handdator

Visa fullständig version : Hittat felet nu äntligen.



Jocke.A
2008-05-20, 00:25
Nu har jag hittat felet på min Golf 16v 87 det som bankade när jag svängde höger.
Det började med att jag bytte övre fjäderbenslagring bara för att prova mig fram och satte dit från en polo som var 3mm högre så bilen blev lite högre.
När jag var ute och provkörde så var ljudet något mindre så en liten idé tändes hos en meck på jobbet vid namn Doktor Andersson att sätta dit gummikuddar i fjädrarna så bilen blev högre bara för att prova ytterligare och VIPS så var ljudet borta. JIPPI.

Alltså bilen har blivit för låg på grund av att mitt väghållnings kit från Jamex är slutkört så bilen har blivit lägre och lägre till slut så måste det varit drivaxeln som tagit i någon stans innuti för det syns inget yttre skada.

Följande är bytt för att lyckas hitta felet:
Nya kompl. drivaxlar v+h 4500:-
Nya hjullager v+h 700:-
Ny renoverad växellåda 7000:-
Fasta motorfästen från DLI 2000:-
Och sen gummikuddar på mekonomen för 129:- som fixade det hela.

Så vad köper man nu för väghållningskit.
Hjälp mig vad är bra och vad är dåligt.

danno
2008-05-20, 08:01
finns coiloverkit att köpa för en 3000 kr. har fåt bra kritik av de som köpt.

jooeell
2008-05-20, 10:38
skulle nog också kört på coilover nu du då kan du ju skruva upp lite när de börjar mattas hehe =P eller får du skära lite i ramen!

R.Grönberg
2008-05-20, 11:38
Hur pass låg är din golf?= )Aldrig haft problem med drivaxlar som slår i

onk
2008-05-20, 12:32
Jag hade liknande symptom på min mk2a med.
När jag svängde höger skakade det rätt bra i ratten.

Polarn trodde att drivaxeln bottnade och det kan ju stämma eftersom den oxå var dynglåg..

Sn00k
2008-05-20, 13:36
du råkar inte ha CL drivaxlar eller tidiga 8v på den där?
köpt eftermarknads ifrån tex mekonomen el liknande? där det står golf 2 bara?

finns nämligen 2 eller tom 3 längder på dom till golf 2 har vi konstaterat här rätt nyligen.. clens är längre.. gti har något kortare.. eftermarknadsaxlar brukar göra mitemellan för att passa båda sorter.. vilket kan bli galet på en sänkt bil.. axeln trycks in mot medbringaren på lådan.. bara en tanke.

R.Grönberg
2008-05-20, 13:56
där har vi det säkert. Moddade mina drivaxlar till vr6an igår. när man smällt en låda för att man bottnat drivaxlarna är man på sin vakt=)

Barbapappa
2008-05-20, 21:13
Kul att problemet hittades!

Så vad köper man nu för väghållningskit. Hjälp mig vad är bra och vad är dåligt.Vad som är bra och dåligt, ja dåligt är väl det som du har nu då. ;-) Utslitna saker gör sällan en bra bil! Hade faktiskt Jamex grejer på min gamle 16v också, nu var ju det kittet inte i fräschaste skicket kraftigt begagnat minst sagt, så det var inga ljuva minnen direkt.

Ett väldigt prisvärt kit tycker jag är H&R's cup-kit, de bilarna (både gamla och nya bilar) som jag har testat med detta monterat har gått himla fint. Tycker det är ett vettigt alternativ om man ska köra på gata men även gillar att köra på bana titt som tätt.

Efter att ha läst om de tidigare problemen i tråden så kanske man ska sansa sig med 'sänkningen' också, fräsigt med låg bil, men ur väghållningssynpunkt kanske det inte är optimalt, hårdast är inte heller alltid bäst. :-)

Coilovers i all ära, prisläget blir ju ett annat om man ska köpa nåt av de 'större' tillverkarna, men visst kan man fynda på ebay också. Samtidigt kan man ju justera bilen annorlunda beroende på vilket kit och inställningsmöjligheter som finns. Har haft H&R's coilovers på mina bilar och dessa har funkat väldigt fint, skulle jag köpa själv så hade nog KW varit på önskelistan, samma prisläge på ett ungefär men på deras ben kan reuturdämpningen justeras vilket jag ibland har varit sugen på. Coilovers är bra på ett annat sätt också, om du vill ha fjädrar med andra värden på, men håller man inte på så mycket med sånt så kan jag tycka att det cup-kittet är mest bang for the buck...

Edit: Så många som kör preppade mk2:or här inne så borde väl de säkra tipsen hagla in tycker man. ;-)

jönsson
2008-05-20, 21:55
där har vi det säkert. Moddade mina drivaxlar till vr6an igår. när man smällt en låda för att man bottnat drivaxlarna är man på sin vakt=)

hur moddade du axlarna????

R.Grönberg
2008-05-21, 11:57
Du tar bort yttre drivknuten och sitter ett plast mellan lägg där på en 5-7mm, ta bort det så försvinner drivaxlen in i yttre knuten oxå och så blir det mer plats inåt.


Tyckte detta passade inte bra här med tanke på att trådskaparen med vill ta sig en kik på det när han ändå monterar sina nya dämpare sedan;)

Jocke.A
2008-05-21, 22:48
Hur pass låg är din golf?= )Aldrig haft problem med drivaxlar som slår i

Jamexsatsen jag köpte sänkte 60mm och nu är den väl nere på 80mm tror jag orginal frontspoiler ligger ca 1 cm över marken.

