handdator

Visa fullständig version : Stigande tomgång. (Ytterligare ett nytt problem)



danne-_-
2008-05-13, 00:00
Har skrivit ett inlägg tidigare ang. mitt problem men fick ingen direkt bukt med det hela.

Hursomhaver, vad är det som gör att tomgången saktaligen ökar? Blev klart bättre efter att jag bytt luftfilter men ändock så ökar tomgången sakta efter cirkus 10minuters körning.

Mvh, Daniel

Sebbe
2008-05-13, 21:12
Gäller det din mk1 gti? Om packningen till tomgångsskruven är sliten brukar tomgången vandra. Känn på skruven, om den är väldigt lätt att skruva på eller glapp så byt den. Eller byt den ändå, kostar väl typ en 50-lapp eller nått sånt kan jag tänka mig hos VAG.

danne-_-
2008-05-14, 16:06
Ja precis Sebbe, min mk1'a.

Ok ok, det kan alltså vara så lätt? Ska kolla det senare då.. Vore ju toppen om det var så lätt. :) Tack för svaret!

danne-_-
2008-05-15, 17:21
Inga fler förslag?

Sebbe
2008-05-15, 22:11
Vakumslangläckage? Dåliga spridartätningar? Feljusterad CO-halt? Kärvande spjällhus eller gaswire? Det är sånt som är enkelt att kolla som jag kan komma på. Trasig tillsatsluftslid? Om du startar med varm motor, är tomgången bra då?

Jocke_M
2008-05-23, 20:54
Jag har samma fel typ. När bilen når normal arbetsteperatur. Stiger tomgångsvarven till närmare 2000varv. Låter man den bli kall igen och startar bilen igen så är tomgången normal igen.

Tomgångs skruven är inte direkt svårskruvad. Det är nästan inget motstånd när man vrider på den med den lille blocknyckel som passar på skruven.
Nån som vet hur svårskruvad den ska vara?

danne-_-: Kolla hur mycket din stiger i varv. Och om den stiger i varv när den börjar nå rätt arbetstemperatur.

danne-_-
2008-05-23, 22:35
Jag har samma fel typ. När bilen når normal arbetsteperatur. Stiger tomgångsvarven till närmare 2000varv. Låter man den bli kall igen och startar bilen igen så är tomgången normal igen.

Tomgångs skruven är inte direkt svårskruvad. Det är nästan inget motstånd när man vrider på den med den lille blocknyckel som passar på skruven.
Nån som vet hur svårskruvad den ska vara?

danne-_-: Kolla hur mycket din stiger i varv. Och om den stiger i varv när den börjar nå rätt arbetstemperatur.

Ja, det är runt 2000varv min hamnar på med.. Någon sa till mig att är den lättskruvad så är packningen bra och svårskruvad så är den inte ok.. Men kan ha blandat ihop det..

Ska kolla upp det nästa gång jag är ute och pillar med åbäket.. Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..
Sen är min tomgång förövrigt rätt ostabil, inte mycket men så det syns och hörs i alla fall.. Tips på det?

race
2008-05-23, 22:42
Prova med att spraya startgas över slangarna när du står på tomgång. Ändras tomgången så drar motorn tjuvluft genom nån torrsprucken gummislang.

danne-_-
2008-05-23, 22:51
Prova med att spraya startgas över slangarna när du står på tomgång. Ändras tomgången så drar motorn tjuvluft genom nån torrsprucken gummislang.

Det har jag redan testat och inte sett/hört någon skillnad i tomgången tyvärr.. :(
Men har ändock tänkt att köpa nya slangar runt om så.. rent och snyggt. ;)

Jocke_M
2008-05-24, 00:43
På en kompis audi 80 som drog tjuvluft så ville den inte ens ha tomgång..

Är det inte så att om den drar tjuvluft så vill den slocka typ?

danne-_-
2008-05-24, 10:51
Ingen aning, men iofs så i mitt fall vet jag att kallstartsventilen är dålig och den är lite småsvår att få igång, och det medför ju att den i stort sätt dör innan den hinner komma igång med tomgången.. kanske har något med det att göra oxå? :)

Jocke_M
2008-05-24, 15:35
Min är då inte svårt att starta.. Kanske att den kan va lite seg när det är -20 :P

Jocke_M
2008-05-24, 15:55
Angående: Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..

