handdator

Visa fullständig version : Vad visar egentligen lambdasonden?



ypzilon
2008-05-25, 12:43
En vanlig lambdasond (0-1V) visar ju 0,5V vid lambda 1 dvs AFR ~14,7 när man kör med bensin.
Men om man tankar E85, vad innebär då 0,5V? Är det fortarande lambda 1 (AFR 9,87) eller AFR ~14,7 (lambda 1,49)?

razer
2008-05-25, 14:10
Som jag har förstått det är lambda oberoende av bränsletyp.
Lambda 1 innebär för bensin AFR 14,7 och för E85 AFR 9,87...

Rockatansky
2008-05-26, 00:50
Lambdan visar andelen oförbränt syre i avgaserna. Namnet oxygen sensor används ju ibland.
Tankar du E85 i en bensinbil utan modifiering så skulle den gå magert då den kräver mer etanol för rätt blandning. Ett annat AFR som du skriver. Sensorn fattar det som ett fel i blandningen och rapporterar till styrdonet som försöker kompensera.
Har donat och mätt en del på den i min gamla VR6:a (LH-Motronic?!). Där visar den t.ex strax under 1V vid fullgas. En frisk sensor ska pendla snabbt fram och tillbaka 0-1V under körning. Mäts bäst med analog mätare, digitala e svåra att läsa av dom rörelserna på.
Hjälpte det något i funderingarna?

Kan rekommendera denna om du vill fördjupa dig. =)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0837603005

mvh
Peter

ypzilon
2008-05-26, 16:14
Har donat och mätt en del på den i min gamla VR6:a (LH-Motronic?!). Där visar den t.ex strax under 1V vid fullgas. En frisk sensor ska pendla snabbt fram och tillbaka 0-1V under körning.

Vid fullgas ska inte signalen pendla, det gör den bara i closed-loop.

Jodå, att bilen ofta går magert med E85 utan modifiering känner jag till (E85 innehåller ju knappt 23MJ/l).
Anledningen till att jag fråga är att jag tänkt konvertera en vr6a och hade fallet varit att lambdasonden ger AFR så hade man kunnat använda en bredbandslambda med programmerbar utgång, men det behövs ju inte om det är lambda som sonden ger...

Rockatansky
2008-05-26, 17:19
Vid fullgas ska inte signalen pendla, det gör den bara i closed-loop.


Jag trodde det var det jag skrev, men var kanske lite otydlig. Givetvis e det så. :)

Att använda en vanlig lambda på en VR6a för att mappa är inte så lyckat. Den är dels för långsam och så påverkas värdet en del av avgastemperaturen (har jag för mig). Det går att använda som en fingervisning skulle jag tro men en nogrann mappning kräver bredband och avgastempmätare.
Den vanliga lambdasonden ger ju rent teoretiskt sett ett AFR då den vid fullständig förbränning skulle redovisa 0 molekyler syre kvar, ett konstant volttal. Och sedan mer eller mindre då beroende på blandningen under körning.
Ungefär så långt sträcker sig mina kunskaper i ämnet...

/Peter

ypzilon
2008-05-26, 22:52
Att använda en vanlig lambda på en VR6a för att mappa är inte så lyckat. Den är dels för långsam och så påverkas värdet en del av avgastemperaturen (har jag för mig). Det går att använda som en fingervisning skulle jag tro men en nogrann mappning kräver bredband och avgastempmätare.

Jag ska inte mappa vr6an, tänkte bara ändra bränsletrycket.


Den vanliga lambdasonden ger ju rent teoretiskt sett ett AFR då den vid fullständig förbränning skulle redovisa 0 molekyler syre kvar, ett konstant volttal. Och sedan mer eller mindre då beroende på blandningen under körning.

Det är detta som jag vill reda ut. Noll syre molekyler innebär AFR 14,7 med bensin och AFR 9,8 med E85. Lambda är samma oavsett bränsle (AFR/AFR-stok.) medans samma AFR på olika bränslen motsvarar olika blandningar (lambda).

foffa2002
2008-05-27, 18:22
Jag ska inte mappa vr6an, tänkte bara ändra bränsletrycket.



Det är detta som jag vill reda ut. Noll syre molekyler innebär AFR 14,7 med bensin och AFR 9,8 med E85. Lambda är samma oavsett bränsle (AFR/AFR-stok.) medans samma AFR på olika bränslen motsvarar olika blandningar (lambda).


Man behöver inte blanda in AFR alls. =)
Bry dig bara om lambda så blir allt bra då styrdonet ser bara lambda.
Och lamda 0.8 är ju alltid lambda 0.8 även på pommes olja från mcdonken.