handdator

Visa fullständig version : tre cylindrar 1,8T



gti20vT
2008-05-18, 20:38
Kan behöva lite råd o se om nån vet vad som hänt o nån vet någonstanns i malmö som kan fixa om det är nått fel!

Var ute o körde igår. Körde lungt drog inte den lr nått sen efter en tid när jag stog på tomgång så började den rycka som fan precis som ena cylindern la av. ingen lampa lysste lr nått! så jag stängde av o startade igen o det var kvar. Imorse köpte jag nya tändstift o bytta dem ... de såg normalt slitna ut kanske lite sotiga. går likadant på de nya.

Nån som har en ide om vad det kan vara?

Bilen har gått 14000 mil skulle precis boka tid för service.

Henrik.M
2008-05-18, 20:40
Låter som en tändspole lagt av.

gti20vT
2008-05-18, 23:16
e det vanligt att de lägger av? e de dyra? Finns det något sätt jag kan kolla det själv om det är den som har lagt av?

Raz
2008-05-19, 13:35
e det vanligt att de lägger av? e de dyra? Finns det något sätt jag kan kolla det själv om det är den som har lagt av?

Det är ganska vanligt att dom lägger av ja. Du kanske kan låna en tändspole av någon och testa?
Eller så drar du upp dom en och en och kolla ifall motorn fortfarande går lika dåligt när du har dragit upp den som är trasig.

Mini_me
2008-05-19, 13:46
99% säker på att det är en tändspole.
Beroende på årsmodell och miltal kan det gå på Goodwill från VW.
Kontakta din VAG och kolla...annars är som RAZ säger.

gti20vT
2008-05-19, 19:57
Så nu har jag bytt tändspole. Och det är fortfarrande likadant! Finns det nått annat som kan vara fel? kan det ha varit två spolar som det var fel på? kan ens bilen köra på två cylindrar

Joda
2008-05-19, 20:13
Så nu har jag bytt tändspole. Och det är fortfarrande likadant! Finns det nått annat som kan vara fel? kan det ha varit två spolar som det var fel på? kan ens bilen köra på två cylindrar

??

Om du bytt en tändspole så måste du ju på något sätt kommit fram till vilken det var?..

Då måste du ju kunna göra samma felsökningsmoment igen för att konstatera om det är ytterligare en spole!

/Johan

gti20vT
2008-05-19, 20:19
Det är säkert nått annat för jag har testat mig fram med det mesta o det e bara tredje från vänster som har lagt av!

Henrik.M
2008-05-19, 20:53
Tog du upp stiftet och kontrollerade det på den cylindern som inte tänt??

Dvs kontrollerade du stiftet samtidigt som du bytte spolen?

Om inte är ett gott råd att göra det med tanke på cylindern förmodligen är indränkt i bränsle.

Torka rent cylinder och tändstift från bränsle , klappa dit den nya spolen.

T-mek
2008-05-20, 12:10
Om du har en AGU- motor dvs. med gaswire, så sitter det ett tändslutsteg i locket på luftburken. Det är inte ovanligt att de lägger av på en cylinder.
I så fall får man byta slutsteget, är dock inte gratis...

Mini_me
2008-05-20, 14:15
Bra där...den hade jag helt försträngt.
Kolla det som T-mek säger..dock ej gratis som sagt.

gti20vT
2008-05-20, 16:23
Öppnade för att rensa på bränsle så var där inget. Men alla tändstift har blivet helt svarta! De gamla var inte alls så där o de hade sutit där en tid nu dessa efter två dagar inget körande e de helt svarta! Vet inte någon en Vag verkstad i närheten av malmö lr måste jag gå till VW din bil? Hur ska jag kunna kolla om det e slutsteget? För det e en 00 150 hk som jag har o det e väll AGU motorn?


E jättetacksam för alla svar behöver verkligen bilen till jobb! Malmö-Lund varje dag!

T-mek
2008-05-20, 20:06
Är det en 00 så är det AGU, ja.

Att stiften blivit svarta är inget onormalt, du har antagligen startat bilen några gånger för att kolla om den blivit bättre, och eftersom den aldrig hunnit gå varm så sotar det rätt ordentligt..

Det lättaste sättet att kolla slutsteget är att prova med ett annat.
Du kan låna det från en annan bil bara för att testa. Det behöver inte vara från just "rätt" bil, alla VAG med 4-cylindrig motor från den tidsperioden med separata tändspolar går bra, dvs Passat, Audi A4 & A6, med flera. Är tändspolarna bultade i ventilkåpan har bilen tändslutsteg.

gti20vT
2008-05-30, 14:39
Nu har jag fått det fixat o det var styrenheten som var sönder. Tack för alla svar!

Marcus
2008-05-30, 19:06
Oj, trist. Vad kostade det?

gti20vT
2008-06-01, 18:13
2500 för jobbet o allt på skoda i malmö! var hos vw men de hade inte ens tid o titta på bilen förens 13 juni. så bad han mig kolla hos skoda om de hade tid. lämnade bilen kl 18 dagen efter kl 10 ringde han o sa att den var färdig!

bprmajorna
2008-11-03, 20:14
Hade precis samma problem och köpte en ny tändmodul på Mekonomen för 1592 sek tog ett par minuter att byta sedan funkade allt perfekt igen :-)