handdator

Visa fullständig version : Fel på bränsletillförsel, hjälp behövs för att fastställa felet



HBack
2007-05-21, 21:50
Den har gått kanon och sen började den hacka/gå bättre/hacka och sen när jag stannade dog den. Har nu kontrollerat detta:

* Gnista kommer fram till varje stift och de var helt torra (en mycket svag bensinlukt fanns i cylindrarna)
* Kollat bensinslang till förgasaren och det kommer ingen bensin när man kör på startmotorn

Vilket är mest troligt och hur kollar man?

* Bränslepump (ska man kunna höra om bränslepumpen låter när man kör på startmotorn?)
* Bränslefilter
* Ström till bränslepump

Mycket tacksam för svar och tips. Bilen har stått still nu sen i torsdag... Bilen är en Golf III -95 med ADZ motor.

Modig
2007-05-21, 23:12
1: Man ska kunna höra ett lite svagt surrande ljud efter man dragit runt startmotorn.

2: Är det inte bytt på länge så kanske det är dags! kostar inte många penningar.

3: Be ngn kompis mäta med multimeter om det kommer ngn ström du drar runt startmotorn

HBack
2007-05-21, 23:19
Ska testa att mäta med multimeter imorn.

HBack
2007-05-22, 00:11
Är det någon speciell kontakt i motorrummet som styr bränslepumpen?

ypzilon
2007-05-22, 08:14
Är det någon speciell kontakt i motorrummet som styr bränslepumpen?

Nej, men insugningsförvärningen får sin matning från samma säkring. Lyckas du kortsluta den så lägger även soppapumpen av.

HBack
2007-05-22, 10:16
Har kollat säkringen till bränslepumpen, är det den du menar?

Funderade på om det kan vara bränslerelät? Finns det någon möjlighet och hur beter sig bilen då?

Raz
2007-05-22, 11:55
Kolla så att du får någon ström till bränslepumpen till att börja med. Om du inte får det så är det bara att börja felsöka bakåt därifrån.

Är kablar till pumpen hela?
Säkringen hel?
Slår bränslerelät till när du vrider på tändningen?

HBack
2007-05-22, 22:50
Nu har jag varit ute och mätt bränslepumpen.

Det kommer fram ström när man kör på startmotorn. Det blir dött när man har bilen på tändningsläget, ska det vara så här? Men pumpen borde ju dra igång när strömmen kommer fram. Bränslepumpen låter ingenting om man sätter örat till när man kör på startmotorn. Kan det vara något annat än bränslepumpen?

På tändningsläget kommer det fram ytterst lite ström till de andra kablarna, är det till bränslemätaren?

Säkringarna är hela. Glömde lyssna på relät men när det kommer fram ström borde det väl inte vara relät som är trasigt va?

Extremt tacksam för svar.

HBack
2007-05-24, 16:57
Någon som har koll på bränslepumpar?

razer
2007-05-24, 18:29
Om jag inte kommer ihåg fel ska pumpen gå en stund på tändning och sen stängas av, bränslepumpsrelät känner av om motorns tändning är igång och då går pumpen.

Några vanliga fel jag stött på :
Sitter förgasaren fast, under den sitter ett förgasargummi som brukar gå sönder?
Den blå tempgivaren kan vara trasig och göra att bilen går dålig. Men då brukar den gå igång.

Lite funderingar:
Katalysatorn är inte igensatt? Knacka på den och hör om det skramlar.
Om bränslepumpsrelät slår till och det kommer ström till pumpen så ska ju den biten fungera.

HBack
2007-05-24, 20:22
Elen verkar ju vara ok då.

Förgasaren sitter fast, förgasargummit verkar fräscht. Men det kommer som sagt inte fram bränsle till förgasaren. Om katalysatorn varit trasig hade väl bränslepumpen ändå pumpat fram bensin eller? Likaså borde väl det pumpas fram bensin även om tempgivaren är trasig?

razer
2007-05-24, 21:55
När jag hade problem med bränslepumpen tog jag bort bränslepumpsrelät och tjuvkopplade pumparna på min bil, för att testa så de fungerade och mäta flödet från matarpumpen i tanken (på min bil sitter insprutningspumpen under bilen)

Om du tillverkar en kabel med två flatstift-kontakter kan man ersätta relät, med kabeln ska pumpen gå hela tiden oavsett om tändningen är på eller inte. Om du gör så kan du ju lyfta på bagagerumsmattan och höra så pumpen går.
Du kan ju även testa att starta bilen för att kontrollera om det är bränslepumpsrelät som är trasig.

HBack
2007-05-31, 16:27
Kan meddela att det var bränslepumpen som var trasig.

razer
2007-05-31, 17:57
Skönt att det löste sig!