Så är det väl normalt.. testa slå på helljusen så ser du att tomgången sjunker lite, på samma sätt. Även om du drar på fläkten på kallt. Det beror på att det suger mer ström å motorn får arbeta lite mer? Så det är nog inget fel :)

danne-_-
2008-05-24, 19:05
Angående: Har du testat att ösa på fullvärme och flås i kupéfläkten? För det märkte jag.. att den minska/börja svaja lite när jag öste på ..

Så är det väl normalt.. testa slå på helljusen så ser du att tomgången sjunker lite, på samma sätt. Även om du drar på fläkten på kallt. Det beror på att det suger mer ström å motorn får arbeta lite mer? Så det är nog inget fel :)

Ah, det säger ju sig själv iofs :)

danne-_-
2008-05-24, 19:08
Min är då inte svårt att starta.. Kanske att den kan va lite seg när det är -20 :P

Skönt ;) Min är klurig som attans ibland.. måste ge rätt mkt gas för att den ska hoppa igång.. om den stått ett tag..

Jocke_M
2008-05-24, 20:22
Okej. Kanske din kallstartsventil kärvar.. Läste i bilhandboken att man knacka lite på den för att den ska bli bättre..

danne-_-
2008-05-24, 21:19
Ok ok, bra tips! Tack!

Jocke_M
2008-05-24, 22:17
Okej. Kanske din kallstartsventil kärvar.. Läste i bilhandboken att man knacka lite på den för att den ska bli bättre..

Och även rengöra kontakten...

danne-_-
2008-05-24, 23:56
Oki, fan.. måste skaffa mig en haynes bok nu alltså.. trist bara att alla som finns "på marknaden" för min årsmodell är på engelska.. Ingen som vet vars man kan få tag på en svensk version?

Mr.Jetta
2008-05-25, 00:21
Kollat om den drar tjuvluft vid insug ? ..

Hade liknande prob. med min gamle Audi 100. bytte insugpackning så gick den kalas igen..

D_Stenlund
2008-05-25, 00:30
kan inte ja få lite av din tomgång?, jag har inte tillstymmelse till någon alls :D

danne-_-
2008-05-25, 00:37
kan inte ja få lite av din tomgång?, jag har inte tillstymmelse till någon alls :D

hehe, well .. får du min att fungera "som den ska" så kan du få låna den lite ;)

danne-_-
2008-05-25, 00:41
Kollat om den drar tjuvluft vid insug ? ..

Hade liknande prob. med min gamle Audi 100. bytte insugpackning så gick den kalas igen..

Har försökt kolla lite överallt med startgas och även vid insuget utan resultat.. men.. kan iofs ha haft lite bråttom och varit lite okoncentrerad (läs förbannad) så det är mkt möjligt att det är ett av felen som kan tänkas :)

Jocke_M
2008-05-25, 05:16
Har kollat min nu.. Sprayat gas vid spridarna. Å då ökar tomgångne lite hör man på motorn.. Men det kan ju även vara insugspackningen då den är just brevid? Fast det känns ändå som om det är vid spridarna det läcker.

Så är det såvrt att byta dom? Vad kan det kosta? Eller kan det vara nåt annat..

Jocke_M
2008-05-25, 20:41
nån som har koll?

D_Stenlund
2008-05-25, 23:31
ja bytte o-ringarna till mina spridare igår. 31kr st, 8st på min = ca 250kr, plus en till vacumklockan om man ska byta den me, min var fin så de gjorde ja inte.

D_Stenlund
2008-05-25, 23:31
detta var dock till en g60 maskin, säkert billigare till era, kanske samma, va vet ja

Jocke_M
2008-05-26, 04:31
På våra bilar verkar det bara vara en o-ring per spridare.

Sebbe
2008-05-26, 09:31
På våra bilar verkar det bara vara en o-ring per spridare.

Ja, en O-ring till varje. Dra upp spridaren, ta bort den gamla. På med den nya (lite bensin brukar underlätta) Tryck tillbaks.

danne-_-
2008-05-26, 12:11
Ahh.. spraya startgas vid spridarna har jag inte testat.. tror jag.. en till sak att spana, tack :)

Jocke_M
2008-05-26, 13:56
Ja, en O-ring till varje. Dra upp spridaren, ta bort den gamla. På med den nya (lite bensin brukar underlätta) Tryck tillbaks.

Låter enkelt.. Är dom svåra att få lös?

