handdator

Visa fullständig version : Bytt tändspole.. *sammafogat inlägg*



callawayx
2008-05-23, 15:51
Jag ville bara säga att jag fått 4áns tändspole utbytt idag,på garantin. (En -07áns r32).
Jobbet gick fort och jag är nöjd.
Men en undran rätt ut i luften är: Kommer dom andra fem att ge upp en efter en? Jag vet några som bytt på sina 1,8t från -99 och frammåt. Och har läst en hel del om att det har varit ett "standardfel".
Jag trodde att det var slut med "standardfelet". Eller hade jag bara otur? (tur med garantin:) )
MVH Mattias

Finn
2008-05-23, 17:18
Risken finns ju alltid att du åker på att byta senare. Men skulle d hända så brukar man byta alla resterande ifall d e under garantitiden. Men oroa dig inte i onödan, njut istället av en rolig bil :)

foffa2002
2008-05-23, 20:07
Jag ville bara säga att jag fått 4áns tändspole utbytt idag,på garantin. (En -07áns r32).
Jobbet gick fort och jag är nöjd.
Men en undran rätt ut i luften är: Kommer dom andra fem att ge upp en efter en? Jag vet några som bytt på sina 1,8t från -99 och frammåt. Och har läst en hel del om att det har varit ett "standardfel".
Jag trodde att det var slut med "standardfelet". Eller hade jag bara otur? (tur med garantin:) )
MVH Mattias

Dog den helt så att bilen gick på 5 cylindrar ?
Hur länge körde du ?

Det man ska tänka på är att VW tar detta som ett lätt problem.
Kunden gör det oftast också ....

Motorn gör det inte .
Kör man på 5 cylindrar så åker man och försöker komprimera bensin i en cylinder = går ej
All soppa hamnar i oljan och sliter som fan på allt i motorn som ska smörjas.
Den är det lilla problem då man spolar den cylindern ren från olja då bensinen inte tänder = slits 15 000mil på 1 dags körning


:(

callawayx
2008-05-23, 21:02
Dog den helt så att bilen gick på 5 cylindrar ?
Hur länge körde du ?

Det man ska tänka på är att VW tar detta som ett lätt problem.
Kunden gör det oftast också ....

Motorn gör det inte .
Kör man på 5 cylindrar så åker man och försöker komprimera bensin i en cylinder = går ej
All soppa hamnar i oljan och sliter som fan på allt i motorn som ska smörjas.
Den är det lilla problem då man spolar den cylindern ren från olja då bensinen inte tänder = slits 15 000mil på 1 dags körning


:(
Det där låter inget kul.. Jag körde nog 1km hem. Och den gick illa,,,typ på fem cylindrar.
Jag ringde Arver och frågade om det gick att köra till verkstaden eller om jag skulle ta bärgare. "Det är lungt..kör försiktigt bara" var svaret.
Och kollar man manualen så säger den att man ska åka lungt till en aukt verkstad... Låter inte akut, tycker jag?
Jag servade bilen för drygt en vecka sen...så det kanske är bra?
Men det behövs ny olja igen alltså, kanske?
Eller är förslitningen redan gjord?
MVH Mattias

foffa2002
2008-05-23, 21:19
Det där låter inget kul.. Jag körde nog 1km hem. Och den gick illa,,,typ på fem cylindrar.
Jag ringde Arver och frågade om det gick att köra till verkstaden eller om jag skulle ta bärgare. "Det är lungt..kör försiktigt bara" var svaret.
Och kollar man manualen så säger den att man ska åka lungt till en aukt verkstad... Låter inte akut, tycker jag?
Jag servade bilen för drygt en vecka sen...så det kanske är bra?
Men det behövs ny olja igen alltså, kanske?
Eller är förslitningen redan gjord?
MVH Mattias


Förslitningen är gjord tyvärr.

PÅ tex en E85 bil kan du kröka en stake då du inte kan komprimera vätska.


Det jag har klurat på är om den dör på tex cyl 1 så kan man ju lossa på både tändkabel och kabel till spridare så får den varken läskig soppa eller ligger och toktänder och blir varm.


Kan vara något att klura på nästa gång du får samma fel.


//F

Finn
2008-05-23, 22:05
Nu ska jag som simpel VAG-mekaniker som inte kan felsöka korrekt ta risken att bli uppläxad av foffa almighty ;)

Men e d inte så att motorstyrdonet stryper spridarn på den cylindern som misständer om en cylinder "faller bort", detta för att förhindra att sådant slitage å dyl. ska inträffa? Det har iaf jag hört talats om. Men jag kan ju ha fel.

foffa2002
2008-05-23, 22:29
Nu ska jag som simpel VAG-mekaniker som inte kan felsöka korrekt ta risken att bli uppläxad av foffa almighty ;)

Men e d inte så att motorstyrdonet stryper spridarn på den cylindern som misständer om en cylinder "faller bort", detta för att förhindra att sådant slitage å dyl. ska inträffa? Det har iaf jag hört talats om. Men jag kan ju ha fel.



Stryper tyvärr inte.
Den ligger med samma finy duty cycle.

Hade isär en VR 2006 där den gått mellan sthlm och södertälje med en trasig tändspole.
Det var vändkant i den cyllen och resten var som nya :/

Mini_me
2008-05-23, 22:35
...synd då att typ alla VW bilar levererade efter 2001 kommer vara helt slut...med tanke på att typ alla dom kom för egen maskin till vårat jobb...och MÅÅÅÅÅNGA bilar har varit drabbade.

Och än en gång är jag förbluffad att VW inte skickat ut nån info om detta...fantastiskt!!
Tur att andra vet....

