handdator

Visa fullständig version : Luftmassemätare (LMM) ger fel - Golf IV GTI



Hawaiiskjortan
2008-05-12, 09:29
Hej,

Har haft problem med att avgaslampan lyser i min Golf GTI -02 som gått 9500mil. Har haft den på firma där de har släckt felkoderna och bytt till ny LMM, felkoderna har de släckt men kommer alltid tillbaka efter typ 10 - 15 mil. Nu efter senaste åtgärden börjar lampan lysa igen. Bilen går som den ska, drar jämt och fint genom hela registret, möjligtvis att den bluddrar/rycker litegrann på tomgång första minuten när man startar den efter att den stått still 1 - 2 dagar. Jag blir galen på detta, verkar vara nåt elektronikfel eller annat. Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Tändstiften, tändspole, bensinpumpen eller annat som ger denna typ av ustlag?

MVH
Daniel

Falcor
2008-05-12, 10:28
Vilka felkoder har du haft? Utan dom är det svårt att säga vad det beror på.

Hawaiiskjortan
2008-05-12, 10:45
Vet inte felkoderna, det är verkstan som säger att det är LMM. Så jag är i deras våld, tyvärr. Om det är nån i Malmö med VAG-com som för en liten slant kan hjälpa till så är det välkommet. =)

foffa2002
2008-05-13, 15:36
Vet inte felkoderna, det är verkstan som säger att det är LMM. Så jag är i deras våld, tyvärr. Om det är nån i Malmö med VAG-com som för en liten slant kan hjälpa till så är det välkommet. =)


Har du bytt lmm så är det inte den

VAG är tyvärr skitkassa på att felsöka.

LMM kan felsignalera vid tex läckage innan turbo.
Då är den ju inte trasig ...... men vw byter till det fungerar.

en 10:- slang eller liknande kan bli 10 000:- när man lyssnar på deras mekar

Mini_me
2008-05-14, 09:58
Alla kan ju inte vara ofelbara som du Fredrik....

Hawaiiskjortan
2008-05-14, 10:04
Tackar för svaren. Ska lämna in den på avläsning på måndag så får vi se vad felkoden är. Bilen går ju som den ska så jag kör med den så länge.

Bilen är till salu om någon är intresserad av den i nuvarande skick. =)

/Daniel

foffa2002
2008-05-14, 18:14
Alla kan ju inte vara ofelbara som du Fredrik....

VAG tjänar pengar på att be kunden byta allt möjligt.
Därför gör dom ingen seriös felsökning.

Vill dom tjäna pengar så byter man allt på hela bilen.


Sist bytte dom temp givare , temp signal givare och vattenpump på en bil som ej gick upp i temp.

Redan i moppeåldern så vet man ju att en bil som INTE går upp i temp har en trasig termostat.

Som exempel.

Kunden fick en räkning på ca 5000:-


Sen lämnade han den till mig då felet inte var löst ;)


Har fler fina historier.
De flesta bilarna VAG går bet på hamnar ju hos mig med de enklaste fel man knappt ens vill ta betalt för då kunden redan är uppe i 3-10K hos slarv VAG.

T-mek
2008-05-14, 18:52
VAG tjänar pengar på att be kunden byta allt möjligt.
Därför gör dom ingen seriös felsökning.


Generaliserar du inte lite väl mycket nu?

Man hittar inkompetenta människor i alla branscher, så även inom VAG, men det finns duktigt folk där ute, det gäller bara att hitta dom.

Tro det eller ej, men jag har även hört historier om hobbymekaniker som gjort fel... ;-)

Premis
2008-05-14, 22:41
Det är inte mekarna det är fel på, och problemet gäller inte enbart VAG utan alla high-tech märken. Problemet är inte att mekarna är inkompetenta (visst finns dom också) utan att bilarna är alldeles för svåra att diagnostisera. Självklart går det att göra felsökningen smartare men det är ett område som tyvärr verkar vara eftersatt, utvecklingen går för fort.

.. följden blir att man får gissa sig fram när man inte har tydligare instruktioner och då byter man det ena och det andra och det blir dyrt, dyrt, dyrt.

.. så lite fel är det allt att Helt klaga på mekarna.

Polyphony
2008-05-15, 05:50
Generaliserar du inte lite väl mycket nu?

Man hittar inkompetenta människor i alla branscher, så även inom VAG, men det finns duktigt folk där ute, det gäller bara att hitta dom.