Jocke_M
2008-05-26, 14:02
Ahh.. spraya startgas vid spridarna har jag inte testat.. tror jag.. en till sak att spana, tack :)


Japp.. Men stressa inte å lyssna noga. Det märktes inte så tydligt, men det märktes att den höjde tomgången med några varv då jag spraya startgas dit.

Sen undrar jag, om tomgångsskruvs tätningen är dålig och man sprayar startgas där så märker man om den är trasig eller?

Sebbe
2008-05-26, 23:37
Låter enkelt.. Är dom svåra att få lös?

Nja, de kan jävlas lite. Pajjade en soppa slang när jag skulle dra ut dem med gamla slitna O-ringar. Då satt de rätt hårt. Nu med fräscha O-ringar så går det lätt. Tror inte det går att dra med handkraft, men om man drar samtidigt som man lirkar med något lämpligt verktyg som får plats.

Jocke_M
2008-05-29, 18:46
Har varit å köpt nya o-ringar, vi får se om det löser sig med dem..

http://www.gatbilar.se/cars/219/3/483ece012ce3f.jpg

Priset var 110kr för 4 stycken.

Skriver när jag bytt dem å ger svar på om det blev bättre :)

danne-_-
2008-05-29, 22:04
Har varit å köpt nya o-ringar, vi får se om det löser sig med dem..

http://www.gatbilar.se/cars/219/3/483ece012ce3f.jpg

Priset var 110kr för 4 stycken.

Skriver när jag bytt dem å ger svar på om det blev bättre :)


Woho! Jag tror jag har hittat mitt tomgångsproblem! :D Spraya lite startgas vid spridarna och mycket riktigt så ökade min tomgång rätt markant faktiskt.. så pass att man utan problem hörde det i alla fall.. Sen hitta jag även lite runt.. ja vad det nu heter.. ringat in ställena :)

http://files2.bredband.net/cpuser_b488472/Bilder/Goffen/tjuvluft.jpg

D_Stenlund
2008-05-30, 00:19
Härligt, 31kr/st kostade mina o-ringar mk2 g60 :D

Köp ny fin slang, nya fina slangklämmor, så kommer de inte läcka något.

danne-_-
2008-05-30, 07:58
Härligt, 31kr/st kostade mina o-ringar mk2 g60 :D

Köp ny fin slang, nya fina slangklämmor, så kommer de inte läcka något.

:) Sweet, men.. ny slang osv.. vad fan heter dem då? :D Inte fått tag i en haynes bok än.. Ingen som säljer en svensk version till min mk1'a förresten? :D

Auf wienerschnitzel!

Jocke_M
2008-05-31, 21:22
Står nog inte i haynesboken.

Jocke_M
2008-05-31, 21:38
:) Sweet, men.. ny slang osv.. vad fan heter dem då? :D Inte fått tag i en haynes bok än.. Ingen som säljer en svensk version till min mk1'a förresten? :D

Auf wienerschnitzel!

Finns tyvärr inga haynesböcker på svenska till våra bilar.. finns en annan reparationshandbok för vw golf nr: 221 vet inte vem utgivaren är..
Den är på svenska men inte direkt jätte bra..

Jocke_M
2008-05-31, 21:39
Försökte hitta slangarna i ETKA men hittade dom inte.. Men testa dra lite eltejp runt å dra åt slangklämmorna lite så kanske det funkar :) billigaste sättet iaf :D

D_Stenlund
2008-06-01, 01:19
köp en sland modell tjockare, funkar de me. behöver inte vara top of orginal direkt.

skål, super bort mina tankar på bugrun :&

danne-_-
2008-06-01, 04:09
Well, kanske sant =) Men känns som om jag ändå vill veta vad fan allt är till för :)

danne-_-
2008-06-13, 23:16
Ingen som har koll på vad slangarna heter? Eller var man kan köpa ett komplett vakumslangs paket?

danne-_-
2008-06-14, 11:13
Har upptäckt ett annat problem nu, men kanske hör ihop med tjuvluftandet.. Om man kört ett tag och givetvis så har tomgången ökat till cirkus 1500rpm .. om man drar på lite.. så runt 2500rpm så pluddrar/hackar bilfan utav tusen.. är det pga tjuvluften eller kan det vara något annat?

Mvh, Daniel

danne-_-
2008-06-15, 23:29
Ingen som vet? :)