handdator

Visa fullständig version : Motorn stendöd, inget bugrun ?:/!!



D_Stenlund
2008-05-29, 01:34
ar hos en enorm hjälpsam kille här på forumet, vi skulle ställa tändningen. HAde ställt den lite sporadiskt så ja hade lite halv tomgång, ingen alls när bilen var kall men lite orolig när man hade kört lite, ställde tändningen med ett instrument från VAG, fick väl tändningen där den skulle vara men tomgången ville inte vara jämn, ville inte finnas någon alls där heller, svart ryker gjorde bilen även. = för mkt soppa ? Varvade upp till 3000varv, sedan stendog bilen, hade varvat den en del innan när vi ställde motorn, åkte även 3mil dit idag, försikigt då den gick väldigt fett. Bilen bara stendog, får nu inte igång den. Reläna är hela, soppa pumpen låter, kommer soppa till fuelrailen, gnista på tändstiften.

Finns de något som slår stopp, något elektroniskt när man håller på med tändningen och den inte tycker de är rätt eller så måste felet ligga någonstanns vid srpidarna, lossa slangen till insuget, spruta in lite gas då gick den igång, stängde dock av med en gång. Så va kan problemet vara, den får inga soppa efter spridarna? Men hur kan de bara bli så, från 3000 varv, bara som att stänga av bilen, sedan går den inte igång?

Snälla brainstorma nu alla, min enda önskan är bugrun iår.

Behöver man ställa om co poten nu me efter allt? Varför skulle man fixa dit ett extraktor, bilen gick ju så fruktansvärt bra, nu e de surt så in i helvete.

Evolver
2008-05-29, 10:29
ar hos en enorm hjälpsam kille här på forumet, vi skulle ställa tändningen. HAde ställt den lite sporadiskt så ja hade lite halv tomgång, ingen alls när bilen var kall men lite orolig när man hade kört lite, ställde tändningen med ett instrument från VAG, fick väl tändningen där den skulle vara men tomgången ville inte vara jämn, ville inte finnas någon alls där heller, svart ryker gjorde bilen även. = för mkt soppa ? Varvade upp till 3000varv, sedan stendog bilen, hade varvat den en del innan när vi ställde motorn, åkte även 3mil dit idag, försikigt då den gick väldigt fett. Bilen bara stendog, får nu inte igång den. Reläna är hela, soppa pumpen låter, kommer soppa till fuelrailen, gnista på tändstiften.

Finns de något som slår stopp, något elektroniskt när man håller på med tändningen och den inte tycker de är rätt eller så måste felet ligga någonstanns vid srpidarna, lossa slangen till insuget, spruta in lite gas då gick den igång, stängde dock av med en gång. Så va kan problemet vara, den får inga soppa efter spridarna? Men hur kan de bara bli så, från 3000 varv, bara som att stänga av bilen, sedan går den inte igång?

Snälla brainstorma nu alla, min enda önskan är bugrun iår.

Behöver man ställa om co poten nu me efter allt? Varför skulle man fixa dit ett extraktor, bilen gick ju så fruktansvärt bra, nu e de surt så in i helvete.

Hej Stenlund!
Fan va surt! Hade vart kul att se din fräscha G60 på BR.

Vad hade du pulat med innan du skulle ställa tändningen. Bara satt dit extraktorgrenröret eller?

Mvh André

Sciroccogtx16v
2008-05-29, 14:29
Kolla spänningen till tomgångsmotorn, den skall vara 12v. Är det mindre har du fel på relät som ger ström till digifanten.

Fredrik

D_Stenlund
2008-05-29, 18:37
Nu ligger de till såhär, kollat alla säkringar, hela och fina. Problemet är som sådant. Soppa kommer fram ia slangen till fuelrailen, sedan tar de tvärstopp. Spridarna öppnar sig inte, koppla bort allt och la en bit papper under bred om hände ingenting, då hade jag samtliga kontakter som behövs för att spridarna ska gå igång ikopplade. soppan på höger sida, en vit sockerbit som går in bakom samt en brun kontakt som sitter via en slang på fuelrailens högersida.

Spridarna verkar vara felet, eller inte spridarna i sig för dom kan ju omöjligt dö 4st bara SÅDÄR, för de var verkligen som att klippa av ett snöre, verkar vara något Fel med kommunikationen till spridarna.

Då; Provat att byta 2 olika styrboxar, totalt 3st då, samma ljud vid uppstart vid samtliga. Finns de något relä som styr styrboxen? Eller som har något med spridarna i fråga att göra när de ska öppna o stänga sig eller har de enbart med styrboxen att göra? känns som ett HJäFLa skit fel något med ström som gör att spridarna inte öppnar sig, för 4st spridare kan ju inte dö ut sådär...