(För info så säger jag inte att han har fel...)

foffa2002
2008-05-23, 22:40
...synd då att typ alla VW bilar levererade efter 2001 kommer vara helt slut...med tanke på att typ alla dom kom för egen maskin till vårat jobb...och MÅÅÅÅÅNGA bilar har varit drabbade.

Och än en gång är jag förbluffad att VW inte skickat ut nån info om detta...fantastiskt!!
Tur att andra vet....

(För info så säger jag inte att han har fel...)



Tror inte VW bryr sig om kunden inte vet att han har 20 år slitage på en cylinder i sin nya bil.
Lite som man får plåtskador i frakten på båten och VW lagar det och efter 2 år så kommer det rost.

Ska kolla om jag har lite bilder på den GTI V5 20v som fick problemet.


Btw turbocontainer rasade pga en spole som la av och den fick fuel lock och krökte en stake

callawayx
2008-05-23, 23:15
Förslitningen är gjord tyvärr.

PÅ tex en E85 bil kan du kröka en stake då du inte kan komprimera vätska.


Det jag har klurat på är om den dör på tex cyl 1 så kan man ju lossa på både tändkabel och kabel till spridare så får den varken läskig soppa eller ligger och toktänder och blir varm.


Kan vara något att klura på nästa gång du får samma fel.


//F

Mmm låter lite som att min motor är"körd"...jag hoppas att så inte är fallet.
Den låter gött igen:)
Men om det händer igen, ska jag klura på det du säger.
Finns det något sätt att spåra ev skador av tändspolefel, tex kompprov el avgasmätn, om katten tagit stryk..
MVH Mattias

foffa2002
2008-05-23, 23:21
Mmm låter lite som att min motor är"körd"...jag hoppas att så inte är fallet.
Den låter gött igen:)
Men om det händer igen, ska jag klura på det du säger.
Finns det något sätt att spåra ev skador av tändspolefel, tex kompprov el avgasmätn, om katten tagit stryk..
MVH Mattias


Stabilt att du börjar tänka själv =)
Kan tänka mig att dom inte ens nämde att "kattarna (2st)" kostar skjortan och kan ha (har) tagit stryk.

Kanske går sönder nu eller om 2 år när garantin gått ut.


Kör komptest.

2an brukar vara sämst så jämför den som pajade mot tex cyl 1,3,6


Men det viktiga är att inte någon avviker med än ~1bar på ny bil

Köp mätare på biltema.
Gör ett varm och ett kall test .
koppla loss bränslepump säkringen så du inte fyller med soppa när du testar.

Vet inte om DBW spjäll går att hålla fullt öppet med gaspedalen vi detta test när man plockar bort säkringar men det borde fungera

callawayx
2008-05-23, 23:45
[QUOTE=foffa2002;51080]Stabilt att du börjar tänka själv =)
Kan tänka mig att dom inte ens nämde att "kattarna (2st)" kostar skjortan och kan ha (har) tagit stryk.

Kanske går sönder nu eller om 2 år när garantin gått ut.


Kör komptest.

2an brukar vara sämst så jämför den som pajade mot tex cyl 1,3,6


Men det viktiga är att inte någon avviker med än ~1bar på ny bil

Köp mätare på biltema.
Gör ett varm och ett kall test .
koppla loss bränslepump säkringen så du inte fyller med soppa när du testar.

Vet inte om DBW spjäll går att hålla fullt öppet med gaspedalen vi detta test när man plockar bort säkringar men det borde fungera[/QUOT


Jag tänker :) som så att ett test på motormännen innan garanti tiden är slut är väl investerade pengar..
Annars så är jag väldigt dålig på bilmek, jag har ett "bilproffs" i bekanskapskretsen, men det känns tryggare att fråga om råd och hjälp här.
MVH Mattias

callawayx
2008-11-15, 19:17
Är min gissning, efter att motorstyrningslampan tändes efter ett tags körning och bilen gick som en gammal gräsklippare på förmiddagen
Jag hittade inte min gamla tråd ( jag har bytt en tidigare).

Är det nån som vet om det är problem med tändspolar på r32 mkV?
Jag tror att jag ska begära kompprov på motorn för att se att det inte har blivit några skador och kanske kräva att dom byter alla tändspolar....
Om det är ett seriefel?
MVH Mattias


Jag hittade din gamla tråd och sammanfogade ditt inlägg med det.

Mvh /Henrik.M

callawayx
2009-01-03, 21:38
Ahh vad trött jag blir..4,de tändspolen bytt på mindre än ett år.
Två dagar innan nyår så började bilen gå skitdåligt....igen
Jag ringde min lokala verkstad,och lämnade meddelande på tel.svararen, jag ville ha lite tips och råd..dom verkar ha julledigt. (jag bor i mälardalen:) )
Efter samtal med med närmaste verkstad ..(Skellefteå bil/ Arvidsjaur)
så blev det bärgning nio mil, lånebil tebax 9 mil.
Efter att dom har fått hem tändspolen från Skellefteå så var det fixat:)
Dom skulle ha bytt alla om dom hade fått tag på fler..(skitgrejjor tydlgen)
Jag körde lånebilen tebax 9 mil och hämtade ut MIN:) lika många mil tillbaka till nyårsfirandet...
Tack för snabb service Skellefteåbil/Arivdsjaur:)
Är det bara jag som bränner tändspolar?
MVH Mattias

Finn
2009-01-03, 22:56
Du är långt ifrån ensam om att brännt mer än en tändspole. Väl kännt fel och många ändringar är gjorda på dom under åren, iaf att döma av ändringarna på art. nr.

Edit: Kan även tillägga att dom är lite känsliga för motortvätt (fukt).