande.

Jocke_M
2008-06-01, 18:48
har fått ut den nu med hjälp av spännband, järnrör och svetstäng

Sebbe
2008-06-01, 22:53
har fått ut den nu med hjälp av spännband, järnrör och svetstäng

Skönt =)