handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 Gti 8v -88 Helios



Sidor : 1 2 [3]

Janne.M
2013-05-14, 21:56
När man bara hinner skruva 1 dag per helg så är det bara 2 dagar kvar :P

Lillen
2013-05-14, 22:19
Haha , ok.
Vet hur det känns , eller rättare sagt Erik vet hur det känns :cool:

Janne.M
2013-05-16, 16:47
Jävlar det händer grejer när man sover efter nattpass:

En liten kopplingssats:
2158

Här då?
2159

Bromsskivor bak, axeltappar, bromsbelägg fram + bak
2160

Ny bakaxel (utan krängare, kommer montera en extern senare)
2161

Nu inväntas bara hjullagrena och monteringsdetaljer som förhoppningsvis kommer imorn.

A-performance
2013-05-22, 10:33
FUSK!

Vill ha mina paket med! :)

Janne.M
2013-05-25, 13:00
Skönt med paket, ja men fom måste ju monteras också :P

Det tråkiga gjort:
2226

Speciellt i det här vädret...
2227

Något kassa bussningar:
2228

Lite skillnad? och tur bussningarna ska in i en ny fräsch bakaxel :)
2229

J.L
2013-05-26, 09:01
Kommer göra gott!

Janne.M
2013-05-26, 09:29
Ser bra ut va?
2231

Skillnader gammal vs. ny (atp-autoteile)
2232

2233

http://img.tapatalk.com/d/13/05/26/gasyzugu.jpg

I väntan på montering:
2234

Henrik.M
2013-05-26, 10:03
Trodde du var i garaget redan , men sen kom jag på att bakaxeln och skivorna satt ju fast innan du gick hem igår. :)
Jag har sovit fram till för en stund sen , första gången på jag vet inte hur länge......därav en aning förvirrad.

Henrik.M
2013-05-26, 11:51
Jag agerar moraliskt stöd på en pall.

https://lh6.googleusercontent.com/-tfXL9g6ugGs/UaHedX1nWUI/AAAAAAAABYU/J0cOYq-vN9Y/s640/image-927179310.jpg

Tuff uppgift i det här vädret.

https://lh5.googleusercontent.com/-gLFkG3b8Dns/UaHedTNm01I/AAAAAAAABYQ/caomGhZuktw/s640/image-1352530476.jpg

One happy Camper!

https://lh5.googleusercontent.com/-K3g-lonnYls/UaHedtMdffI/AAAAAAAABYY/d8pmEtmocKU/s640/image-4079334017.jpg

A-performance
2013-05-26, 21:54
Intressant.. Är det en förstärkning på nya axlen?

Janne.M
2013-05-26, 22:32
Yepp, en förstärkning, fick borra nytt hål och modifiera fästet. Annars var det klockren passform, dock ingen intern krängare.

Merlinen
2013-05-27, 15:06
Hur många 2'or vart det på besiktningen? :)

Janne.M
2013-05-27, 15:16
Handbromsen som väntat... och ett petigt jordfel "pulserande ljus" i bromslyktan/p-ljus bak. Nåja bara boka tid och dona till.

Mk1
2013-05-27, 21:07
Du behöver inte boka tid, bara åka dit för en efterkontroll.
Eller har dom ändrat rutinerna?

Janne.M
2013-05-27, 23:26
Nej såg att det fortfarande fanns obokad, så får köra en sån. Är inte lätt mär det är första gången man har ombes :)

Henrik.M
2013-05-28, 18:03
Du måste varit rejält trött i mössan i söndags kväll.
"Fixar bromsljuset när jag kommer hem"......var det sista du sa innan du åkte.
Nästa gång tar vi tag i det direkt oavsett hur trött eller less du är.
Oket var som sagt "bära eller brista" inte mycket att göra åt en söndag kväll än att chansa , men just det där med bromsljuset har jag lite svårt att släppa. :D

Nåväl , nu rullar den ner mot BR iaf det är det som räknas. :)

Janne.M
2013-05-30, 15:59
Nu är golfen ombesiktigad UA och imorn åker den ner i backen igen, besiktningsgubben snackade tom tyskstuk om mina däck och alla som kör breda småfälgar i småbyarna i tyskland, samt lite BugRun, alltid trevligt :)

Janne.M
2013-05-31, 11:42
Dåså då hittade golfen 6cm närmare backen igen efter bilbekämpningsbesöket. Inmundiga sig lite lunch så kanske man hinner tvätta och vaxa bilen innan kvällsjobb.

Sweeper
2013-06-01, 00:23
Köpte du bakaxeln på ebay som du skapade tråd om? :)

Janne.M
2013-06-01, 00:43
Jepp från ATP-autoteile

Sweeper
2013-06-01, 22:50
Sweet, samma kvalité som original?

