handdator

Visa fullständig version : Rost GTI -07?



Fredrick
2008-05-20, 17:15
Har ett litet stenskott på motorhuven och idag när jag tvättade så såg jag att det ser ut som om det har börjat rosta i stensskotsskadan.. eller ja jag misstänker att det är det men jag är ej säker, det ser mer guldfärgat ut än rostfärgat, en liten guldfärgad prick i mitten av skadan, vad skulle det annars kunna vara, någon som har någon idé?

Tycker inte det skall rosta för ett litet stenskott, har haft massor av sådan små stenskott på min förra bil och den var över 10 år gammal utan en enda rost gnutta i någon stenskotsskada.

Plåten är väl galvaniserad och det bör väl gå åt bra mycket störe skada innan den kommer ner till plåten, skadan är ca 1.5mm i diameter och den guldfärgade pricken ca 0.7 mm i diamater.

emilson
2008-05-20, 17:46
Det är inte bara skit kvar efter vintern? Ta lite avfettning på tyg trasa och gnugga försiktigt.

Fredrick
2008-05-20, 23:48
Har provat med det verkar sitta...

Jag såg stenskottet för typ några månader sedan och då när jag kollade så var det helt vitt i skadan, alltså grundlacken syndes, tänkte att jag skulle fylla igen det senare när det var torrare och varmare väder..

Kan det vara någon form av missfärgning av grundlacken efter något avfettningsmedel jag använt?

Hur noga jag en kollar så kan jag inte avgöra om det är rost eller något anant... får skaffa en lupp och kolla ännu närmare....

Daniel.E
2008-05-21, 01:39
Kan mycket väl vara rost hade det på min förra bil vanliga stenskott i oktober i maj när det va dax å tvätta ordentligt så vare små fläckar rost i stenskotten

Fredrick
2008-05-21, 01:45
Vad gör man åt det då?

Skall man skrapa rent och lägga igen med lackstift eller räcker det bara med att lägga igen stenskottet som det är, man vill ju inte skrapa bort onödigt mycket rosktskydd isamband med att man skrapar bort rosten...

Hur lång tid tar det förens rosten börjar sprida sig till stora bublor på huven??

De nyare bilarna verkar vara riktigt dåliga numera.... min vovlo 944 -97 hade en massa stenskott men ingenstans fanns det någon början till rost när jag sålde den 2007..

Och nu med en ny GTI som bara är 1 år gammal så har den redan börjat rosta... katastrofalt dåligt rost skyddd....

Jävla skit bil.........

DPC
2008-05-21, 07:06
Jag har drabbats av precis samma sak. Ett litet stenskott som efter ett par månader har utvecklats till rost...

Jag skrapade bort rosten och la igen med bättringsfärg för ett drygt år sen. Ser bra ut fortfarande.

Premis
2008-05-21, 14:18
Kolla upp med en lupp eller liknande först vad det är innan du åker till skroten med bilen.

Kan ju vara flygrost också som har lyckats dimpa ned där, utanpåliggande metall/rost m.a.o. som kommer via luften/föroreningar (har man en vit bil så får man rostnoja varje vår när man ser hur rostprickig den är).

Fredrick
2008-05-21, 16:11
Droppade i en droppe citronsyra med en tandpetare i skadan och rosten om det nu var det försvann efter ca 30 sekunder....

Nu har jag iallafall lagt i lack med ett lackstift..

outrunner
2008-05-21, 17:05
Hmm...kan inte låta bli ett lite oseröst svar.

Det kan inte vara så att när du får stenskott på din GTI att stenen träffar bilen i betydligt högre hastighet än på din volvo?
Jag menar...en VISS skillnad i prestanda är det ju frågan om.
Och att det är därför som stenen slår igenom lacken?.....hehe.

Verkliga svaret är väl snarare att det är mycket tunnare lack nuförtiden...

P.

Falcor
2008-05-21, 19:01
Tunnare och sämre lack (miljövänligare) samt tunnare zinkskikt på plåten som motorhuven är gjord av.

Premis
2008-05-22, 20:58
Tunnare och sämre lack (miljövänligare) samt tunnare zinkskikt på plåten som motorhuven är gjord av.

Eller bara ett rejält jäkla stenskott ... kan få en två timmar gammal bil att rosta det med ju.

Fredrick
2008-05-25, 22:42
Ok.. men nu är ju rosten borta och stenskottet igenlagt..
Inget att oroa sig för eller?