handdator

Visa fullständig version : Duktig hjulinställare i gbg?



Premis
2008-05-23, 09:41
Hejsan

Behöver göra en riktig 4-hjulsinställning på GTI'n och justera ratten, den har stått lite väl mycket åt vänster nu ett bra tag och det börjar tära på körupplevelsen. Antingen får ratten flyttas eller så justerar man det via toe, vet ej vilket faktiskt.

Hur som.

Vart hittar jag en vettig firma som fixar hjulinställningar i gbgtrakten? Helst norra .. men jag åker gärna en liten bit för kvalitet (och säg inte peckas nu .. grr).

Har tidigare använt vianor i thn när jag jobbade på s**b men nu är man på v***o i torslanda och det är lite väl långt att åka dit upp. Det viktiga är att dom ev. kan fixa att flytta ratten (eller åtminstonne göra en bedömning om det är nödvändigt).

Någon som har tips? Enda kravet är att bilen går rakt, ratten står SPIKRAKT och att allt funkar :).

kroll
2008-05-23, 09:51
Finns en firma på tagenevägen som har samarbete med Däckia. Ligger mellan hisings kärra och hisings backa. Minns inte vad dom heter dock.
Ligger precis vid den obemannad tappen på tagenev.

P-plats.se
2008-05-23, 17:28
Vi är några som har besökt Kungälvs Däckservice med gott resultat flera gånger...

Finn
2008-05-23, 18:16
Du ska inte behöva justera ratten såvida den inte vart loss någon gång å blivit tillbakasatt fel. D justeras me toe-in. Flytta ratten efter en framvagnsinställning e att fuska p.g.a att man misslyckats. Fråga inte hur jag vet d ;)

Premis
2008-05-23, 20:04
Du ska inte behöva justera ratten såvida den inte vart loss någon gång å blivit tillbakasatt fel. D justeras me toe-in. Flytta ratten efter en framvagnsinställning e att fuska p.g.a att man misslyckats. Fråga inte hur jag vet d ;)

Hur vet du det? Heheh ..

Nej jag håller med, den var ju rak när jag hämtade ut bilen så det ska väl gå att fixa och jag har inte dundrat in i någon gatsten eller något alls så ...

Barbapappa
2008-05-24, 11:55
Pekkas är bra tycker jag, på framvagnsinställning, tror inte dom gör 4-hjulsinställning... Visst grymtade dom lite i början när man ville ha egna värden och justera bilen efter (varför det nu skulle vara krångligare), men man fick som man ville och det blev sketbra (och billigt). ;-)

Klangs nettodäck på norra kustbanegatan (gårda) gick jag alltid till förut, dom har en jäkligt fin maskin att justera med, hightech med olika lasrar och grejer... Kostade runt 800:- sist jag var där och det var ju säkert 4 år sen.

Och som sagt ratten justerar man inte, utan blir det snett efter man har gjort hjulinställningeni så har man gjort fel. Man börjar ju med att ställa ratten rakt i bilen innan man börjar skruva och så låser man den så den inte ska ändra sig medans man skruvar. ;-)

BALAN
2008-05-24, 12:24
Pekka tycker jag har blivit mkt trevligare nu för tiden faktistk. Dom gjorde 4-hjulsinställning på en BMW när jag var där sist, då backade dom upp först. Men nu skulle vi ju inte prata om Pekka, men endå:)

Premis
2008-05-25, 02:08
Tackar för tipsen, får ringa runt och fråga ut dom så jag får koll på kvaliteten.

Pekkas sätter jag aldrig min fot hos igen, jag kom in med en hel bil och gick därifrån med en trasig bil (rättare sagt: dom bad mig dra åt H eftersom dom inte kunde fixa bilen). Tack och hej och dålig publicitet 30 år framöver.

Premis
2008-07-25, 00:44
Bokad tid där idag (kungälv), ska dit imorgon. Kändes lite väl mycket rock&roll och jag såg ingen vidare utrustning. Får be om en demo imorgon innan jag lämnar. Finns ingen mening att lämna kärran och betal 700 spänn om dom bara ska göra det på frihand. Funkar inte på moderna bilar med ESP. Lägsta krav är ju lasermätning och före/efter rapport på alla vinklar. Helst skall dom kunna nolla styrvinkelgivaren också annars blir det keiko på GTI'n (den korrigerar för sidvind vid vinkelavvikelser genom att styra mot vinden och nollas den inte vid för stora avvikelser så kommer bilen att dra åt något håll).

Hmm .. bara tvungen att skriva av mig. Avskyr att lämna in kärran på verkstad ..

Edit: Förstår inte hur man kan få bra service på stället. Bokar in tid, kommer dit, då har dom inte fixat bil till mig (oj vi glömde), skulle ringa under dagen när den kommer in, ringer kl 13-14 och säger att det blir inget idag .. tack och adjö, dessutom hade dom ingen som helst koll på hur man ställde GTI'n. Suck.