handdator

Visa fullständig version : MRF Trafiksäkerhetsgaranti



Micke_GTi
2008-05-29, 11:07
Köpte en golf v6 -01 hos en toyota handlare för ca 3 veckor sen, några dagar efter att jag hade hämtat hem bilen så började "avgasreningslampan", men bilen gick precis som vanligt. Dagen efter så slocknade lampan o personalen på VAG sa att de inte kunde läsa av felkoderna om lampan hade slocknat.
Plötsligt igår så började motorlampan visa sig igen, men nu blinkade den, bilen gick ojämt och luktade illa. Ringde ner till VAG som sa att jag inte fick köra bilen utan fick lov o bärga den ner till verkstaden. Efter felsökningen så visade det sig att det bara var en tändspole det var fel på.
Bytet + arbete skulle gå på 1200 kr.

Nu till min fråga!
Fick med en MRF Trafiksäkerhetsgaranti i 3 månader när jag köpte bilen från handlaren, men när jag ringer säljaren så säger han att han inte kommer stå för kostnaden av tändspolen, utan att jag lika gärna kunde orsakat detta själv.
Börjar bli lite osäker på vad jag har rätt till och inte, är det hans skyldighet att stå för kostnaden eller inte?
Bilen har gått 10.850 mil.

Ursäkta att texten blev så lång, hoppas ni orkar läsa allt :)

P-plats.se
2008-05-29, 12:00
Det är ju just för sånna här fel man vill ha garnati för.
Nu gäller det ju en traffiksäkerhetsgaranti och vad den innefattar står i villkoren.
En tändspole kanske inte har med säkerheten att göra men att du själv skulle ha vållat skadan har inget med saken att göra när det gäller garantier!

Micke_GTi
2008-05-30, 20:23
Hämtade ut bilen idag vid lunch och passade då även på o fråga om mitt ärende. De sa att om bilen skulle varit köpt hos dem så hade de tagit det på garantin, eftersom den inte hade gått igenom en besiktning i det skicket den var. Finns det någon som kan bekräfta detta?

john1
2008-05-30, 21:05
Inte lätt att veta vad som står i deras trafiksäkerhetsgaranti, det är väl
bara att läsa igenom villkoren?

ture
2008-05-30, 21:26
om inget annat så kan du hänvisa till konsumentköplagen,

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147

mvh
t

Mikegti
2008-05-30, 21:42
(Nu till min fråga!
Fick med en MRF Trafiksäkerhetsgaranti i 3 månader när jag köpte bilen från handlaren)

Klart handlaren ska stå för reparation det brukar vara 500mil eller 3månader vilket jäller att bilen skall vara körbar och det är den inte utan en av 6tännspolar.
Varför tog du inte upp det med säljaren innan du lämna in den på vag? Då hade det nog gått lite lättare än att komma i efterhand!
Tryck på dom bara, du får ju bekräftelse från vag vad som va fel samt vad det kosta.
Mike

Micke_GTi
2008-05-30, 21:58
(Nu till min fråga!
Fick med en MRF Trafiksäkerhetsgaranti i 3 månader när jag köpte bilen från handlaren)

Klart handlaren ska stå för reparation det brukar vara 500mil eller 3månader vilket jäller att bilen skall vara körbar och det är den inte utan en av 6tännspolar.
Varför tog du inte upp det med säljaren innan du lämna in den på vag? Då hade det nog gått lite lättare än att komma i efterhand!
Tryck på dom bara, du får ju bekräftelse från vag vad som va fel samt vad det kosta.
Mike

Tog upp det med säljaren innan jag bärgade bilen, så han vet om läget. Pratade med honom i onsdags då han sa att han skulle kolla upp hur det är med den garantin, och han har fortfarande inte ringt!
Om han fortfarande lägger sig på tvären i nästa vecka när jag ringer honom så kontaktar jag MRF och i värsta fall ARN, så får vi se vad de säger.
Tyvärr verkar han inte ge med sig på någon annat sätt.