handdator

Visa fullständig version : Bränsleproblem Golf gti16v



Plura
2008-05-26, 17:54
Har en golf som bara dog under körning igår. Har fixat och trixat med bilen inför besiktning, bytt bromsar runt om samt växellåda. Men när jag lyft ner bilen och gav mig iväg på en provtur så dog den bara en ca 100m och det verkar som att jag inte får fram tillräckligt med soppa. Har kollat så att den får gnista osv och den tänder till om man ger den en "sup" samt mätte upp bra spänning till pumpen. Bytte till en soppapump som jag vet fungerade (den under bilen) men det bara spolade lite ur matarslangen vid bränslehuvudet som innan. Tänkte "vafan!" 2 pumpar kass? Slutade med att jag blev förbannad och rev ner hela sk*ten och moddade dit en Bosch 044 pump men med samma resultat, bara spolade lite lätt. Blev i detta skede en aning upprörd och tänkte än en gång "vafan!"
Så nu riktar jag mina misstankar mot pumpen som sitter i tanken. Är det någon som råkat ut för liknande problem och kan ge mig något tips?

mattiask
2008-05-26, 18:50
Byt den i tanken, dom brukar bli kassa.. Kostar runt 700 på autoexperten/mekonomen och tar 2 minuter att byta. Det brukar ge symtomen att bilen går bra med full tank men hostar och hoppar vid halvtom tank.

Plura
2008-05-26, 19:09
Får nog göra det, har en hel armatur liggade så ska prova med den.
kanske ska modda dit en audi 100 turbo pump när jag ändå är i farten.
den + en 044 pump kan omöjligt ge för lite soppa!

Är det någon som har nån annan ide så bidra gärna med flera tips.

Dave the brave
2008-05-26, 20:19
Har du kollat bränslefiltret?
Hur ser bränsleflödet ut vid spridarna? Det ska vara en konformad dusch. Det har beskrivits förut hur man kollar detta.

Som mattiask säger så brukar bilen gå bra med full tank och måttligt gaspådrag även om matarpumpen är sönder.

Plura
2008-05-27, 10:38
Har du kollat bränslefiltret?
Hur ser bränsleflödet ut vid spridarna? Det ska vara en konformad dusch. Det har beskrivits förut hur man kollar detta.

Som mattiask säger så brukar bilen gå bra med full tank och måttligt gaspådrag även om matarpumpen är sönder.


Som jag skrev så går bilen inte alls och det bara väller ur lite soppa ur matarslangen, mao ingen spridarbild att kolla på. Bränslefiltret har jag kopplat förbi helt bara för att ta bort möjliga felfaktorer. Har provat blåst igenom ledningarna från pumpen under bilen och fram och känns som att det är fritt flöde där. Så någonting måste ha hänt i tanken. ska lyfta ur pumpen där och se hur det ser ut och modda dit en audi 100 turbo pump. det vore väl f*n om inte en bosch 044 och en 100 turbo pump inte orkar leverera soppa.