Tro det eller ej, men jag har även hört historier om hobbymekaniker som gjort fel... ;-)

Även om han generaliserar eller inte så är VW helt överdrivet dyra och jag tror inte att det har med mekarna att göra som andra i denna tråden säger. Jag tycker att man kan känna sig blåst oavsett vad man än gör på VW för du får betala överpris för allt å då menar jag allt. På min bil ville VW här i Göteborg ta 3000:- för att byta min högra damask som det hade blivit hål på. Gick till en mindre privat verkstad i partille som ville ha 1000:- för samma jobb. Jag har gjort en hel del på VW men efter mitt sista besök så bestämde jag mig för att aldrig mer gå till VW. Jag tycker man ska hitta en bra privat verkstad som är duktiga på just din bil och som har tillgång till VAG.com du kommer ha väldigt mycket mer pengar i fickan å det kommer inte göra lika ont att lämna in bilen när något går fel. Dom flesta märkesverkstäder är så här å Volvo's ska vi inte ens snacka om ni såg väl insider när dom granskade deras verkstäder nah fyfan alltså hellre gå till en mindre privat verkstad som är mån om sina kunder. Dom enda som går till såna här verkstäder är väl såna som inte vet något annat typ äldre människor som inte riktigt har någon koll och som har lite mer pengar på fickan än vad vi ungdomar har.

Mini_me
2008-05-15, 11:29
Seriöst...du kan inte jämför ett hål i vägen med en VAG verkstad. Har du nån aning om vad det kostar att hålla en VAG verkstad igång??? Och hur många som jobbar där?..kostar pengar att ha folk anställda...

Bara Verktyg som kommer på automat leverans kostar mer än vad sverige har i stads skuld (en överdriven liknelse).


Och Foffa...seriöst...eftersom du då tydligen får ALLA bilar som VAG inte kan lösa så kanske man ska granska dig med lupp och se att du verkligen gör allt 100% RÄTT JÄMT.

Jag jobbar (som du och många andra vet) på VAG så , ja jag tar det personligt när nån dryg jävel sitter och säger att jag lurar på folk saker...skillnaden i mitt inlägg och hans är att mitt är riktat mot en person = det klassas säkert som person angrepp medans han öser skit över VAG = hjälte.

Less jag blir..ska ta det som regel att INTE hjälpa/skriva här till folk som är så jävla Anti mitt jobb.

Till moderatorer...radera om ni vill...skiter i vilket i denna tråd.

Polyphony
2008-05-16, 05:02
Seriöst...du kan inte jämför ett hål i vägen med en VAG verkstad. Har du nån aning om vad det kostar att hålla en VAG verkstad igång??? Och hur många som jobbar där?..kostar pengar att ha folk anställda...

Bara Verktyg som kommer på automat leverans kostar mer än vad sverige har i stads skuld (en överdriven liknelse).


Och Foffa...seriöst...eftersom du då tydligen får ALLA bilar som VAG inte kan lösa så kanske man ska granska dig med lupp och se att du verkligen gör allt 100% RÄTT JÄMT.

Jag jobbar (som du och många andra vet) på VAG så , ja jag tar det personligt när nån dryg jävel sitter och säger att jag lurar på folk saker...skillnaden i mitt inlägg och hans är att mitt är riktat mot en person = det klassas säkert som person angrepp medans han öser skit över VAG = hjälte.

Less jag blir..ska ta det som regel att INTE hjälpa/skriva här till folk som är så jävla Anti mitt jobb.

Till moderatorer...radera om ni vill...skiter i vilket i denna tråd.

Äger din pappa VAG eller? Du behöver inte bli så upprörd. Tror inte att han riktade sin kritik direkt mot dig. Det han säger är ju ändå sant, så är det ju. VAG tar överpriser å det vet alla.

Mr dOhC
2008-05-16, 06:34
...... och i sista änden så handlar det om pengar...som allt annat...

Vid närmare eftertanke blir man mörkrädd....pengar är orsak till det mesta som är dåligt här i världen

T-mek
2008-05-16, 08:13
VAG tar överpriser å det vet alla.

Även om det är en VAG-verkstad så råder fri konkurrens. Gillar du inte priset du får på ett ställe så fråga på nästa, precis som med allt annat.

