handdator

Visa fullständig version : Problem med luftfilter...



Falcor
2008-05-27, 19:28
Lång historia men förhoppningsvis orkar ni läsa...

Precis när jag i våras fick igång 1.8t maskinen i Sciroccon så hade jag lite problem med att den inte ville hitta tomgången riktigt. Säg att jag kommer fram till en korsning och trycker ner kopplingen så går den ner till 5-600 rpm och sen upp mot 2000 och sen ner igen osv, stabiliserar sig ibland efter några sekunder men lika ofta så dör den... Detta var med ett öppet JR filter och Viggen intercoolern.

När jag efter första SFRO besikningen byggde om till orginal Audi A4 intercooler och en luftfilterbox från en mk2 diesel så försvann problemet, jag trodde dock att det berodde på att jag även bytte lamdasond och LMM.

Nu när bilen blivit godkänd så tänkte jag stoppa tillbaka Viggen IC:n och JR filtret så jag bytte tillbaka igår. Idag tog jag en provsväng med bilen och tomgångsproblemet hade kommit tillbaka... Dessutom gick den lite konstigt. Låg jag på 5:ans växel, ca 70 km/h och precis under 2000 varv så kändes det som om den tvekade lite hela tiden, som om det var för stort motstånd i filtret.. när jag gasade till så gick den dock bra...

Enklaste lösningen hade juh varit att bara stoppa tillbaka filtret från mk2 dieseln men det får inte plats ihop med Viggen IC'n... :-(

Bild på orginal IC samt diesel filter.
http://www.desertwind.se/20v/motor080412.jpg

Bild på JR filter och Viggen IC....
http://www.desertwind.se/20v/Enginecover.jpg

Till BugRun så byter jag nog tillbaka till orginal IC och dieselfiltret men sen måste jag hitta en annan lösning på detta märkliga problem.... Troligtvis att modda överdelen på dieselburken så att slangkröken mellan IC och insug får plats....

ovredsson84
2008-05-27, 19:35
trevlig läsning..

Jobbigt bekymmer...

Lycka till och hoppas du hittar den bästa lösningen...

Manny
2008-05-27, 20:14
Nu har inte min bil turbo men ändå:
Jag hade ett liknande problem med min 1,8i 20v. När jag släppte gasen så ville bilen nästan dö, men klarade sig prcis och gick upp på normal tomgång. Men det försvann när jag monterade backventilen till bromservon. där fanns nämligen ingen sådan på min från början.

Falcor
2008-05-27, 20:29
Ok, jag har ingen bromsservo....

Manny
2008-05-27, 21:51
häpp. då hjälper inte det.. :P

Raz
2008-05-28, 08:14
Jobbigt :(
Har du testat att byta tillbaka till mk2 filtret och bekräftat att det är problemet?

Kan tillägga att jag inte har några sådana problem med mitt öppna filter men det hjälper ju inte dig.