Janne.M
2013-06-02, 03:54
Nästan, några kilo lättare och ingen krängare, och lite annandesign så får se hur den håller.

Janne.M
2013-07-05, 15:50
Var ju en del vägarbeten i Solna på väg ner till BR, och speciellt en asfalterad överfart av en refug där det tog i lite extra (per och stefan kan voucha om det med sitt asgarv i bilen bakom :P). Oljetråget var helt, men när jag bytte olja idag hittade jag en "liten" skada... Så nu är det inte bara Henriks golf som har BugRun scars :D

2622

Så nu letar jag en 02A låda med lite roligare utväxling, typ AYK eller helst ännu mer tätstegat, någon som sitter på en sådan?

Lillen
2013-09-28, 21:56
Nya projektet :D

Janne.M
2013-09-28, 22:12
Har inhandlat en ny 02A med i stort sett samma utväxling av Rolle (tackar för den smidiga affären!) ska bytas snart när jag får ork samtidigt byts kopplingen också, om nu inte det nya projektet som Jocke "råkade nämna" kommer ivägen :D

Det nya projektet hämtas imorn och det börjar skruvas då lite smått också, men hur långt det spårar beror helt på garage- pengatillgång.... så då hoppas hoppas jag att jag hittar garageplats snarast och att den kommande löneförhandlingen går riktigt bra =) Projekttråd kommer snart.

Lillen
2013-09-28, 22:28
Byt lådan sedan bygger du vidare efterhand.
Du kommer väl ändå ha kvar blå ju!?
Byt sedan motor i den....pyysscht!

Hoppas det blir bra.
Då får vi byta lite erfarenheter då de är i samma situation.
Båda nya byggen och i samma stadier......ja nästan.
Samma planer dessutom.

Henrik.M
2013-09-28, 23:05
Måste ha legat under en sten ,tydligen har jag missat något utöver lådan. :)
Nytt projekt?
Skickat från min Mini Padda

Janne.M
2013-09-29, 22:59
Byter kanske låda om två helger, måste hitta nånstans att vara först.
och jo, bägge bilarna blir kvar :) och AWT:n skulle sitta fint i den blåa ;)

Jag lyckades med att köpa en handbromsvajer till en syncro när jag skulle ha till min Gti, så tänkte; - Vafan, jag köper en Syncro för att inte slösa pengar :) Sagt och gjort så hämtades den idag och fyra timmar spenderades med att sortera alla delar och skruva ihop lite. Den ska bara rengöras och skruvas ihop då den stått en stund och hela inredningen inkl bräda etc är demonterade, sen besiktning.

Målet är att para ihop den med en VR6 syncro drivlina, och ev. kompressormata = bra vinterbil :D Men då måste jag hitta ett skruvagarage.

Henrik.M
2013-09-29, 23:09
Byter kanske låda om två helger, måste hitta nånstans att vara först. och jo, bägge bilarna blir kvar :) och AWT:n skulle sitta fint i den blåa ;) Jag lyckades med att köpa en handbromsvajer till en syncro när jag skulle ha till min Gti, så tänkte; - Vafan, jag köper en Syncro för att inte slösa pengar :) Sagt och gjort så hämtades den idag och fyra timmar spenderades med att sortera alla delar och skruva ihop lite. Den ska bara rengöras och skruvas ihop då den stått en stund och hela inredningen inkl bräda etc är demonterade, sen besiktning. Målet är att para ihop den med en VR6 syncro drivlina, och ev. kompressormata = bra vinterbil :D Men då måste jag hitta ett skruvagarage.

Ööööh?
Kan du ta det lite mer i klarspråk? :)

AWT : Passunk , DKW eller lös motor?

Syncro?

Hänger inte med.

Skickat från min Mini Padda

Janne.M
2013-09-30, 08:15
Håller lite span på en AWT motor i Umeå till den blåa, men får nog passa på den.

Golf 2 Syncron köpte jag av Per och Stefan med bruna golfen.

TheDeadDorkster
2013-09-30, 18:42
Janne.M: Du borde nog tacka mig att jag såg till att ni råkade komma i kontakt med varandra ;) Du fick ju ut en bil av det hela.

Janne.M
2013-10-01, 00:36
Jo får tacka för både introduktionen och den tillfälliga garageplatsen :)

Lillen
2013-10-01, 13:11
AWT-motorn är nog kanske redan såld!

Janne har ju köpt Mk II syncro Henrik ;)

Janne.M
2014-03-23, 17:12
Syncron- och toyota (frugans)-skruvandet och avsaknaden av garage har snott det mesta av skruva intresset men nu börjar det rycka lite igen, synd bara att det mesta kostar så mycket pengar.