Det lustiga här är att trådskaparen inte skriver med en enda bokstav att det är på VAG han haft bilen inlämnad, men ändå är det "all aboard the bandwagon" för att spy galla över märkesverkstäderna...

Det är möjligt att det var just på VAG han hade den, men det är en trist attityd.

Mini_me
2008-05-16, 09:11
Äger din pappa VAG eller? Du behöver inte bli så upprörd. Tror inte att han riktade sin kritik direkt mot dig. Det han säger är ju ändå sant, så är det ju. VAG tar överpriser å det vet alla.


Är du läskunnig?? Vart nämner jag min Pappa?

Självklart är det inte riktat mot mig (som jag även skriver om du behagat läsa det) men han dissar på mitt jobb och gör det så fort han får chansen(läst hans inlägg i åratal)...så JA jag tar åt mig eftersom det är ett löst begrepp och alla som yttrar sig inte har en suck om vad dom pratar om.
+ om man ska sitta och yttra sig om alla andra kanske man ska vara perfekt själv...och det vet jag att nämnd person inte är.

Du jämför ett ställe som kanske har 1 max 2 anställda mot en firma med 50-200 anställda...bara skillnaden i kostnader på personalsidan är enorm.

+ är det nån som vet vad det kostar att vara ISO.cert??
Att vara en "grön verkstad (släcka 2ór)"?
Att uppfylla dom ibland orimliga krav som tyskland ställer.

Tex: Om man ska vara en Aukt. VAG verkstad så kom det (efter gruppundantaget) en lista på saker som man var tvungen att uppfylla...vad sägs som en stol som ska finnas i AUDI sälj hallen..a´5000kr/st.
Nytt golv i hela säljhallen för VW (Som var 1år gammalt).
Varför gjorde dom så?? Jo eftersom det fanns massa skrot verkstäder som då inte hade råd att göra alla ändringar som man skulle = dom gick i KK = Man blev nöjd för innan kunde man inget göra.

Om du driver en verkstad så tjänar du pengar på att laga bilar...och då är det väl inte konstigt att det kostar mer på ett större ställe än hos Leffe på hörnet?

Skulle alla VAG verkstäder ta samma timpeng som "leffe" så är ju iaf några personers liv bättre...för då skulle VAG lägga ner i Svearike.


Så om du inte vill åka till VAG så skit i det..men då behöver man inte sitta och gnälla över att "där borta är det mkt dyrare".

Jag ska dra igång trådar som förklarar hur j*vla dumma i h*vet helt vanliga kunder vara och att då helt sonika alla människor är det...för det vet ju alla eller hur? ;-P
MEN jag gör inte det...pga att jag hajar skillnaden.

(Jag är inte upprörd...blir irreterad bara)

Mini_me
2008-05-16, 09:12
...... och i sista änden så handlar det om pengar...som allt annat...

Vid närmare eftertanke blir man mörkrädd....pengar är orsak till det mesta som är dåligt här i världen

Kan inte annat än att hålla med.

foffa2002
2008-05-16, 18:43
Mini me

Problemet är ju inte ert nya golv etc utan att personalen inte har den kunskap som behövs.

Det är skitenkelt att mäta upp om en givare är trasig eller inte .
Antingen kör du och mäter hur många gram den ger tar det x 1.25 och jämför mot en bromskurva av bilen.

Sen mäter man upp hur många volt den ger och jämför det med LMM skalan med WINOLS


Istället för att byta tills det fungerar som inte är så kostnadseffektivt för kunden.


Att enbart läsa av att det är short to ground betyder inte att den är trasig eller inte har jord.
'

visa denna för 100 pers på VAG så får dom säga vad det är

http://i28.tinypic.com/2vj1pae.gif

Mini_me
2008-05-16, 20:25
VAG tjänar pengar på att be kunden byta allt möjligt.
Därför gör dom ingen seriös felsökning.

Vill dom tjäna pengar så byter man allt på hela bilen.

Detta är det jag stör mig på av det du har sagt.
Du säger att vi byter saker och på så sätt tjänar pengar..dvs lurar folk medvetet...inte att vi inte har en aning och då gissar.

Och för att förtydliga: Jag vet lika väl som andra att det finns rötägg som gör puckade saker eller som tar sig vatten över huvet...men det du gör , är att du säger att pga att 1 gör så så kommer 100 andra oxå göra det.

