handdator

Visa fullständig version : diffsprint 02A



Svedda
2008-05-25, 11:37
Tänkte komma till skott å byta "diffsprinten"/"diffpinne" å allt vad det kallas. Jag beställde en ny på bilmetro förra året men den är ju inte ens helgjuten utan bara ett skal. Ni som kört med en bult, vad ska det vara för härdning på den för att man inte behöver bekymra sig över att den ska gå av.

JRJ
2008-05-25, 15:46
Jag kapade till en sprint av 12.9 stål, borrade igenom diffhuset och genomgående axeln så att man fick ett "säte" på båda sidor om axeln, och svetsade fast sprinten.
Bör hålla.

Svedda
2009-05-26, 00:07
jag antar att det är sprinten, den som är markerad med nr 1 som ska bytas och inte själva genomgående axeln nr 2. Är jag ute på rätt spår?http://cid-0069a849f0bb3b52.skydrive.live.com/self.aspx/V%C3%A4xell%C3%A5da/diffsprint.JPG

Sn00k
2009-05-26, 02:56
om du kollar på den sprinten, till en vr6:a årsmodell 95 eller nyare.. så är den solid och ser ut som en rak stång med splines som skär fast och gör att den inte rör sig efter det att du knackat i den.. tror även denna sitter i senare lådor som 02J mfl.

Svedda
2009-05-26, 07:36
ok, annars tänkte jag prova med en 12.9 bult som jag svetsar fast. men då är det alltså sprint nr 1 som ska bytas?

Sn00k
2009-05-26, 18:03
nr. 1 ja, den lilla som går genom axeln och håller den på plats.

hade nästan avrådit dig från att svetsa däri då det mesta är gjutet och lite lurigt att svetsa i utan att förstöra materialet.. dom sprintarna som finns med färdiga skär-splines funkar ypperligt.. annars kan man ju alltid BANKA i en 12/9 bult med avkapad skalle om man känner för det.. =)

farbrorlarry
2009-05-26, 22:38
Dessa färdiga köps på närmaste "järnhandel" eller tar man från en nyare låda?

JRJ
2009-05-27, 08:06
Inte för att jag är nån licensierad svetsare, men det gick hur lätt som helst att svetsa fast den för mig iaf. =)

Manny
2009-05-27, 10:38
Så fort du svetsar i en 12.9 bult så är det ingen 12.9 bult längre... bra o veta...

2stroke
2009-05-27, 13:46
Så fort du svetsar i en 12.9 bult så är det ingen 12.9 bult längre...
Bra o veta...


Precis !

.

Sn00k
2009-05-28, 00:15
Inte för att jag är nån licensierad svetsare, men det gick hur lätt som helst att svetsa fast den för mig iaf. =)

nej, inga problem att få den att fastna.. frågan är bara hur bra den sitter och hur länge.. du ändrar materialets härdning och därmed struktur när du svetsar i det.. metallurgi ;)

(bör inte vara några problem iaf, men om man KAN så bör man undvika det när det finns färdiga grejer att köpa)

JRJ
2009-05-28, 08:17
Men det är ju inte några större belastningar på den sprinten igentligen, så det är nog inte nån fara trots allt. =)

Annledningen till att orginalet går sönder är ju för att den är av fjädertyp och bara sticker ner till halva axelns diameter. Jag borrade ju rakt igenom hålet i axeln och gjorde ett säte för sprinten på motsatta sidan också.
Så svetsen la jag i princip bara för att hålla sprinten på plats, den tar inte upp några krafter i sig.

Svedda
2009-05-30, 14:01
Nu ni folks har jag pillat färdigt med diffhuset. Nu blir det intressant att se om saker och ting håller, vilket jag tror. Syns vi på BugRun så har jag i alla fall klarat inkörningen :)

Jag gjorde till slut nästan som JRJ.

Först vart det en lätt knackning på genomgående axeln för att se den lilla sprinten smulas sönder som bit knäckebröd, sprött å fint. Man kan fundera på hur det tänkte på fabriken när de kom på den geniala idén om att sätta dit något dylikt.

Därefter gjorde hålet där sprinten satt längre. Borrade med andra ord lite i godset på andra sidan axeln för att få ett fint säte på båda sidor om axeln.

Sedan var meningen att bulten 12.9 skulle knackas dit, men jag tyckte att jag hade så gott om verktyg att jag istället slog ner en insexnyckel som slipades till lite i kanterna först. Observera att jag inte använde mig av IKEAS vackra verktyg. När insexan kapades kunde man se av gnistorna från vinkelslipen att de var väldigt lika gnistorna från en gammal axel som det provslipades på. Därmed anser jag att den nya sprinten är av ungefär samma kvalitet som själva axeln, vad tror ni?

Projektet avlsutades med en vacker liten loppa från MIGGEN som sedan slipades till en aning.

Nu återstår bara ihopsättningen av lådan som borde vara klart någon dag i veckan eftersom huvudet värker av gårdagens intag av humle,jäst och vatten.