Skulle egentligen behöva en hel omlackering, men att lägga 30 lakan på detta har jag varken sug eller ekonomi för... Får nog bli en ny högerskärm med omlack, lacka om taket och takluckan, bägge kofångarna samt byta ut vänsterdörren och tennspackla hålen för midjelisten då det börjat komma rost från igensvetsningen i den nuvarande dörren. Nu kanske jag kommer undan med halva summan :P sen skulle bakplåten behöva fixas också :D

Planerna nu blir nog att bredda 2st av BBSarna till 8,5" så jag har dessa bak och 8" fram samt använda de gamla läpparna till mina OZ vega som behöver renovering (som kanske hamnar som vinterhjul på syncron) Sen har jag blivit jäkligt sugen på skärmbreddare då jag sitter på helt flång nya g60 breddare fram, är bara sidokjolarna och bakbreddarna som saknas.

Bara tiden och orken som saknas :D

Henrik.M
2014-03-23, 18:41
Du får investera i en annan bil och köra denna som hobby. :)

Janne.M
2014-03-23, 21:57
Blir nog en nyare kombi till sommarn, men man måste ju fortfarande ha nåt vettigt ställe att skruva på utan tidspress... Sen ser man hur mycket pengar man ids slänga på gti:n men sälja blir det nog inte tal av. syncron blir nog "hobby"vinterbilen nästa vinter om den inte är isärskruvad men men om garage hittas så går nog alla extrapengar till vr6 kompressor/turbo syncrokonvertering :D

Janne.M
2014-03-28, 14:38
Ja nu börjar det ta sig, satt och grejade iväg en liten VW Classic Parts beställning med lite småprylar.
Hade tänkt köpa vänster G60 tröskelbreddare då de har den för 45€ men var inte så sugen på 80€ frakt :D
Så om någon sitter på vänster eller höger tröskelbreddare i fint skick så hör av er. Med andra ord så kommer det att bli fullt G60
paket på denna för säsongen. Har ju redan helt nya G60 frambreddare, två bakbreddare är beställda.
Samt att VW Classicparts hade limlisterna för tröskelbreddarmonteringen i lager för 14€ styck, så jag beställde till både syncron och GTI:n.

Uppdatering följer :)

Janne.M
2014-04-11, 21:04
Vad har jag nu lyckats med?

- Bytte torkarspaken häromdagen då knappen till MFA/färddatorn lossnat. Hade då lös alla fyra kabelpiskorna MFA/torkarspak/blinkerspak och den lilla med två eller tre kontakter uppe till vänster.

- dagen efter började laddlampan lysa lite svagt, men försvann. Sen kom den tillbaka... Laddar under 12V.

- generatorn BOSCH 90A är renoverad för tre år sen.
- Bytt laddregulator idag
- Rengjort kontakten vid generatorn och skarven vid startmotorn för den lilla blå kabeln.
- batteriet är ett fyra år gammalt original VAG varta dieselbatteri så borde vara fräscht.

= laddar fortfarande inte över 12V

- Vart tar den lilla blå kabeln vägen efter skarven vid startmotorn?
- Andra ideér

Mk1
2014-04-12, 22:00
Min etta laddade kasst för en massa år sedan. Bytte batteri laddregulator mm, utan skillnad. Bytte till sist kabeln mellan generatorn och batteriet, så började det ladda som det skulle igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Janne.M
2014-04-13, 19:09
Kimmo får 14,4 Poäng för det tipset! Otur för mig bara att jag hann byta spänningsregulator (behövde ändå snart bytas) generator (från syncron) innan jag hittade felet. Drog lite hårdare än tidigare i pluskabeln till startmotorn och vips så gick den av :P

http://img.tapatalk.com/d/14/04/14/quvame9u.jpg

Tyckte bilen gick lite dåligt så blickade omkring i motorutrymmet och såg att kontakten till kyltempgivaren var trasig, den smulades nästan sönder i mina händer så bu är den bytt och allt är frid och fröjd. Blir oljebyte och spänna handbromsen imorn inför besiktningen på tisdagmorgon. Fick även hem lite roligt från VW classic Parts mm

http://img.tapatalk.com/d/14/04/14/ade7eheg.jpg

Lillen
2014-04-13, 21:19
Är det fortfarande "sista minuten" :p
Går sakta men säkert framåt , snart sommar!

Janne.M
2014-04-14, 01:34
Alltid sista minuten när man inte har garage :P

Lillen
2014-04-14, 15:39
Eller så är du bara förutseende inför nästa Bug Run........du vet bara inte vilket år!?

