handdator

Visa fullständig version : Golf V R32, Manuell vs DSG?



Jochte
2007-05-21, 13:58
Tjena VW-tokar!

Går i köptankar kring en ny R32:a. Vet dock inte om man ska ha manuell eller om man ska gå på DSG-lådan. Har bara provkört DSG. Upplevde den som mycket snabb, rolig samt bekväm. Dock så tar det emot lite att köpa en fyrhjulsdriven rolig bil med automat? Kanske ska försöka provköra en manuell också.
Hur resonerar ni?
Alla åsikter är välkommna.

Mvh
Golf igen...

bighen
2007-05-21, 14:49
Nog för att jag är VW-frälst, men har du testat nya Audi S3?

Emil
2007-05-21, 15:38
Tjena VW-tokar!

Går i köptankar kring en ny R32:a. Vet dock inte om man ska ha manuell eller om man ska gå på DSG-lådan. Har bara provkört DSG. Upplevde den som mycket snabb, rolig samt bekväm. Dock så tar det emot lite att köpa en fyrhjulsdriven rolig bil med automat? Kanske ska försöka provköra en manuell också.
Hur resonerar ni?
Alla åsikter är välkommna.

Mvh
Golf igen...

Har själv DSG-lådan i min GTI. DSG-lådan är ju trots allt snabbare, hade lätt valt den. Kör man med paddlarna så är det mer racing än vad en manuell någonsin kommer bli. Skönt å andra sidan med automat i stadstrafik. Se film om jämförelse på http://paultan.org/archives/2006/04/25/volkswagen-dsg-direct-shift-gearbox/

/Emil

Wargen023
2007-05-21, 15:49
Provkör en manuell, har inte kört R32 själv men manuella lådan i min GTI tycker jag är väldigt trevlig. Provkörde DSG och manuell men det blev manuell för jag tycker det är roligare att växla själv, blir en till dimension som jag saknar i en DSG.

Barbapappa
2007-05-21, 15:57
Dsg'n är nog helt kanon på landsväg och sånt, på bana gillade jag den inte. Men det kanske är en vanesak.

rimad
2007-05-21, 16:00
DSG ta inte så många HK, om du vill trimma bil sen...räkna med 20 000+kr att bygga DSG låda

B4VR695
2007-05-21, 16:57
Två stora fördelar med DSG på en R32 är dels att fordonsskatten är 360 kr billigare per år (trots att den har 20 kg högre tjänstevikt), dels är snittförbrukningen lägre (enligt faktabladet skiljer det 1 dl/mil).

/Håkan

Marcus
2007-05-21, 19:22
En R32 ska ha DSG tycker jag. Störtskönt i stan och eftersom R32 inte är en rejsbil som S3 borde det passa karaktären perfekt.

GTI-nissen
2007-05-21, 21:53
Eftersom det går att "chippa" DSG-lådan så att den växlar när jag vill och inte när den tror sig veta bättre ;-) så tycker jag att den är ett klart vettigt alternativ. Original så tvångsväxlar den ju trots att man satt den i manuellt läge... Å andra sidan, vid slappkörning så är den ju bekväm... Men då är ju inte R32 rätt bil öht...

Fredrix
2007-05-21, 22:50
Instämmer nog med ovanstående talare, DSG passar nog bäst i en R32.
Ska man tänka ekonomiskt också är de nog mer lättsålt när den dagen kommer, skulle tro de flesta R32 köpare väljer den lådan.. eller ?

callawayx
2007-05-22, 21:34
Instämmer nog med ovanstående talare, DSG passar nog bäst i en R32.
Ska man tänka ekonomiskt också är de nog mer lättsålt när den dagen kommer, skulle tro de flesta R32 köpare väljer den lådan.. eller ?

Jag tog en manuell...och vet en till i trakten som köpt en för ett halvår sedan, och den var manuell. Men jag gillar att röra om i tanken! Men smaken är som ba..:)

GTIPower
2007-05-22, 21:50
Har provkört båda versionerna och just R32 funkar väldigt fint med DSG. (När vi pratar Golf V)
Svårt val, men hade jag personligen valt idag så skulle det säkert blivit en DSG.
När det gäller trimmning i allmänt säger de att DSG och den manuella är specade med samma moment, dvs ingen skillnad. Tom HGP bygger turbokit om man har DSG...