Sn00k skrev:
du råkar inte ha CL drivaxlar eller tidiga 8v på den där?
köpt eftermarknads ifrån tex mekonomen el liknande? där det står golf 2 bara?

finns nämligen 2 eller tom 3 längder på dom till golf 2 har vi konstaterat här rätt nyligen.. clens är längre.. gti har något kortare.. eftermarknadsaxlar brukar göra mitemellan för att passa båda sorter.. vilket kan bli galet på en sänkt bil.. axeln trycks in mot medbringaren på lådan.. bara en tanke.

NEJ JAG JOBBAR PÅ VW SÅ MEKONOMEN ÄR BANNLYST DET ÄR ORGINAL SOM GÄLLER FÖR MIG.

Jocke.A
2008-05-21, 22:51
Kul att problemet hittades!
Vad som är bra och dåligt, ja dåligt är väl det som du har nu då. ;-) Utslitna saker gör sällan en bra bil! Hade faktiskt Jamex grejer på min gamle 16v också, nu var ju det kittet inte i fräschaste skicket kraftigt begagnat minst sagt, så det var inga ljuva minnen direkt.

Ett väldigt prisvärt kit tycker jag är H&R's cup-kit, de bilarna (både gamla och nya bilar) som jag har testat med detta monterat har gått himla fint. Tycker det är ett vettigt alternativ om man ska köra på gata men även gillar att köra på bana titt som tätt.

Efter att ha läst om de tidigare problemen i tråden så kanske man ska sansa sig med 'sänkningen' också, fräsigt med låg bil, men ur väghållningssynpunkt kanske det inte är optimalt, hårdast är inte heller alltid bäst. :-)

Coilovers i all ära, prisläget blir ju ett annat om man ska köpa nåt av de 'större' tillverkarna, men visst kan man fynda på ebay också. Samtidigt kan man ju justera bilen annorlunda beroende på vilket kit och inställningsmöjligheter som finns. Har haft H&R's coilovers på mina bilar och dessa har funkat väldigt fint, skulle jag köpa själv så hade nog KW varit på önskelistan, samma prisläge på ett ungefär men på deras ben kan reuturdämpningen justeras vilket jag ibland har varit sugen på. Coilovers är bra på ett annat sätt också, om du vill ha fjädrar med andra värden på, men håller man inte på så mycket med sånt så kan jag tycka att det cup-kittet är mest bang for the buck...

Edit: Så många som kör preppade mk2:or här inne så borde väl de säkra tipsen hagla in tycker man. ;-)



Tack för dina tips.
Det börjar bli ont om tid nu om man ska få ihop den innan BugRun.
Fler som provat coilovers som kan hjälpa till med köp tips.

Jocke.A
2008-05-21, 22:53
finns coiloverkit att köpa för en 3000 kr. har fåt bra kritik av de som köpt.

Vilka då märke och tips önskas.

R.Grönberg
2008-05-21, 23:45
JockeH på vwgolf ordnar gruppköp, går jävligt smidigt och kostar 2700. jag köpte satsen för 3500 och har den på bägge mina bilar och är helnöjd.
Hårt och gött och går att få lågt med

Jocke.A
2008-05-25, 23:50
Nu är det beställt coilovers från Cobra Suspension.
Leverans direkt från Holland med DHL dom har lovar det till mig Nu på Onsdag
Sen blir det tokmeck och hjulinställning.
Hoppas Hoppas det funkar så det blir åka av redan på Emmaboda.

Jocke.A
2008-05-29, 00:47
Nu är dom på plats kom precis in från garaget.
Då är det bara hjulinställning kvar ska fixas på Fredag kväll av en snäll jobbakompis vid namn Anders.

Det kändes rätt bra vid första provkörningen så det kan nog bli lite snabbare tider i superstage och konbana.

Någon som har tips på vilken setup på hjulinställning som är bäst på bana.

pekka kiiskilä
2008-05-29, 01:01
Någon som har tips på vilken setup på hjulinställning som är bäst på bana.[/QUOTE]

Hjulvinklarna fram är beoendes på däck och bussningar så om du kör med R-däck och typ uretan bussningar så funkar ca 2,5 negativ camber och 0 i toe och chassi höjden är ett laborerande eller om du tar någon med erfarenhet till hjälp för att få höjden för det blir alltid bäst med corner weight om du kan komma till vågar för att få bäst vikt förhållanden,

PS: Bakaxeln är ju inte justerbar så DLI har bra chimms för med camber.

Jocke.A
2008-05-29, 01:07
Någon som har tips på vilken setup på hjulinställning som är bäst på bana.

Hjulvinklarna fram är beoendes på däck och bussningar så om du kör med R-däck och typ uretan bussningar så funkar ca 2,5 negativ camber och 0 i toe och chassi höjden är ett laborerande eller om du tar någon med erfarenhet till hjälp för att få höjden för det blir alltid bäst med corner weight om du kan komma till vågar för att få bäst vikt förhållanden,

PS: Bakaxeln är ju inte justerbar så DLI har bra chimms för med camber.[/QUOTE]

Jo det är rätt jag har R-däck och uretanbussningar i hela framvagnen.
Har kollat lite här på forumet och det låter nog bra med 2,5 negativ och 0 i toe in.
Det med bakaxeln hjälper det något med att ändra vinklar bak?