Förslag någon, tiden är knapp nu.

Golf Racing
2008-05-29, 19:37
Långsökt men.. kolla tändningslåset. händer att dom läger av i bland dör insprutningen o i bland tändningen.
Följ kablarna från spridarna (jag vet ett skit jobb) kolla så ett inte är några skador på dom o att inga stiften i ampdonen på vägen till boxen har ärgat eller vid boxen.


Jag vet hur det är med sådana fel man blir tokig. man leta o leta..

jag har något liknande problem .. bilen tänder inte i start läget men när jag vrider till avstängnings läget startar den i bland. har bytt tändningslås hjälpte ej, man blir tokig. har kollat allt tycker man..

Bug run får man inte missa...

T-mek
2008-05-29, 19:41
Har du kollat så du har spänning ut till spridarna? De styrs ju på jordsidan via motorstyrdonet, så såfort du slår till tändningen/ kör på starten ska du ha 12V till spridarbryggan.

znabb
2008-05-29, 19:49
Har du kollat så du har spänning ut till spridarna? De styrs ju på jordsidan via motorstyrdonet, så såfort du slår till tändningen/ kör på starten ska du ha 12V till spridarbryggan.

Lambdasond hel,inkopplad?

blåa tempgivaren hel/inkopplad?

alla kablar till givare på toppen inkopplade efter grenrörsbyte??

är topplockspackningen tät/hel efter bytet???

el fram till spridarna (som nänmts ovan) ??

prova att byta spridare

Sciroccogtx16v
2008-05-29, 21:00
Som sagt:
Kolla spänningen till tomgångsmotorn, den skall vara 12v. Är det mindre har du fel på relät som ger ström till digifanten.

Behöver jag tala om att jag har haft felet själv....

Fredrik

D_Stenlund
2008-05-29, 22:58
Fredrik, VART fan sitter relät till styrboxen? Hittar inte den hos mig, inte där alla andra relän och säkringar sitter? Snälla tell me

Enligt henyes plus ett VAG dok ska relät heta J176.
Något fel är de eftersom spridarna inte öppnar sig, boxen skickar inte ut signaler, relä slut eller något, men vilket...

Znabb, allt de där är som de ska, har ju kört bilen.. Var nrä vi ställde tändningen osv, bara la av. helt sådär.

Prova ju att dra upp spridarna ur toppen, startade bilen men kommer ingen soppa dit upp. Låter från soppa pumpen så de är helt, kommer soppa till spridarna men sedan stopp.

Nu vill ja veta, finns de ett relä som är till stryboxen, sitter vart och nr ? Fredrik du kanske kan vara så underbar och ta en bild lr berätta. Vore jätte snällt.

MVH danne, VILL TILL BUGRUN

D_Stenlund
2008-05-29, 23:12
Hade ingen spänning till den vita 2poliga sockerbiten som man sätter på fuelrailen om ja nu gjorde rätt, men fick upp rätt spänning ~ 12 till tomgångs kabeln som sitter på samma kabelstam så va kan vara knas då?

Är de så att finns de ström i den vita så ska spridarna öppna sig?
Vore ju fint om de var någon säkring lr relä, men allt ser helt ut. Helt förlamad vet inte va ja ska söka

Norpan
2008-05-30, 00:49
Synd du bor i Stockholm annars hade jag nog kunna hjälpt dig felsöka den där Digifanten... Jag och min bror har doktorerat ganska duktigt i det sprutet och kan nu tillockmed mappa det helt och hållet själva.

Som sagt så ska det vara konstant ström på en av kablarna i den vita kontakten när tändningen är på och den andra jordas av styrdonet när spridarna skall öpnna. Det är inte så att du glömt jordkabeln som sitter på toppen/ventilkåpan i bakkant mot insuget för sitter inte den i jord så går det inge bra, har glömt den på min brors G60 en gång... den är en eller flera jordkabla som sitter tillsammans i bakre vänstra hörnet (vxl.lådssidan) av ventilkåpan/toppen, dessa skall vara riktigt jordade.

Ska kolla lite elschema på jobbet imorrn om det inte löser sig och även studera E*kA då jag jobbar med det hela dagarna : )
Ska kolla vilket relä det kan vara som matar digifanten.
Klar fördel att jobba på VAG ibland.

