handdator

Visa fullständig version : Jetta CL -86 till 16V?



Bastard66
2008-05-18, 03:15
hej. jag har en jetta cl -86. och så har jag en 16v PL motor liggandes snart. vad krävs för att få denna godkännd? förutom att byta bakaxel och bromsar?? e väldigt sugen på att slänga i en 16v i min jetta coupé =)

Scaramanga
2008-05-18, 08:54
Hej. Kolla här; http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3413&highlight=jetta+16v

Det är tydligen inte bara att langa i en större spis och åka till SBP.

Fredda84
2008-05-18, 11:00
I den där länken är det frågan om en 16V KR motor och nu är det frågan om en PL motor och den har ju lambdasond och katalysator original så i det här fallet borde det vara betydligt enklare än i länken

Lillen
2008-05-18, 11:30
Går du vägen via Svenska VW så är det samma tillvägagångssätt!
Då är det intyg mm mm som gäller innan SBP.

MEN JA du har det lättare med en Kattad motor.
I ditt fall har det ju ingen betydelse då motorn är nyare än bilen.
Då den har kat så klarar den ju avgaskrav mm galant.

Men du skall ju hur som helst montera alla andra delar från en Jetta GT/GTX för att kunna åka genom SBP.

Problemen kommer när du vill ha t.ex orginal avgas =)
Kolla vad det kostar eller försök hitta ett orginal billigt......mmm.

Scaramanga
2008-05-18, 21:12
Är det inte så att hela systemet utom slutburken är samma som Golf GTI 16v? Jag hade den stoooora turen att få tag i en begagnad original slutburk till min Jetta 16v. Ingen tillbehörsfirma hade nya att sälja och vad VAG vill ha för en ny törs jag inte fundera på. Sjukt långa slutrör har de :)

Har för övrigt kvar den gamla trasiga slutburken om nån är sugen på att svetsa ihop främre röret.... eller svetsa fast de bakre rören på en GOLF 16v-dämpare.

Lillen
2008-05-18, 22:17
[QUOTE=Scaramanga;50261]Är det inte så att hela systemet utom slutburken är samma som Golf GTI 16v?[QUOTE]

Jo så är det.
Det är den bakre burken som kostar fläsk.
Det är ofta där det falerar på avgassystemet.