handdator

Visa fullständig version : Startproblem mk1 GTI



D.E
2008-05-20, 23:37
Har en GTI 1,8 -84 som står i garage och har gjort så ett antal månader. Saken är den att när man ska starta den så antingen går den på startmotorn i en evighet eller så hoppar den igång på första snurren. Efter detta går den bluddrigt på runt 2000 varv i 3-4 sekunder för att sedan tvärdö.

Idag, på kanske tionde försöket, lyckades jag få den att hållas igång genom att hålla nyckeln i startläget och trycka ner gasen lite samtidigt. Efter att ha hållit den på 3-3500 varv i kanske 20 sekunder och försäkrat mig om att den inte tänkte tvärdö så släppte jag gasen och flyttade bilen de få metrar som den skulle flyttas, och det gick ju bra.

Fattar inte varför den gör såhär, är det nåt fel eller är det bara för att den står så mycket? Om man fått igång den så upp till kanske 30 sekunder eller en minut efter att man startat den så sjunker varven bara när man trycker på gasen. Så om man inte är med på noterna blir det motorstopp.

Bilen saknar avgasrör om det spelar någon roll.
Tändstiften var sura efter ett antal försök, men det kanske bara är normalt eftersom jag slagit på och av bilen 6-7 gånger (och den dött efter ca 3 sek).

Tacksam för hjälp

D.E
2008-05-23, 21:51
Behöver hjälp! Idag så gick den fint, för att senare på dagen inte gå att starta alls. Den bluddar igång, går dåligt i ett par sekunder och tvärdör.

Skulle ta av en tändkabel för att kolla stiftet. Tog av misstag (tänkte mig inte för) tag i kabeln, och inte i själva gummihatten som sitter över tändstiftet, och drog kabeln rakt ur hatten. Drog alltså tändkabeln i två delar.

Tryckte dit tändkabeln i hatten igen, samma sak när jag försökte starta den. Kan detta vara felet?

Kanske borde byta tändkablar, rotor osv.

race
2008-05-23, 22:00
Har en GTI 1,8 -84 som står i garage och har gjort så ett antal månader. Saken är den att när man ska starta den så antingen går den på startmotorn i en evighet eller så hoppar den igång på första snurren. Efter detta går den bluddrigt på runt 2000 varv i 3-4 sekunder för att sedan tvärdö.

Idag, på kanske tionde försöket, lyckades jag få den att hållas igång genom att hålla nyckeln i startläget och trycka ner gasen lite samtidigt. Efter att ha hållit den på 3-3500 varv i kanske 20 sekunder och försäkrat mig om att den inte tänkte tvärdö så släppte jag gasen och flyttade bilen de få metrar som den skulle flyttas, och det gick ju bra.

Fattar inte varför den gör såhär, är det nåt fel eller är det bara för att den står så mycket? Om man fått igång den så upp till kanske 30 sekunder eller en minut efter att man startat den så sjunker varven bara när man trycker på gasen. Så om man inte är med på noterna blir det motorstopp.

Bilen saknar avgasrör om det spelar någon roll.
Tändstiften var sura efter ett antal försök, men det kanske bara är normalt eftersom jag slagit på och av bilen 6-7 gånger (och den dött efter ca 3 sek).

Tacksam för hjälp



Ditt startförlopp:
När du startar bilen har batteriet en spänning p ca 11,5V, ALL bensin har sakterligen runnit tillbaka i tanken.
Du drar startmotorn, bensin pumpas fram, motorn försöker tänta utan mottryck i avgasrör, håller kvar starten och försöker vidare, 10Volt, försöker vidare, gnistan blir svagare ocbh har svårt att tända bensinen som nu kommit fram, hostar ev till några ggr.

Om du jackar i startkablar så kommer förmodligen motorn att hoppa igång.

D.E
2008-05-23, 22:18
Om du jackar i startkablar så kommer förmodligen motorn att hoppa igång.

Sant, på batteriladdare med starthjälp hoppade den igång lättare, men dog efter några sekunder igen. Förvisso var ju det alldeles efter, så då kan den ha varit sur redan från alla tidigare försök.

race
2008-05-23, 23:14
Har bilen stått "grym " länge? kan vara gammal dålig bensin i tanken(lite färskvara).
Annars kan du lossa bensin slangen och kolla att det verkeligen kommer bensin.
Tändstiften kan vara "dödade" av för mycket bensin.

I brist på annat:
[Chansning]
På en GTI motor kanske tryckregulatorn kan kärva.

Det finns bensin i tanken som inte är äldre än 3 månader.
(gammal bensin tänder inte perfekt alls!!!!)






[Om inte det hjälper]
Du har problem grabben.
Du lär anlite GTI klubbens forum akut nu!
Någon expert borde väl kunna träda fram...

D.E
2008-05-24, 00:24
Har bilen stått "grym " länge? kan vara gammal dålig bensin i tanken(lite färskvara).
Annars kan du lossa bensin slangen och kolla att det verkeligen kommer bensin.
Tändstiften kan vara "dödade" av för mycket bensin.

I brist på annat:
[Chansning]
På en GTI motor kanske tryckregulatorn kan kärva.

Det finns bensin i tanken som inte är äldre än 3 månader.
(gammal bensin tänder inte perfekt alls!!!!)






[Om inte det hjälper]
Du har problem grabben.
Du lär anlite GTI klubbens forum akut nu!
Någon expert borde väl kunna träda fram...


Jag tror inte att det finns gammal bensin i tanken. När den har stått har det varit tomt eller endast en liten slurk bensin i tanken.

Det måste ju komma bensin eftersom den startar 2-5 sekunder, men sedan är det som att den hade immobilizer, den bara tvärdör när lampan för bränsleekonomin tänds.

Tack för hjälpen ivf