Jugo
2008-05-30, 06:12
reläplats #3 ( står 30 på relät) Digifant control Unit

D_Stenlund
2008-05-30, 09:52
vilket är relä platts 3 ? Nu börjar de lika något, tycker dock reläna såg fina och hela ut... Har vag dom reläna lr ?

ja alla jord kablar är fina och hela

D_Stenlund
2008-05-30, 09:57
alla ideer är välkommna, måste till bugrun :D

Ska kolla relä boxen, ska alltså stå 30 ? Vettifna om ja hade något som de stog så på... jugo mera info nu =)

Mini_me
2008-05-30, 10:03
Nr3 är den övre raden räknat från vänster till höger. Brukar även stå numrerat på själva relä boxen ibland.

Testa för skojs skull att koppla en extra jord kabel till ventillkåpan / Toppen typ en start kabel mellan minus på batteriet och koppla sen den till toppen nånstans.


Kan be en polare ta hem ett kopplings schema till din bil OM det finns kvar på jobbet...så ska vi se vart alla sladdar mm kommer ifrån.

Det roliga är att du har gnista = motorn/tändningen fattar ju att den snurrar runt.

Säger som jag sa på telefon...el fel och troligen en liten skit grej.

D_Stenlund
2008-05-30, 10:17
ventilkåpan har 12v spänning iafl..

Okey, de satt 2 gigantiskt stora relän längst upp till vänster i en ensam rad, kanske är något utav dom, får kolla ikväll.. JA något skit fel är de förhoppningsvis, hoppas de bara är något relä, men måste hitta de först:D

Vore toppen lars.

D_Stenlund
2008-05-30, 22:32
nu är relä 30, 3# inköpt. Men vettifan om de är de, hade stöm till tomgångs motorn men inte till kablarna till spridarna, kanske inte har med relät att göra, dålig på el osv, får hoppas att de inte har de och att relät har knkasat eftersom den dog så bara.

helvete sne man e

Evolver
2008-05-31, 10:07
nu är relä 30, 3# inköpt. Men vettifan om de är de, hade stöm till tomgångs motorn men inte till kablarna till spridarna, kanske inte har med relät att göra, dålig på el osv, får hoppas att de inte har de och att relät har knkasat eftersom den dog så bara.

helvete sne man e

Är lite nyfiken på hur det går? Har du fått igång bilen?

// A

Mini_me
2008-05-31, 12:54
Jag får tag på krets schemat på söndag...ska jag kolla upp saker åt dig.

D_Stenlund
2008-05-31, 20:23
idag bytte jag relä #3, 30. Inget nytt.

Provat 3st boxar, kabel stammen från densamma, lossa spridarna nyss dom var fina, ligger soppa i fuelrailen, men dom jälva skit sakerna öppnas inte, alla jordkablar är fina.

Började såhär, fick hjälp att ställa tändnigen sporadiskt efter att ja haft motorn loss. Åkte 3-4mil försiktigt och bilen gick bra inge missljud dock jävligt fett men man är säkert tvungen att även skruva på co poten med nu kom ja på. Inte gjort ska låta VAG göra de om bilen går igång.
Vi ställde tändningen så ja hade okey tomgång och den varvade fint, varva upp den några gånger, 3500varv så la den bara av. Nu hajar man antagligen att de tog tvärstopp i spridarna och den inte fick soppa, Den går runt och tänder på stiften.

Va *** är problemet. Har Något i sthlm möjlighet med diagnos att kommaförbi för en tusing ? Har tid på vag i bromma på tisdag vore fint om bilfan rulla iafl, ill så j*vla gärna till bugrun, vet inte va ja ska ta mig till annars.

Snälla hjälp

D_Stenlund
2008-05-31, 20:28
hur resetar man styrboxen?

sedan undrar ja vad power supply realy är för relä.. min engelska.... suck

Har ingen instruktionsbok så de kan ni skippa att ja ska läsa :D

D_Stenlund
2008-05-31, 22:58
ingen som har svar på föregående frågor?

Kan inte tänka något annat än va bilfan, spekulerar lite. kan de fortfarande vara soppa relät som är trasigt, har ju en del i spridarnas förmåga att göra, även fast de kommer upp soppa till spridarbryggan. eller kan man utesluta de?

Något annat relä man kan kolla upp?

helt jälva seriöst va fan kan de vara
Kom igen nu alla experter

mickecorrado
2008-06-01, 01:09
Kommer det bensin fram till spridarna. bytat bränslefilter?bränsletrycksregolatorn som kärvar?

danno
2008-06-01, 01:55
power supply relay är det reläet som du redan har bytat. dvs strömförsörjningsreläet till styrboxen.
hur står det till med imobilisern. har du nån annan nyckel att prova med?

