handdator

Visa fullständig version : Lossa kärvande motor - Scirocco gti mk1



Rockatansky
2008-05-13, 10:38
Jag har precis köpt mig en Scirocco gti mk1 som ska igång. Bilen har stått orörd i varmgarage i 10 år, kördes till platsen innan den ställdes.

Vad tror ni är bästa sättet att lossa en motor som har satt sig?
I med olja/rostlösare i tändstiftshålen, vänta någon dag och sedan lägga i en växel och knuffa lite försiktigt?
Om inte detta funkar antar jag att jag får riva ner allt och knacka ur kolvarna?

Kom med ett par vettiga förslag.

mvh
Peter

Falcor
2008-05-13, 11:05
Jag skulle nog provat med det första, men har det rostat i cylindrarna så är juh en motorrenovering ofrånkomlig....

Å bilder vill vi se på bilen, kanske får ta mig en tur till Lidköping nån dag med min mk1:a... :-)

Rockatansky
2008-05-13, 11:42
Jo, det är ju sant. Får ändå kolla över den ordentligt då den stått ett tag. Min förhoppning är ju att den inte sitter så hårt då den stått i varmgarage.

Ska fota lite på den men den står tyvärr inte här i dagsläget. Fick inte tag i en kärra som matchade vikten på dragbilen och b-körkort. Bogserade bilen till närmaste kompis så nu står den nån mil norr om Karlstad. :(
Vill starta mekandet nu. Den enda jag känner med e-kort är på semester och återkommer om 10 dagar. Stressmek till bugrun?! hehe...

Givetvis kan du ta en tur hit sen, tar mig gärna en titt på din kärra. Otroligt snyggt jobb.. *bugar mig*

/Peter

matsola
2008-05-13, 12:08
Ja det är bara att säja grattis till inköpet.
Mer Scirocco vill vi se på vägarna i sommar, och det är ju 3 veckor till Bug Run så du hinner :)

Jag vet inte hur det är med Diesel = ?
men det kanske bara är bra för rengöring och inte rost/ärg lösning?

Du vet väl om vår hemsida för klubben.
www.scirocco.dinstudio.se

//Matsola

Rockatansky
2008-05-13, 15:47
tackar..
Har inte sett hemsidan innan, får ta och regga mig där sen. :)

Jag tror bugrun blir tufft att hinna då jag tidigast kommer få hem bilen i slutet på nästa vecka. Men jag ska ordna lite delar och sånt innan och göra ett försök.
Har inget garage heller så närmaste mekplats är just nu 10 mil bort...

/Peter

Lillen
2008-05-13, 17:37
Jag vet inte hur det är med Diesel = ?
men det kanske bara är bra för rengöring och inte rost/ärg lösning?

Jag hade kört på en guck diesel i varje cylinder.
Vänta nån dag och testat.

Funkar inte det så låt det verka ett tag till kanske en guck diesel till i.

pekka kiiskilä
2008-05-13, 22:18
Coca cola funkar rätt fint med som rostlösare, Bromsvätska, diesel är bra eftersom den smörjer med, så häll i cylindrarna och låt den stå över natten sedan försöker du få den att röra sig.

Rockatansky
2008-05-14, 07:50
Tackar för tipsen.
Colan funkar nog också men den sparar jag till hamburgaren.. eller kanske groggen. :P
Det får bli diesel eller annan oljebaserad rostlösare..

mvh
/Peter

pekka kiiskilä
2008-05-14, 21:48
Jag har använt diesel på en volvo pv som inte hade varit igång på 17år och den var fast så diesel i loppen och låta den stå i en dag eller två sedan i med mer diesel och känna om den börjar o röra sig gör den det så var försiktig med att dra runt för det är en del rost som ska slipas bort från loppen.

ypzilon
2008-05-15, 20:26
Scirocco och golf 1 bukar ju vara en få av bilar man kan hitta en kärra som man dra med b-kort. Här i gbg finns en fin som får lasta 920kg och har en totalvikt på 1300kg. Du kan inte hitta ngt i den stilen?

Rockatansky
2008-05-16, 07:33
Jo, jag trodde det med. Men förra helgen då affären gjordes ringde jag runt till mackarna där jag bor och alla hade kärror men bara på 1500. Bilen får dra 1380 på b-kort.
Ska göra ett nytt försök att kolla runt lite mer i ställena häromkring och eventuellt hämta bilen på söndag om jag får tag i något.

Med min otur så är det ingen ide att chansa heller. Jag blir garanterat stoppad. :P

/Peter

Jaaacob
2008-05-17, 08:41
Det bästa är ju att plocka ner motorn men det är kanske svårt att göra på plats. Men sitter kolvarna så gör dem. Ringar lär behövas bytas med...
Sedan bör du hona om loppen.