Och nej jag har inte en suck om vad du har ritat i Paint och jag bryr mig inte.
Säkerligen har inte många det heller.

Det är inte poängen med mitt "problem" med dig.

Men hur ska man göra då för att få upp alla på VAG till den kompetensen som du anser att man behöver för att ha rätt att meka VAG bilar?
Lös den frågan så ska jag för evigt vara tyst.


Anledningen jag tar upp golv och andra saker är för att Polyphony tycker att det är dyrt och att det är bara för att man ska tjäna helt sjuka mängder pengar som det är dyrt...och att det borde kosta det som Leffe tar..= omöjligt.

Det kostar mkt pengar av en anledning...suprise!


Än en gång , tycker moderatorerna att detta spårar ur..slopa tråden.

Polyphony
2008-05-16, 20:37
Även om det är en VAG-verkstad så råder fri konkurrens. Gillar du inte priset du får på ett ställe så fråga på nästa, precis som med allt annat.

Hallå? Skrev jag inte att jag har bytt verkstad?

Polyphony
2008-05-16, 20:44
Är du läskunnig?? Vart nämner jag min Pappa?

Självklart är det inte riktat mot mig (som jag även skriver om du behagat läsa det) men han dissar på mitt jobb och gör det så fort han får chansen(läst hans inlägg i åratal)...så JA jag tar åt mig eftersom det är ett löst begrepp och alla som yttrar sig inte har en suck om vad dom pratar om.
+ om man ska sitta och yttra sig om alla andra kanske man ska vara perfekt själv...och det vet jag att nämnd person inte är.

Du jämför ett ställe som kanske har 1 max 2 anställda mot en firma med 50-200 anställda...bara skillnaden i kostnader på personalsidan är enorm.

+ är det nån som vet vad det kostar att vara ISO.cert??
Att vara en "grön verkstad (släcka 2ór)"?
Att uppfylla dom ibland orimliga krav som tyskland ställer.

Tex: Om man ska vara en Aukt. VAG verkstad så kom det (efter gruppundantaget) en lista på saker som man var tvungen att uppfylla...vad sägs som en stol som ska finnas i AUDI sälj hallen..a´5000kr/st.
Nytt golv i hela säljhallen för VW (Som var 1år gammalt).
Varför gjorde dom så?? Jo eftersom det fanns massa skrot verkstäder som då inte hade råd att göra alla ändringar som man skulle = dom gick i KK = Man blev nöjd för innan kunde man inget göra.

Om du driver en verkstad så tjänar du pengar på att laga bilar...och då är det väl inte konstigt att det kostar mer på ett större ställe än hos Leffe på hörnet?

Skulle alla VAG verkstäder ta samma timpeng som "leffe" så är ju iaf några personers liv bättre...för då skulle VAG lägga ner i Svearike.


Så om du inte vill åka till VAG så skit i det..men då behöver man inte sitta och gnälla över att "där borta är det mkt dyrare".

Jag ska dra igång trådar som förklarar hur j*vla dumma i h*vet helt vanliga kunder vara och att då helt sonika alla människor är det...för det vet ju alla eller hur? ;-P
MEN jag gör inte det...pga att jag hajar skillnaden.

(Jag är inte upprörd...blir irreterad bara)

När jag lämnar in min bil på en verkstad så vill jag inte behöva betala för en personal på 200 anställda och underhåll av deras gigantiska fastighet då är man ju en riktig vinnare om man går till LEFFE på hörnet som gör samma jobb 70% billigare ;) Gnäller absolut inte, men har folk pengar i överflöde och vill sponsra eran verksamhet så var så goda. Kan jag spara 2000:- på en total summa av 3000:- så gör jag gärna det, sunt förnuft imo. Beundrar den kärleken du har för din arbetsgivare det va därför jag undrade om din Pappa var ägare inom VAG-Koncernen :)

foffa2002
2008-05-17, 14:02
Detta är det jag stör mig på av det du har sagt.
Du säger att vi byter saker och på så sätt tjänar pengar..dvs lurar folk medvetet...inte att vi inte har en aning och då gissar.

Och för att förtydliga: Jag vet lika väl som andra att det finns rötägg som gör puckade saker eller som tar sig vatten över huvet...men det du gör , är att du säger att pga att 1 gör så så kommer 100 andra oxå göra det.

Och nej jag har inte en suck om vad du har ritat i Paint och jag bryr mig inte.
Säkerligen har inte många det heller.