R.Grönberg
2008-06-01, 02:51
Sådan lyx har vi inte i en hederlig gammal mk2. Men tänkte lite på detta. KODLÅS?

Player
2008-06-01, 07:55
Hur står det till med soppa trycket. För kommer inte trycket upp så får väll inte spridarna öppna sig. Men som tidigare skrivare säjer kolla över btr och soppa filter. Mvh Thomas

Sn00k
2008-06-01, 13:21
en första tanke säger.. jorden till spridarbryggan.

en andra.. hallgivaren i fördelaren.. den brukar sitta lite dåligt den kontakten, och det är lätt att man bryter den när man ska dra ur den.. vilket gör att lödningarna kan släppa på insidan.
ingen hallgivar-signal = inga spridare som öppnar.
tänkte på det du skrev om att du endå har gnista.. men tändpulserna kan faktiskt slå endå.. även om dom inte gör det vid rätt tillfälle utan givaren.

utöver det.. hmm.. ja det är väl isf fel i kabelstammen, men den hade du ju bytt å provat med en annan som jag förstod det? och en annan box.. så det borde man ju kunna utesluta rätt fort.

har ni varit å vridit på fördelaren och ställt tändningen.. så kolla hallgivaren.. synliga fel på lödningar etc? ..om inte så mät upp den så du har signal.

D_Stenlund
2008-06-01, 17:15
de kommer soppa till spridar bryggan, va ska trycket ligga på och hur mäter ja upp de?

Snookan, fördelaren hade vi ju skruvat lite på, den satt inte fast när detta hände när vi varva o bilen tvärdog, tänkte om den hade vridigt sig helt galet under någon vibration men de borde ju ändå kommer soppa från spridarna.

Får kolla den kontakten, men den tvärdog bara. Och innan gick den ju, en kontakt kan väl inte gå sönder sådär.

Mätte upp 12volt till kabeln till spridarna, så ström får dom, alla jord kablar är hela och fina.

Soppa trycket, ja de kan de absolut vara, men varför bara sådär?
Soppa pumpen har låtit en del förra sommaren efter att ja stängde av bilen men sluta efter 10sek, den matar ju fram soppa men kanske inte i den uträckningen? Kan den ha kärvat ihop ? eller är de så att kommer de soppa fram, då är pumpen hel och den laddar rätt mängd?

D_Stenlund
2008-06-01, 17:33
om de e soppa pumpen som e lite slö, kommer fram soppa men inte rätt tryck är de pumpen eller btr vid spridarbryggen som knasar då ?

Någon som har en bränslepump liggandes? kosta 3000 huva.

ska hitta en bränsletrycks regulator och mäta upp va ska de ligga på i bar ?

D_Stenlund
2008-06-01, 19:58
nå, kan pumpen funka men inte ge rätt mängd och tryck?
men den borde väl fortfarande inte lägga ner SÅ, så allt bara stannar och inte går igång.


om de e soppa pumpen som e lite slö, kommer fram soppa men inte rätt tryck är de pumpen eller btr vid spridarbryggen som knasar då ?

Någon som har en bränslepump liggandes? kosta 3000 huva.

ska hitta en bränsletrycks regulator och mäta upp va ska de ligga på i bar ?

mulle meck
2008-06-01, 20:08
På min golf etta så hade jag problemet att den gick på tomgång men tvärdog när man gasa. Det var bränslepumpen så gav för dåligt tryck, när jag bytte den så var det inga problem längre men det tog lång tid att hitta det för när jag mätte trycket så låg det inom värdena.
MEN det låg på undre gränsen.

Så jag antar att du kan ha liknande problem.
Hoppas att det löser sig för dig för jag vet hur det är att konstatera att allt ser ut att stämma men ändå inte funkar.
Mvh.
Mulle meck

D_Stenlund
2008-06-01, 20:16
ja får inte ens igång bilen, ska köpa en bräsletrycks regulator imorgon och se va värderna ligger på, ska dit nu och kolla men drar ja på tändningen kommer de soppa i mängder från slangen som ska gå till spridarbryggan iafl... har även 12volt i slangarna till, ska kolla hallgivaren som snook pratade om nu jälvar!!

mickecorrado
2008-06-01, 21:27
Vet ej hur spridarna fungerar på dessa bilar.

