handdator

Visa fullständig version : Låg kylvattentemp Golf G60.



Evolver
2008-05-26, 13:49
Hej!

Tog ut bilen för första gången på ett halvår idag... Jag var nästan lika sprallig som en ko på vårreleaseparty.

Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan att min oljetemp var på tok för hög vid tex motorvägskörning(ca 120°C), och fick rådet: Byt termostat till kallare och byt locket till exp.kärlet. Det gjorde jag(tackar för rådet).

Nu går inte kylvattentemperaturen inte upp. Nålen pekar på ca 1/3 av tavlan i motorvägskörning, och nästan på halva i stan.
En annan sak jag kan nämna är att kylfläkten går igång efter stadskörning fast nålen knappt är på hälften, det verkar inte så konsekvent?

Jag misstänker att det inte är så bra att motorn går så kallt? Ni andra GTI och G60-ägare, vad har ni för lösningar?

Mvh André

Evolver
2008-05-27, 14:14
Hej!

Tog ut bilen för första gången på ett halvår idag... Jag var nästan lika sprallig som en ko på vårreleaseparty.

Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan att min oljetemp var på tok för hög vid tex motorvägskörning(ca 120°C), och fick rådet: Byt termostat till kallare och byt locket till exp.kärlet. Det gjorde jag(tackar för rådet).

Nu går inte kylvattentemperaturen inte upp. Nålen pekar på ca 1/3 av tavlan i motorvägskörning, och nästan på halva i stan.
En annan sak jag kan nämna är att kylfläkten går igång efter stadskörning fast nålen knappt är på hälften, det verkar inte så konsekvent?

Jag misstänker att det inte är så bra att motorn går så kallt? Ni andra GTI och G60-ägare, vad har ni för lösningar?

Mvh André

Rycker i tråden lite! ;-)

D_Stenlund
2008-05-27, 17:29
va glad att du har för låg:D min förra året, nu iår vet ja inte efter allt ja bytt, så låg den nästan längst åt höger, men kockade aldrig. Bytte en del saker då för o se om den skulle gå ner men inte inte, säkert mätarhuset som e knas för de är de. Men våre bilar blir ju varma fort som attans, räcker me att ja gör ett varv runt kvarteret så är min i nästan full arbets temp. GOlfarna överlag blir väl väldigt varma har ja läst?

Byt termostat och tempgivaren ?

D_Stenlund
2008-05-27, 17:30
va var de för termostat du köpte, va för art nr? Vill fan ha en likadan

Evolver
2008-05-27, 18:42
va var de för termostat du köpte, va för art nr? Vill fan ha en likadan

Hehe Stenlund... jovisst är jag glad för det, men har en känsla av att det inte är så lämpligt att köra med för låg arbetstemperatur på motorn. Plus att jag inte förstår beteendet att flätkten går igång fast kylvattenmätaren inte ens gått upp på hälften??

Jag köpte den på mekonomen, säg bara att du vill ha en 80°C termostat till din bil. På VAG får du bara svaret att det INTE finns en sådan till Golfen.

Tillbaka till min bil så ska, enligt förra ägaren, de sakerna vara bytta ja.

Mvh André

Finn
2008-05-27, 18:53
Låter ungefär som samma knas som jag har på min. Drar ifrån lite från din bil nu å berättar va jag kollat på min.

Har mätt kontakterna å hittade en kurva över va motståndet ska ligga på och dom verkar lira båda två. Denna kurva va visserligen för Golf V men d bör ju inte ändrats speciellt mycke, ett hum om hur d ska va hur som helst. Kopplade sen på ett variabelt motstånd på kontakten upp till instrumentet och den rockade inte helt hundra. Kortslöt man kablarna så gick mätarn upp i topp å lampan började blinka.

Så min gissning e me tanke på att min soppamätare även e duktigt seg på att ställa sig till rätta att någon lödpunkt inte rockar som den ska. Alternativt någon dålig kabel nånstans. Men lödpunkter e ju tydligen inte helt ovanligt. Ska riva i vinter å kolla upp på min iaf :)

Evolver
2008-05-27, 21:56
Låter ungefär som samma knas som jag har på min. Drar ifrån lite från din bil nu å berättar va jag kollat på min.

Har mätt kontakterna å hittade en kurva över va motståndet ska ligga på och dom verkar lira båda två. Denna kurva va visserligen för Golf V men d bör ju inte ändrats speciellt mycke, ett hum om hur d ska va hur som helst. Kopplade sen på ett variabelt motstånd på kontakten upp till instrumentet och den rockade inte helt hundra. Kortslöt man kablarna så gick mätarn upp i topp å lampan började blinka.

Så min gissning e me tanke på att min soppamätare även e duktigt seg på att ställa sig till rätta att någon lödpunkt inte rockar som den ska. Alternativt någon dålig kabel nånstans. Men lödpunkter e ju tydligen inte helt ovanligt. Ska riva i vinter å kolla upp på min iaf :)

Hej Finn!
Ok så om jag fattat dig rätt så menar du att det är i instrumenthuset(alt någon extern kabel) som felet sitter?
Jag känner igen detta med seg soppamätare, men trodde mest problemet satt i tanken.

Något att kolla över då. Tackar!

// A

Finn
2008-05-27, 22:30
Jag säger inte att d e så men möjligheten finns. Kan ju va en dålig jord till instrumentet oxå. Jag lägger bara 1 och 1 å förhoppningsvis blir d 2 :) Eftersom d e två olika delar av instrumentet som krånglar lite.

Evolver
2008-05-28, 17:47
Ok! Jag har fått lite tips här vad som kan vara fel. Men jag undrar fortfarande om detta med "för bra kylning" av motorn. För det finns ju en anledning att original termostat ska öppna vid 87 och inte 80°C.

*Finns det någon undre rekommenderad gräns för arbetstemp på våra GTI/G60-motorer?

Mvh André