handdator

Visa fullständig version : bromsreduceringsventil på mk1a hur?



jooeell
2008-05-13, 21:31
tjo jag måste ha dit en bromsreduceringsventil till bakbromsarna hur bär jag mig åt då måste jag ha en på varje krets bak eller kanman koppla ihop på något sätt?

vet att det finns från scirroco men jag har fått papper från sfro där det står att ställbar bromsreducering måste finnas för att bilen ska godkännas av AB SBP så hehe

Falcor
2008-05-13, 21:45
Du ska ha en sån ventil som är kopplad till baxaxeln...

jooeell
2008-05-13, 21:46
eehh ok hur då det är ju tvåkrets bak också?! eller möts de någonstans?

Manny
2008-05-13, 22:24
brukar va två kretsar bak och orginal reducerare har två in o två ut.

jooeell
2008-05-13, 22:43
orginal? jag ska inte ha fasta reduceringar utan en ställbar så jag kan ställa trycket... sen också får man ta bort lastavkännningsventilen?

scirocco8v
2008-05-13, 23:00
har för mig att wilwood har bra och billiga ställbara reduceringsventiler...

jooeell
2008-05-13, 23:07
billiga är väl kanske en sanning med modifikation de ligger väl på 1550:- st hehe... men hur gör man med tvåkrets systemet?

Manny
2008-05-13, 23:18
gör en krets framåt o en bakåt. så gör man ju med bromsvåg.

ivah
2008-05-13, 23:43
Annars gör du som jag och köper en justerbar reducering och drar ihop rören in i den, sen gör du 2 rör ut och fortsätter. Min besigtningsgubbe tyckte lösningen var helt ok iaf.
Kostade mig 700 för reduceringen och ett par hundralappar för lite bromsrör och 2 stycken T-kors med nipplar.

Funkade dessutom kanon =)

Lindström
2008-05-14, 01:16
Annars gör du som jag och köper en justerbar reducering och drar ihop rören in i den, sen gör du 2 rör ut och fortsätter. Min besigtningsgubbe tyckte lösningen var helt ok iaf.
Kostade mig 700 för reduceringen och ett par hundralappar för lite bromsrör och 2 stycken T-kors med nipplar.

Funkade dessutom kanon =)

Kan det verkligen vara att rekomendera? Vad händer om du får ett hål på en av ledningarna då, visst påverkar det även den andra då? Precis det man vill säkerhetsställa att de inte ska hände genom att ha två kretsar. Eller är ja ute å cyklar nu?

Svedda
2008-05-14, 04:23
orginal? jag ska inte ha fasta reduceringar utan en ställbar så jag kan ställa trycket... sen också får man ta bort lastavkännningsventilen?

du måste ha en lastavkänningsventil såvida det sitter där orginal. Min var bortplockad och jag var på besiktning idag. Dock hade jag tur när jag inte fick någon 2:a på det. Lovade bara att jag skulle se till och sätta dit en ny.

ivah
2008-05-14, 09:33
Kan det verkligen vara att rekomendera? Vad händer om du får ett hål på en av ledningarna då, visst påverkar det även den andra då? Precis det man vill säkerhetsställa att de inte ska hände genom att ha två kretsar. Eller är ja ute å cyklar nu?

Joo det är korrekt.
Men jag hade fortfarande 2 kretsar fram att lita på. Hela systemet var bytt så allt var nytt och fräscht, och bilen kördes inte på vintern.

Men eftersom nån dum fan smällde den så lär vi alldrig få veta om det var dumt att göra på det sättet. =)

Jag vet iaf vad min besigtnings gubbe sa, och han sa att det inte spelade någon som helst roll sålänge det var snyggt och bra gjort. Jag frågade nämligen om det var ett ok sätt.

ivah
2008-05-14, 09:37
du måste ha en lastavkänningsventil såvida det sitter där orginal. Min var bortplockad och jag var på besiktning idag. Dock hade jag tur när jag inte fick någon 2:a på det. Lovade bara att jag skulle se till och sätta dit en ny.

Inte enligt min besigtnings gubbe!

Lindström
2008-05-14, 15:54
Joo det är korrekt.
Men jag hade fortfarande 2 kretsar fram att lita på. Hela systemet var bytt så allt var nytt och fräscht, och bilen kördes inte på vintern.

Men eftersom nån dum fan smällde den så lär vi alldrig få veta om det var dumt att göra på det sättet. =)

Jag vet iaf vad min besigtnings gubbe sa, och han sa att det inte spelade någon som helst roll sålänge det var snyggt och bra gjort. Jag frågade nämligen om det var ett ok sätt.

Okej. Jo ur säkerhetssynpunkt är det väl rätt okej ändå med tanke på att du har frambromsar hur som helst. Bara lite förvånad över att besiktningen tyckte det var okej. Dom brukar ju som kännt inte vara dom lättaste att övertyga. Tror trådskaparen bör kolla med besiktningen iaf innan beslut om hur man ska göra tas.

ivah
2008-05-14, 20:58
Okej. Jo ur säkerhetssynpunkt är det väl rätt okej ändå med tanke på att du har frambromsar hur som helst. Bara lite förvånad över att besiktningen tyckte det var okej. Dom brukar ju som kännt inte vara dom lättaste att övertyga. Tror trådskaparen bör kolla med besiktningen iaf innan beslut om hur man ska göra tas.

Jaa jag vet inte. Håller med dig, jag var själv lite fundersam. Men han såg min lilla dragning, så han frågade mig hur det var kopplat och jag berättade och frågade sedan om det var en godkänd lösning och det var inga problem.

Iof verkade denna herren vara skapligt bilintresserad, gav mig mycket beröm för skicket osv. Han tyckte den lät fräsigt ;)

Dessutom var det han som regbesigtade? bilarna där. Han tyckte jag skulle åka in och få med det i papperena att den hade skivbromsar bak, coilovers, annat avgas osv. Men det han jag tyvärr inte =(


Men kolla upp hur det är på just DIN station. Lär säkert vara skillnad.

jooeell
2008-05-17, 23:40
jag har nu satt dit regulatorn men den låser ändå för fort på de bakre hjulen så jag tror att det är lastavkänningsventilen som spökar så kanske 1000:- i onödan!

jooeell
2008-05-18, 11:40
kopplade ur lastavkänningsventilen idag och nu funkar den som den ska alltså är det den jäklen som är boven i dramat!

znabb
2008-05-18, 14:29
kopplade ur lastavkänningsventilen idag och nu funkar den som den ska alltså är det den jäklen som är boven i dramat!

man måste justera in lastavkännings ventilen för rätt funktion,men det kankse du redan visste??

Manny
2008-05-18, 14:40
Jag kör utan fjädern på min mk2 :D