Men hörde av en mekaniker när jag hade problem med mina att vissa bilar har konstant ström till spridarna och styrboxen reglerar spridarna på jord sidan.

vw-power
2008-06-01, 21:38
Ett litet tips bara, kanske du redan kollat, men se efter hur jordsladden
vid toppen ser ut, kolla så det verkligen står till med den,
den muppade av på min jetta, kan säga att det nästan samma
sympom, först började den hoppa och bränslepumps relät börjde
slå i takt med att den hoppade, frächade upp den sladden, fixade ny
kabelsko, sen gjorde jag rent den grova jordsladden som går mellan batteri
låda, motor, en grov jordfläta, samt gjorde rent alla ställen där
den grova plus kablen går, dvs bat. startm. gen. för den sladden va
lite väl jummen....jättevarm, sen har bilen gått som en dröm efter det!

tips NR 2:
Kolla på din styrbox, har du den modellen som sitter på vänstersidan
framför rutan?? kolla om det sitter en tändmodul samt en stor avlång
gul "klump" med en kabel på vardera sida, denna "klump" heter
förkopplingsmotstånd, denna muppade ur på en gölf jag hade,
om du har denna modell så kolla med ett annat förkopplingsmotstånd

sen kan ju en vakum slang ha lossat inne i styboxen, finns ett lock som
sitter med 4 stjärnskruv, öppna försiktigt och kolla om den sitter där den
ska, men kolla först om det går upp nån vakumslang upp till styrdonet,
genom torpeden till "akvariet"

Hoppas verkligen du hittar felet och att man ser dej på bugrun

LYCKA TILL,

Sn00k
2008-06-01, 22:34
soppatrycket ska vara 3.0bar.. +/- vacuumet/trycket i insuget.. så dra ur slangen till BTR:en när du mäter det.. så ska det stå still på 3.0bar.

troligen inget fel på soppan dock.. om du så bara har 0.1 bar soppatryck av dom 3.0 som ska vara där, så skulle det skvätta soppa ur spridarna i vilket fall.. iom att dom öppnar elektroniskt. det är inte att jämföra med K-jet spridare som öppnar vid ett visst tryck.

fortfarande.. hallgivaren.. det är min gissning.. dåliga lödningar på en del av dom där.. räcker med att en av dom 3 kablarna släpper på insidan där så är motorn tvärdöd sen..
kolla över alla kablar till givare och jord, så dom är hela och fina.. och mät upp hallgivaren.. så den har strömming och signal.

D_Stenlund
2008-06-01, 22:56
Tryck har ja i soppan iafl..

Tvättade spridarna för att de är lika bra, itne för dom var smutsiga men ändå, klart man tappar ner dom på marken så plasthöljet runt de smala filtret som ger soppen en fin stråle nertill på spridarna sprack, helt klart ska de drabba mig nu me. BEhövs den plast"konan" runt om på dom eller ? HAr ett par till spridare, där saknas den, även saknas filtret med dom 4 hålen på dom som sprider soppan i en fin dusch.

De konstiga är ju att ja körde bilen, gick okey förutom kass tändning = gick för fett. Ställde om den lite, hade fördelaren uppskruvad lite så de gick o vrida på den, varvade upp några gånger, sedan la den av, som att vrida av nyckeln.

Jordarna är fina, alla. Har 12v jord på kåpan.

Va menar du med akvariet? ja har ju en vacumslang, â 1 meter som går från styrboxen till insuget. Hittade en vacum slang bakom relä boxen på 30cm men den var lös, mitt mätarhus lever nog sitt egna liv, blir att byta den sedan.

Men imorgon är de domme dagen, får ja igång den blir de kämpa till bugrun annars blir de att sitta och gråta här. =)

FORZA

Norpan
2008-06-02, 01:51
Prova byta fördelaren som min bror säger, gnista kan man ha med en halvdöd hallgivare men boxen får fel signaler.
Har du 12v på en kabel till spridarbryggan? har du inte det så skulle jag gissa kabelbrott eller liknande (trasig kontakt eller så)
Har du kollat huvudjorden till styrboxen?

Detta kan som sagt inte ha något att göra med bränsletryck alls då spridarna skulle öppna även om dom är snustorra på soppa.

Skulle jaga rätt på en fördelare att prova med till att börja med...

Som sagt ingen hallsignal ingen varvtalssignal...

D_Stenlund
2008-06-02, 16:31
okeyokey, så fördelaren kan gett upp. var ju lite avskruvad, skruven när vi varvade så den kanske fick något fnatt och la av, säkerligen.

