handdator

Visa fullständig version : Ger snart upp.....!!!!"



VWR18
2008-05-28, 15:26
Har hållit på med mitt 1.8T 20V projekt i bra tag nu, renoverat och uppgraderat donator motorn helt och hållet. Men bara massa motgångar.
Först så pajjar en väl etablerad Saab tuner här i stan min ecu box vid ur lödning av chipp, så jag får problm att få den nya boxen att lira med resten av systemet. Löser det efter mycket om och men, ut och provkör och inser att orginal soppasytemet inte räcker till. river ner allt gammalt i med nya doningar som skall räcka till och bli över. Bestämmer mig för att montera en reglerbar BTR med manometer när jag ändå håller på. Visst membranet i btr´n visar sig vara paj och trycker ut mängder av soppa genom insuget rakt ner i oljan. Byter olja filter 2gånger för att vara säker på ingen soppa finns kvar, Drar igång bilen lite längre på tomgång och provar köra och det visar sig att oljetrycket är minimalt!!!!
River ner oljetråg och pump gör rent, kollar lager och cylinderlopp efter skador men det ser OK ut, tack och lov.

Efter i hopmontering vill bil J@veln inte starta. När den väl går igång går den på tre burkar och ojämnt, byter stift till orginal stift går den igång men går fortfrarnde väldigt ojämnt och torr sotiga stift. Har provat att byta tändspole, tändmodul, lambdasond och ryckt ur lmm och tempgivare men inget funkar. Har även gått igenom alla jordpunkter utan bra resultat.

Känns som om gnistan är för svag, orkar inte förbränna soppan
Ska tillägga att lmmhus,spridare och stift( Bosch 5:or ) är anpassade till mjukvaran!

Puuuh, vet inte om det blir bättre av dela med sig av sin Bugrun ångest men någon kan ju komma med en briljant idé som inte slagit mig ännu.

Tack på förhand
Boris

D_Stenlund
2008-05-28, 16:44
ställa tändningen =) ?

foffa2002
2008-05-28, 16:50
ställa tändningen =) ?

Motronic ;)

ovredsson84
2008-05-28, 19:48
tråkigt att höra..

Hoppas det löser sig...

mellowd
2008-05-28, 21:17
kollat så du har ordentligt med komp?

Smooky
2008-05-28, 21:25
Låter som taskit bränsletryck ? Har du kollat ? Tror inte på tändningen när motorn beter sig som du beskriver utan mer på oroligt eller fel bränsletryck . Haft liknande problem tidigare , manometern visa "rätt" tryck men i min rail var det fel! Tog ett tag att komma på , då var det en packningsbit som hadde fastnat i regulatorn........

Detta är bara en kvalifcerad gissning !

VWR18
2008-05-28, 22:31
kollat så du har ordentligt med komp?

nya kolvringar och 12,5kg på alla 4:a

VWR18
2008-05-28, 22:45
Låter som taskit bränsletryck ? Har du kollat ? Tror inte på tändningen när motorn beter sig som du beskriver utan mer på oroligt eller fel bränsletryck . Haft liknande problem tidigare , manometern visa "rätt" tryck men i min rail var det fel! Tog ett tag att komma på , då var det en packningsbit som hadde fastnat i regulatorn........

Detta är bara en kvalifcerad gissning !

Hela soppasystemet är utbytt: Walbro 255 l/h i tanken- 2 lit catchcan- Bosch 044:a- nytt filter- ny matarledning med 8mm innermått- orginal fuelrail. Har provat 4 olika regulatorer.Har mätt med bränsletrycksmätare innan railen och det visar rätt tryck.

VWR18
2008-05-28, 22:52
Får två felkoder via vag-com:

Kolkanister filter- sluten till jord
Förvärmning lambdasond- ur funktion

Smooky
2008-05-28, 23:30
Man kan ju alltid mäta upp spänningen till/från lamdan ,signalen från ska ju pendla mellan 0 till 1 volt för att se om lamdan funkar

Falcor
2008-05-29, 07:12
Byt lamdasonden....

David L
2008-05-29, 08:12
Hur mår varvtalsgivarna, vevaxel/kamaxel?

VWR18
2008-05-29, 08:24
Byt lamdasonden....

Har bytt, men får samma felmedelande!

Falcor
2008-05-29, 08:32
Låter som du skulle ha ett fel i kabelhärvan mellan kontaktdonet till lamdan och ecu:n isåfall...

VWR18
2008-05-30, 20:24
Låter som du skulle ha ett fel i kabelhärvan mellan kontaktdonet till lamdan och ecu:n isåfall...

Har ännu en gång dubbelkollat ifall allt är rätt kopplat och det är det enligt schemat.

Felkoden att kolkanistern skulle vara sluten till jord fattar jag inte, har mätt i anslutningarna till jord och ingen förbindelse och inte mellan stiften i själva kanistern heller!

Har däremot mätt upp Volt-värdena över lambdan med vag-com och den ger 0,485-0,520V på tomgång????
Kan det vara möjligt att jag fått två trasiga sonder.

En annan sak som jag lagt märke till är att den inte går upp i varv vid kallstart utan lägger sig på ca 900-950varv direkt.

Motorstörnings lampan tänds när man varvar mer än 1200varv.

foffa2002
2008-06-01, 16:01
Har ännu en gång dubbelkollat ifall allt är rätt kopplat och det är det enligt schemat.

Felkoden att kolkanistern skulle vara sluten till jord fattar jag inte, har mätt i anslutningarna till jord och ingen förbindelse och inte mellan stiften i själva kanistern heller!

Har däremot mätt upp Volt-värdena över lambdan med vag-com och den ger 0,485-0,520V på tomgång????
Kan det vara möjligt att jag fått två trasiga sonder.

En annan sak som jag lagt märke till är att den inte går upp i varv vid kallstart utan lägger sig på ca 900-950varv direkt.

Motorstörnings lampan tänds när man varvar mer än 1200varv.


Vad har du för bränsletryck nu ?

0,48 kommer ju att tvätta ren din motor :/

Falcor
2008-06-01, 17:01
Kolkanisterfelkoden behöver du inte bry dig om, bilen ska gå normal även utan den...