handdator

Visa fullständig version : Ventiltick?



Fredda84
2008-05-29, 18:48
Kan ventiltick uppstå "bara sådär"?

Helt plötsligt så har det börjat ticka i motorn låter det som och det är ett rasslande ljud tycker jag och det följer varvtalet på motorn.

Det läskiga är att jag hade ner oljetråget för ett tag sedan och hade en del flisor som jag misstänker kommer från något lager men i samma veva så kollade jag på lagren till veven och lagrena till vevstakarna och de såg fina ut och sedan skruvade jag fast den på rätt plats och med rätt moment.

är det lager till kammarna också och hur vanligt är det att de går sönder?

Blir ju orolig inför Bugrun :(

Fireball
2008-05-29, 19:14
Har du hydrauliska tryckare?

Jag har det och mina tickar/rasslar lite då och då. Oljebyte brukar hjälpa, det finns också nån smörja från Wynn som man kan hälla i oljan.
Inom snar framtid har jag tänkt lämna bilen på en engineflush (i Sverige marknadsfört som motordialys). Möjligen hjälper det eftersom det rensar kanalerna lite...

Fredda84
2008-05-29, 22:21
Ja det är hydraliska tryckare.
Olja och filter är bytt för mindre än 100 mil sedan.
Det är en 16V motor det är frågan om, hoppas att inte kamáxelkedjan tänker kasta in handuken ller nåt...

Saken är den att typ i förrgår så är jag nästan säker på att jag inte hade något tickande eller rasslande(eller vad det är) så jag blir lite svettig när det är så nära bugrun och så ska jag på förarkurs/licenskurs direkt efter det

Fireball
2008-05-30, 08:33
Aj då, ja 16V'n vågar jag inte svara på...

Faktum är att min 8V började också rassla järnet efter senaste oljebytet (det lät fruktansvärt) men det slutade igen efter ett tag.
Det hör till saken att jag bytte tillverkare (eller ja, det var i alla fall en annan etikett på flaskan) och det kan ju ha haft med saken att göra.