D_Stenlund
2008-06-02, 16:34
va tror ni om de där med spridarnas toppas i plast, där de där filtret sitter 4små hål för att få en fin duch, bara dom sitter som dom ska lr? kommer rätt mängd soppa utan plast skiten kanske, verkar ha spräckt, lossnat på en del tidigare.

Har tid på vag imorgon ifall ja inte hittat felet får dom felsöka 1 timma :D, ska till bugrun

D_Stenlund
2008-06-02, 23:25
Läs med fröjd nu. Felsökt och felsökt, rivit allt gång på gång. Byglade 2 kablar till en lampa som kollade spridarna, om dom hade puls. Blink, blink, blink = bra.

Fick de på min gamla kabelstam i fuelrailen. Kollade den som satt på, inget på första, lite på andra. Såg att den hade spräkts upp lite, plasten på kablarna blir hårda av värmen och går av ( plasthöljden ) så fort man vrider dom, så antagligen hade plus/minus eller plus o jord lr va de nu är legat imot varandra och gjort kortis. Fick igång den med en gång men ojämn tomgång. Så imorgon bitti ska bilen till VAG; hade bett dom felsöka och se va DOM kunde hitta för fel, men nu blir de nya bud, ställa tändningen och CO potten så bilen går fint och rent, sedan raka vägen och besikta, efter de blir de till att handla ett par flak öl och så ska ja dela med mig till varende jävel på buggen =)

Men en sak som ja skrev om innan, tappade ju spridarna igår, så plasten längst ner, som är som en liten hatt där soppan sprutas ner i toppen sprack på typ alla, men sitter fortfarande kvar löst, är ju även som ett stopp för o-ringen vet ej om ja skulle tagit loss dom för o-ringen trycks ju fast ändå, eller som de är nu kanske skiter trillar ner i toppen av trycket från soppan o kanske gör knas där istället? men ja visste inte om dom behövdes sitta kvar lr inte? Kanske lika bra att ta bort dom innan de är för sent? Får göra de imorgon efter VAG isåfall. Förstår ni va ja menar, själva spettsen på spridaren som går ner i toppen har på mina iafl en slags hatt, ett hinder för o-ringen är väl största funktionen men kan man knacka sönder dom o ha utan? Svårt att förklara, men vore snällt om ni kunde svara. Vore trist om en liten plastbit, som en halv lillfinger nagel åker ner i toppen, kanske smäler och krossas och åker ut i avgaserna lr så blir de generalknas där nere? Va tror ni

Men nu är ja glad, bilen går, de är så oerhöst skönt efter alla felsökningar, relä byten, hitan o ditan !! :D :D :D

danno
2008-06-03, 09:27
köp nya och tryck på istället och passa på att byta o-ringarna med..
köpte mina på bilia.

daniel

D_Stenlund
2008-06-03, 16:59
nya "hattar" lr nya spridare? ja har helt nya o-ringar.

Lämnade in bilen till VAG imorse kl 7, ställa tändningen och justera co/poten så tomgången osv blir bra.

Ringt dom 2 gånger, ena gången sa dom att kammen kanske stog 1 kugg fel, no shit de är enkelt fixat isåfall, 15min max, andra gången ringde ja o då hade dom inte fått bukt på tomgången, sa imorse att den var chipad os, = mera soppa. Så ja sa till "förmedlaren där" att ge den lite mera tändning och kontrolera ohm på co / potten på tryckröret. Meckan var bakom insuget och snacka om någon insugsventil, finns de ens? Gasspjällsgivaren mao? Den är helt hel ja förstår inte va dom håller på me. Min tes att dagens meckar är lite virriga ang äldre bilar håller ja kvar:D Nu är de väl en kabel så ser du va felet är.

Är säkert inte några problem att justera tändningen och luften så tomgången blir bra, bara dom gör klart skiten tills imorgon så ja kan åka till buggen.

helvete

danno
2008-06-03, 18:46
finns repsatser att köpa till spridarna där ingår dom hattarna.

D_Stenlund
2008-06-03, 19:32
okok, härligt. bara trycka på dom lr ? Finns äl på vag, annars får man kosta på sig ett par nya, sett bosch från 500kr st. är de låg lr hög ohm spridare i g60 ?

JRJ
2008-06-04, 07:50
Finns en nålventil på baksidan av spjällhuset där man reglerar hur mycket luft som ska pasera runt spjällen på tomgång.
Var nog den han syftade på.

TPS/spjällägesgivare finns inte.

Sn00k
2008-06-04, 17:35
WOT och IDLE givare finns däremot..
någon nålventil bakom på G60 vet jag inte om jag sett.. är det verkligen så JR, iom att den normalt pulsar tomgången elektroniskt med taktventil.

högohmiga spridare i G60.. 16 ohm.

