handdator

Visa fullständig version : en sista fråga ang nollning



D_Stenlund
2008-05-12, 23:34
Veven har ju ett sträck som ska gå mot pilen på plasten bakom?, de är de nu, men veven gör ju så att svänghjulet går, de hade ja ställt på -0 ( noll ) innan, men då var sträcket/pilen 1 ½ cm ifrån varandra, gjorde så att dom var rätt men då glev ju pilen förbi nollan på svänghjulet, vilket ska man gå efter? Hoppar ni är lika dumma som mig och förstår va ja menar=)

god kväll

Manny
2008-05-12, 23:51
Finns flera märken på svänghjulet, bla för vags mätverktyg, 6grader före ÖD och ÖD

http://forumbilder.se/images/4722008105519edae.jpg

Jag tittar aldrig på svänghjulet, jag brukar nolla efter kamdreven.

D_Stenlund
2008-05-13, 16:05
ok, men de finns ju märken, fann ett sådant ( -o ) på baksidan, motsvarande rikting där, bakom svänghjulet alltså... galet? Bäöttre att kolla på markeringen på hjulet, som motsvarar pilen på skärmen? och fördelaren är nollad samt kammen, borde räcka så va

znabb
2008-05-13, 19:00
ok, men de finns ju märken, fann ett sådant ( -o ) på baksidan, motsvarande rikting där, bakom svänghjulet alltså... galet? Bäöttre att kolla på markeringen på hjulet, som motsvarar pilen på skärmen? och fördelaren är nollad samt kammen, borde räcka så va


kolla markeringarna på remkivan+det andra drevet samt kamdrevet,då blir det rätt.

D_Stenlund
2008-05-13, 19:32
ja de är sant, men undre plastkåpan är ju ivägen. För att lossa den behöver man ta loss vevhjulet, blir de några komplicationer att göra de eller bara o lossa? Ser inte markeringen på aggregataxeln annars. Bara att tändningen står rätt vilket den gör

D_Stenlund
2008-05-13, 20:11
om man lossar hjulet nu till veven den stora nertill, ska man då få tillbaka den exakt som den stog, innan man fick bort den. hur viktigt är de??

Joda
2008-05-13, 20:31
om man lossar hjulet nu till veven den stora nertill, ska man då få tillbaka den exakt som den stog, innan man fick bort den. hur viktigt är de??

Den lossar man ju med de 4 st M8 insexbultarna. Den bultcirkeln är osymetrisk.. Dvs du KAN INTE sätta tillbaka remskivan fel.

Du ska INTE lossa centrumbulten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

/Johan

D_Stenlund
2008-05-13, 21:23
okey danke, bra att du skriver med stora bokstäver så man får in i skallen =)

Fint, får ja göra de... Lätt och kolla så alla märkningar är som dom ska sedan

tack johan