Janne.M
2014-04-16, 18:15
Besiktigade bilen tisdagsmorse kl 07, hade vart UA om det inte vore för de 1,5 år gamla billiga skitspindellederna från ATP Autoteile som följde med bärarmarna som var totalt sopslut... på bägge sidorna. Köpte nya (dyrare) på kvällen, monterade på "lunchrasten" inatt och körde genom besiktningen UA exakt 24h senare. Så nu kan man börja sänka ner den i backen igen efter att jag monterat sommarsulor :)

Lillen
2014-04-16, 18:51
Mmm , och ändå är det billigaste man kan köpa minst lika bra enligt de flesta....

Underligt , see my ironi :p

Janne.M
2014-04-17, 03:19
F*n ta dig Ebay! Farligt att jobba natt när man sitter och handlar prylar till bilen på rasterna... fick order om att beställa LED:ar till hela polarens bil så jag råkade klicka hem till min med. Dimljushållare lyckades man också hitta, 50st Terminalkontakter till EV-1 kontakter, massa ringkabelskor, dubbelsidig karosseritejp mm mm tur det mesta är billigt men har nog handlat upp nattens OB-ersättning iaf :D

Har även lyckats fräscha till lite kontakter och kablar med techflex nylonstrumpa och lite krymplang med lim, även de tidigare nattinköp från E-bay. Inget häftigt så bilder får ni vara utan :P

Lillen
2014-04-17, 10:35
Heja heja :cool:

Janne.M
2014-08-23, 11:30
Ja här i tråden har det inte hänt mycket, även fast det blivit en del gjort.

Har börjat råka ut för div. små lacksläpp vilket var mindre trevligt, men nu är allt utom förardörren och kanten runt takluckan åtgärdad.
Igenläggningen av listhålen på förardörren har rostat och tryckt ut tunna spackelkakor, så kommer att slipa ner och bättringlackera och skaffa en ny dörr och be en polare tennspackla igen hålen och lämna bort den på lack och då får takluckan också följa med.

Utseendemässigt har det hänt lite mer men den behöver tvättas och vaxas och inväntas bra väder för en fotning. Så nu står breddade fälgar alt. spacers på önskelistan :D

Sen kommer en uppgradering av bränslepump bli nödvändig då min Digifant 2 pump inte orkar med efter 5500 rpm, förslag på vad jag skall byta till?
Har funderat på en K-jet pump då den har tryck så det räcker och blir över samt passar bolt-on med K-jet pumphus etc. Men finns det någon uppgraderingspump som passar i Digifant 2 pumphuset? och inte kostar lika mycket flis som en ny K-jet huvudpump.

Digifantpumpen har art.nr: 191906090 och är 46.5mm i diameter
Stora K-jetpumpen utan kat har art.nr: 191906091H och är 60mm i diameter.

Men kanske köpa ett K-jet fäste och köpa en Bosch 044 pump eller annan 60mm pump då det verkar svårt att hitta
bränslepumpar med 46.5mm diameter.

En polare har dock ett Megasquirt som han vill bli av med som ev. kanske inhandlas, men då det mest troligt blir husköp i vinter så blir det nog att hålla kostnaderna nere :/

Janne.M
2015-03-22, 23:13
Inte mycket som händer här inte, men har blivit less på att byta bromsok bak så nu är en uppsättning mk4 alu ok och Passat -99 16v bromsslangar beställda, får se om jag behöver handla andra bromswirear också, men får bli en senare fråga. Skall boka besiktning så man hinner besiktiga i "wintermode" och slipper att de gnäller om att den inte kommer upp på rullarna :P

Lillen
2015-03-23, 00:43
Men???
Mk 4 oken byts ju oftare än de gamla.
Varför inte renovera dem istället?

Janne.M
2015-04-16, 21:26
För 900kr inkl frakt för två nya mk4 ok orkade jag inte börja bråka med renoveringen. Får renovera de gamla när jag har tid och ork :P

Nu nybesiktigad UA och dags att göras sommarsnygg, om det bara behagade sluta snöa...

Däremot funderar jag på att återmontera fjädern och armen till bromsregulatorn och ställa in den vettigt efter sänkning då han på besiktningen tycke att bakbromsarna tog lite dåligt = minsta möjliga flöde ut ur regulatorn. Måste bara vara på skroten och skruva loss en arm då det inte sitter någon på min bakaxel.

Lillen
2015-04-17, 00:36
Synd att jag har kastat typ 5 bakaxlar nyss.
Ska kolla om jag har nån kvar så får du det gratis.
Vilken del är det??

Dra ett mess på fejjan.