D_Stenlund
2008-06-04, 20:24
spjälllägesgivaren finns alla gånger, har till o med en bild i en föregående tråd till den.

En liten nål me ja, men vet vilken du menar. men inte direkt den man grovjusterar tomgången med.

D_Stenlund
2008-06-05, 01:28
Kört liten med bilen, går toppen, riktigt fint går den. dock orolig fortfarande på tomgång, vag gjorde ju bara en liten orginal nollställnings tomgång typ, dom tog inte hänsyn till va som är gjort på bilen, att den behöer lite mera flås. Tomgången är -+1000, innan var den väl 1200, väldigt bra då.

Ska besikta bilen imorgon, ja tänkte va händer om man sätter gasajern ett snäpp hägre på klämman så den varvar lite mera:P mera skada än nytta och mera soppa kostnader lr? Funkar de för stunden, måste HITTA någon som kan och vet ad dom gör så jag får en bra och fungerande tomgång, jobbigt i köer som de är dygnet runt i sthlm. Känns oroväckande, inge kul att köra bilen till jobbet. Är för rädd om den. Kör en funktionell renault 19 till o från o de e bara o sparka igen dörren och köra, slippa bry sig om något.

KOmmer säkerligen få för höga hc värden, aldrig hänt med denna bil men nu lär de vara så. Har ingen att åka till buggen me, får se om ja ska åka ner, tappat lusten men ja vill ju inte missa de

JRJ
2008-06-05, 08:01
Stenlund, visa gärna en bild på TPS till en G60...

Nålventilen sitter vid primärspjället på baksidan av spjällhuset.
Skruvar du ut den så släpper den runt mera luft runt spjällen, och tvärt om när du skruvar in den. Väldigt mycket smidigare att justera med den än att spänna/slacka gaswiren... =)

Mattias, vad menar du med att den pulsar tomgången? Syftar du på tomgångsmotorn?
Kollat din mail förresten? =)

ypzilon
2008-06-05, 08:23
Får hålla med JRJ, det finns ingen TPS på G60, dock finns det en tomgångskontakt och en fullgaskontakt. Om ngn av dessa lägger av uppför sig inte motorn som den ska.
Om tex signalen från tomgångskontakten uteblir så arbetar inte tomgångsmotorn pga att styrdonet inte vet att du står på tomgång.

Däremot är det ingen nålventil som sitter på baksidan av spjället, det är ju en vanlig gammeldags tomgångsskruv.

Stenlund: Hade jag varit i dina kläder hade jag skaffat ett kopplingsschema eller en "pin-data"-tabell och mäta varje stift på styrdonskontakten.

JRJ
2008-06-05, 08:30
Men tomgångsskruven är ju en nålventil...
Hur som helst så justerar man tomgången med den iaf. =)

Sn00k
2008-06-05, 09:42
JR, jo, den har ju iaf styrning för det.. men den kanske bara håller tomgången jämn? man kan iaf justera takten på tomgångsmotorn för att få den att reglera en exakt tomgång.

..rätt säker iom att jag håller på att skriva om funktionen så den istället taktar en viss annan ventil.. som sköter laddtrycket på en snigel.. hmm.. digifant'n goes boostcontrol ;P

Mini_me
2008-06-05, 10:40
D_Stenlund:

Du skall ner...fredag rullar vi=)

D_Stenlund
2008-06-05, 18:43
bilen gick igenom bes, dock med ett stort utropstäcken för HC, de är väl just de vi snackat om att den fått för mkt soppa, va innebär de i sin tur, att tändningen som VAG precis "fixat till" är efterblivet eller att styrboxen inte vill hänga med?Har 2 orginal som ligger.

Köpte en sprojlans ny lambda idag som ja satte på, trångt o jävligt, men vart inte bättre, går fett o rycker svart :D

Gick ju så bra innan ja lyfta motorn, ska aldrig mera byta en grej om den inte går sönder :P Kanske i förebyggande syfte.

Bilen är otvättad, men de får man väl fixa på bugrun, men är de skadligt att köra när den får för mkt soppa? den går väldigt fint när man kör, inga problem alls, som innan fast bättre, tomgången e bluddrig typ o ryker men inte fan ska man stå på tomgång inte :D

Va sägs? Har inte packat, inte handlat bärs eller någe :D Ska man ner lr, ja vill men känns inte hundra om bilen inte mår tipp topp

Gullideckel
2008-06-05, 19:02
Är du säker på att din tempgivare är 100 då?

