handdator

Visa fullständig version : Ta bort v-låda på Passat g60 syncro?



Tobben 85
2008-05-12, 21:27
Hejsan..
Jag har varit i garaget nu ikväll och skulle ta bort lådan på bilen..
Alla bulten är släppta och lådan är lös men den vill inte komma bort..
Det ser ut som om delen på lådan där kardan och höger drivaxel går ut tar i motorn.. måste man skruva bort den innan hela lådan går att få bort?
Tacksam för svar då ja vill ha bilen körklar till Bug Run :-)

David L
2008-05-12, 22:45
Ska du ta loss lådan men lämna vinkelväxeln kvar så måste du lossa en insexskruv som sitter inne i höger drivfläns. Bort med höger drivaxel och ploppa loss en plastkåpa i flänsen och sen in med insex modell lång.

Ska du ta loss hela paketet (låda+vinkelväxel) har du mycket svordomar att se fram emot..

Tobben 85
2008-05-13, 00:11
Jo hela skiten ska bort.. har plockat ur motor och låda ur bilen.. ska byta till en annan motor så behöver ju få bort allt.. hur får man bort lådan plus vinkelväxeln då?

mrpipen
2008-05-13, 01:08
Dax att byta bil om du inte kan få bort lådan från motorn hehe=)

Kan byta jämnt mot min gti =)

Tobben 85
2008-05-13, 13:14
Dax att byta bil om du inte kan få bort lådan från motorn hehe=)

Kan byta jämnt mot min gti =)

De va ju inte bara att dra lådan utåt som de är på fwd bilarna.. ska åka förbi skoglöfs sen o fråga hur ja ska göra..

mrpipen
2008-05-13, 13:16
Har du fått bort alla tänk plåtar runt växellådan och motorn. Titta på de först, Ska aldrig behöva skruva isär en låda för att få bort den.

Vw gör de så lätt som möjligt för sig.

Skriv här sen hur de gick och ta med hela sanningen=)

T-mek
2008-05-13, 13:19
Inget konstigt egentligen. Ta av vinkelväxeln först enl. David L´s inlägg, ta sen ut växellådan. Vid montering: i med växellådan först, sen vinkelväxeln...

Fast om du ändå ska byta ut hela paketet är det väl ingen ide att böka runt på det viset? Ut med hela drivlinan på garagegolvet bara, klart! ;-)

mrpipen
2008-05-13, 13:34
Fast om du ändå ska byta ut hela paketet är det väl ingen ide att böka runt på det viset? Ut med hela drivlinan på garagegolvet bara, klart! ;-)

Just så menade jag med =)

Fors
2008-05-13, 14:48
På min hade jag inte den insexan inne i högra drivaxeln-flänsen. bara de 4 skruvarna runt om.

Tobben 85
2008-05-13, 18:45
På min hade jag inte den insexan inne i högra drivaxeln-flänsen. bara de 4 skruvarna runt om.

motorn och lådan är ju redan ur bilen.. kardan är ju redan släppt.. så man måste skruva bort vinkelväxeln från lådan för att få bort lådan från motorn?

Joda
2008-05-13, 20:41
motorn och lådan är ju redan ur bilen.. kardan är ju redan släppt.. så man måste skruva bort vinkelväxeln från lådan för att få bort lådan från motorn?

Allvarligt talat?! Du har motorn "lös".. Prova själv om det går eller inte. Gör det inte det får du väl helt enkelt ta dig tid att lossa insexbulten och de 4 bultarna runt fördelningslådan. Jag förstår faktiskt inte problemet? Det går ju fortare att lossa bultarna än att vänta på diverse åsikter om hur man ska göra och hur det sitter fastskruvat.

Jag hade förstått dig om motorn suttit i bilen. Då vill man göra på rätt sätt. Men NU?..

/Johan

Joda
2008-05-13, 20:43
På min hade jag inte den insexan inne i högra drivaxeln-flänsen. bara de 4 skruvarna runt om.

Jag har för mig att insexbulten sitter på modeller med 02A-baserad 4wd-låda.. Du borde haft den alltså.

På min Golf 2 (med 020-baserad 4WD) så fanns den inte.

/Johan

Ps. Jag kan spana i ETK* om du vill?