handdator

Visa fullständig version : Motorn dör, snälla hjälp :/(



D_Stenlund
2008-05-23, 00:42
Nollad och klar, ihop satt och rätt.

Drog runt den för hand 2 varv, utan problem, starta sedan ville inte gå igång, fortsatte ett hände inget, ville som inte lixsom tända. Starta och gasa lite, långsamt kom hon igång, dock dör den på tomgång, tog en sväng, den rullade ju med någonting känns fel, hackade lite känns som att den bluddra lite, dock går motorn "bra" Stannar vid rött, dör. Måste ge mass agas för att få igång den igen, Provade att ändra kammen men den står rätt.

En tanke som slog mig och bror var, när ja lossade mina spridare satt dom hårt, ja tog verkligen i för att få upp dom. Nu med befintliga o-ringar så trycka ja ner dom, inte ens handkraft mer lr mindre. De luktade även rätt mkt soppa, kan de ara spridarna i fråga som spökar ( nya o-ringar ) eller kan de vara toppen som e fuckad? drog den rätt, 40, 60, 90grader*2 samtidigt borde man väl hört om den skulle vara läckage osv. Vacumslangarna ska vara hela och fina.

Spridarna gott folk? kan de vara dom som gör att ja får stanna hemma på min semester till bugrun :/ ?

Sn00k
2008-05-23, 03:23
spridartätningarna... o-ringarna som suttit länge blir stenhårda av soppan och värmen.. därför sitter spridarna bra hårt fast när dom ska ur, detta är fullt normalt.
med nya tätningar och lite saliv så glider dom dit väldigt lätt.. dom är dock fullt täta sålänge du inte mosat sönder nån.. å då lär du ha tagit i.. vilket jag inte tror du gjort.

hmm.. nej.. snarare kamremmen som sitter galet, alternativt tändningen som står fel.. har du ställt tändningen rätt med tändlampa eller ett vw-instrument?

D_Stenlund
2008-05-23, 06:50
nej, man skulle ju inte behöva ställa tändningen om man inte lossat fördelaren?

MEn den borde ju gå på tomgång, luktade ju en del soppa gjorde de, är inte o-ringarna som inte är täta då? KAnske inte, var ett spår bara...Men hade man lite varv så gick ju motorn bra, inge missljud men helt död på tomtgång och lite orolig var de, du tippar på kammen? På vissa sidor ska man ha sträcket vid kammen på övre ventilkåpan, på vissa ska den ligga vid toppens slut/packningen. provade båda igår, 1an var i öd och rotorn var nollad, men funkade inte för de. F**** me rent ut sagt

D_Stenlund
2008-05-23, 06:51
snookan, vet inte om du missförstog mig, hade inte nya o-ringar. hade dom gamla.

JRJ
2008-05-23, 08:00
Tändningen måste ställas så fort du har haft bort kamremmen.
Sätter min högerarm på att den står helt fel nu om du inte har ställt den.

Mini_me
2008-05-23, 10:12
Sätter oxå JRJ´s höger arm på att tändningen är körd...då lär den inte vilja gå bra.

Ställ den och testa igen..och köp nya o-ringar för guds skull mänska..kostar max 200kr tutti på VAG för alla. =)=)

Och får du inte igång den så kan du åka Corre med mig till bugrun=)

danno
2008-05-23, 12:05
fungerar spjällägeskontakten som den ska?

D_Stenlund
2008-05-23, 21:14
Ja den är korrekt isatt danno och fungerar.

Många säger att man inte behöver ställa tändningen om man inte skruvat loss fördelaren vilket inte ja gjort, enbart nollat den.

Nollade motorn igen nu, veven / svänghjulet, rotorn och kammen.
Gick igång med en gång, gick på tomgång några sekunder sedan dog den.
Kollat alla vacumslangar, alla är hela, sitter i helt och hållet korrekt, tills jag hittade detta.

hum, en slangklämma inte riktigt åtdragen, drog åt den, startade.. händer ingenting, Den går ALLTID igång med gas, gas, gas.. då går den igång..

Nu såg jag detta =) !!! BUU

http://www.geting.se/viewimage.php?image=104565-DSC00442.JPG

Vilket jag tror kan vara problemet, slangklämman åtdragen, luktar soppa och rann lite. Antar att plasten på spridarbryggan måste gått sönder precis i slutet av slangen, drar säkert tjuvluft och trycket på soppan minskar = bilen går inte ? har ja rätt ?

Har en liggandes på min andra pg motor som ja tänkte lära mig skruva i, får rycka den, är min kväll räddad nu ?? :D :D :D

D_Stenlund
2008-05-24, 23:34
Läckan är lagad, var en slang som inte mådde tipp topp inget annat. Bytte o-ringarna till spridarna, allt var rent och snyggt, även runt om spridar hålen och bryggan. Alla vacum slangar är och sitter som dom ska, hela.

Fick igång den efter att man trampat på gasen någon gång, sedan går den fint om man håller gasen nere lite, även varvar fint. Släpper gasen = stendör, inte ens en tillstymmelse till tomgång..

Tändningen ?

R.Grönberg
2008-05-25, 11:45
Låter nästan som luftläckage ngnstans tycker jag nästan=)
Annars borde den ju inte tvärdö om inte tändningen står ruskigt illa. Ställ den och se hur det blir

D_Stenlund
2008-05-25, 13:59
jo precis, men de är verkligen ingen tillstymmelse till tomgång, men om man håller jämn gas går den bra, och varvar fint inga missljud osv.

Har kollat alla vacum slangar osv, ingenting som tyder på att något sitter fel eller o-tätt.

D_Stenlund
2008-05-25, 15:37
kan tändningen göra så att man inte har någon tomgång, att man måste ge gas för att få igång den, för att sedan tok dö när man inte varvar eller släpper gasen?

borde väl iafl försöka gå på tomgång ?

JRJ
2008-05-25, 15:40
Oavsett om tomgångsproblemet har med tändningen att göra eller inte så måste man ställa den om toppen har varit borta, så det är lika bra att göra det med en gång.

J.L
2008-05-25, 16:11
Precis, jag kan tänka mig att tändningen står ruskigt fel och orsakar problemen du
beskriver, prova att ställa den först.

D_Stenlund
2008-05-25, 16:44
ja själv kan inte göra de, men eventuellt får ja problem med de. Får hålla tummarna, ändå ja vill är att åka till bugrun