...annars har jag en sån till salu för en billig peng...finns 5km från Södershöjder ;-)

znabb
2008-06-05, 19:11
Är du säker på att din tempgivare är 100 då?

...annars har jag en sån till salu för en billig peng...finns 5km från Södershöjder ;-)

man kan ju köra försiktigt:)

ypzilon
2008-06-05, 20:46
Du har inte förväxlat kontaktstyckena till knacksensorn och co2-poten? De går att förväxla...

D_Stenlund
2008-06-05, 21:20
nopp nopp ska vara rätt :D MEn tempgivaren, när vi ställde tändningen så drog vi ju den, bilen ställde sig då i dö läge, o då ska ju den fungera.

Hög HC, måste vara tändningen

ypzilon
2008-06-05, 21:37
Är du hundra på att tomgångskontakten funkar och att kablarna är hela ända till styrdonet?

D_Stenlund
2008-06-05, 22:38
du, just nu skiter ja i allt va kontakter och spänning heter:) Ses imorgon

D_Stenlund !! Ryker de svart så e ja där :)

Tack för hjälpen, verkligen.

Mini_me
2008-06-06, 08:02
Din bil åker längst bak i våran tre bils karavan...vi vill ju inte somna av dina avgaser ;-D

D_Stenlund
2008-06-06, 08:05
Va gör du uppe så här tidigt? Fixar du marrinad till mitt kött lr =)

D_Stenlund
2008-06-08, 21:28
bugrun kom man ner till, och underbart kul var de. Kul att få träffa massa trevliga människor som hjälper till, längtar till nästa år. Tack mimi_me med bihang för en fin helg

Lillen
2008-06-09, 00:03
Tack mimi_me med bihang för en fin helg

Haha heter han så nu mer??

JRJ
2008-06-09, 08:25
Fick du nån ordning på grejerna i fyllan och villan? =)
Jag smet iväg efter vi hade fixat till idle-switchen...

D_Stenlund
2008-06-09, 22:22
Tjena jrj, njaa gick väl inte bättre. GÅr ju riktigt bra men ryker lite svart, får ltie för mkt soppa. Snackat med turbocenter här i sthlm dom ska kika på den.

Minns inte riktigt vem du var, umgicks du med snookan i den vevan lr?

Ha de bra, tack för hjälpen !

JRJ
2008-06-10, 08:24
Jo jag sprang på Snooken när han stog framför din goffe, så vi började kika lite på den.
Det var jag som sa att din fördelare satt fel. Hade en beige tröja över axeln. =)

Hoppas du får ordning på den iaf, kul med flera G60's i Sthlm!

D_Stenlund
2008-07-18, 00:13
har fortfarande inte orkar ta tag i bilen, lagt ner mkt pengar på den men nu känns de som man får lämna in den till någon turbo firma som får kika på luft/bränsle så man kan åka flitigare med den.

vill som sagt inte att den ska gå för fett, funderar även på att köpa mig en bra bruksbil, antingen en saab 9.3, passat 1.8 ej kombin, eller en volvo t4..

ovredsson84
2008-07-18, 00:46
Jobbigt...

På dina alternativ annars så finns det bara ett som e godkänt... Och det e inget svenskt märke....

Sn00k
2008-07-18, 00:50
rulla upp kärran hit så ska jag gå igenom den bit för bit.. ;)

Smurfen
2009-04-28, 14:19
Vad var felet på denna bil??

Sn00k
2009-04-28, 14:49
hmm.. var det inte databoxen som pajjat på denna..? elektroniken för lambda-styrningen mer specifikt.. inte helt ovanligt fel.

D_Stenlund
2009-04-29, 14:56
Hej smurfen, har du galna avgasvärden?

Snook, nej de var de itne jag hade kopplat en vacumslang fel bakom insuget, de var allt =)

Smurfen
2009-04-30, 08:19
Detta är vanligt fel tydligen. men ingen som tänker på det när man frågar runt. Fick det som tips från www.savarturbo.se

Lillen
2009-04-30, 10:48
Borta

Jocke J
2009-05-02, 15:47
VM i trådlyft på denna tråd.
Bilen har väl inget fel längre väl?

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=8822 !

Sn00k
2009-05-02, 19:58
jag som tänker på fel bil, sorry! =)

Smurfen
2009-05-03, 00:37
Vet att det var en gammal tråd. Men jag hade liknande fel och svaret stod inte i tråden utan bara massa saker han gjort. Därför jag tog upp den igen.