Det är inte poängen med mitt "problem" med dig.

Men hur ska man göra då för att få upp alla på VAG till den kompetensen som du anser att man behöver för att ha rätt att meka VAG bilar?
Lös den frågan så ska jag för evigt vara tyst.


Anledningen jag tar upp golv och andra saker är för att Polyphony tycker att det är dyrt och att det är bara för att man ska tjäna helt sjuka mängder pengar som det är dyrt...och att det borde kosta det som Leffe tar..= omöjligt.

Det kostar mkt pengar av en anledning...suprise!


Än en gång , tycker moderatorerna att detta spårar ur..slopa tråden.



Du ser ju själv

"Ritat i paint" när det är en fil ur motronic 3.8 :))

mt4base
2008-05-17, 15:49
Man kan vända och vrida på sånt här i evigheter. Vag är dyra - ja, det tycker även jag men man kan se på det på lite olika sätt. "Leffe i svängen" som driver icke märkesbunden verkstad är med stor sannolikhet billigare. Han kanske tar 500:-/tim istället för VAG som tar 1000:- + moms eller mer. Vad är skillnaden förutom priset? Troligen erfarenheten. Eftersom VAG sysslar ENBART med märkets bilar BORDE de ha ett försprång mot den lokala verkstaden. Jag säger borde eftersom de rimligen faktiskt skulle ha ett försprång men tyvärr är mina erfarenheter av främst VAG på mölndalsvägen i gbg där vi lämnat in vår företagsbil aningen annorlunda. Det har visat sig att de haft stora problem att finna vissa fel som man tycker VAG borde ha lite koll på. Företaget jag jobbar på har vid något tillfälle fått HÅRRESANDE faktura på runt 9-22tusen för felsökning/reparation som knappt varit specad med tid eller annat. Vår ekonomiavd har bestridit/ifrågasatt dessa och fått sänkta fakturor DIREKT med tusenlappar??? Om VAG luras eller ej låter jag vara osagt men visst kan det tyckas underligt? Ok att verkstaden lagt mycket tid på bilen och debiterar en summa men att så lättvindligt sänka så mycket tycker jag luktar bedrägeri. Som kund undrar man ju, vad har de gjort? Om vi inget sagt och betalat det som stod på fakturan, hade VAG ringt och slagit av en rejäl summa ändå? (här är det tillåtet att tro vad man vill - jag har min uppfattning klar - min chef med). Det är min DÅLIGA erfarenhet av VAG.

Dock har jag märkt att när jag köper reservdelar till mina egna bilar ligger faktiskt numera VAG lägre i pris än både den lokala månglaren och mekonomen. Dessutom är de väldigt trevliga och hjälpsamma på VAG handlaren här i byhåla jag bor. Därmed är det med glädje jag gärna köper VAG original flertalet gånger. Däremot inser jag att jag inte har plånbok att anlita detta företag när det kommer till felsökning, tyvärr för det kanske hade varit det bästa.

Sen ska man se till hur marknaden ser ut för bilverkstäderna numera. Det är SVÅRT att få tag i bra mekaniker. Får de mot förmodan tag i någon kostar de att anställa. Den kostnaden måste tas in nånstans och mest troligt är det väl kunden får betala. Det är liksom hela affärsideen. Man kan säga mycket om det här med affärsidkande oavsett bransch men vanligen vill företag gå med vinst och räknar på vad behöver ha betalt med det som utgångspunkt.

VAG har ju tillgång till märkesspecifika verktyg och borde i sanningens namn se till att de anställda har specifik och relevant utbildning för det de ska arbeta med vilket borgar för en kunskap som står över det som den lilla verkstaden kan lösa. Om man översätter det resonemanget till kronor och ören tycker jag att logiskt sett borde bli så att även om VAG verkstaden tar mer en dubbelt för en felsökning så behöver de kanske bara lägga en timme medan nån annan verkstad (eller jag själv) måste lägga en helg eller mer på att lösa samma uppgift så borde det ändå bli billigare på det hela taget att anlita VAG. Med detta vill jag påskina hur det BORDE vara och som det säkert i praktiken är med många märkesverkstäder men baksidan av myntet är stora organisationer där folk möjligen bryr sig lite för lite om kunden och kanske är lite för van vid företag som "skiter i vad det kostar" bara felet fixas. Märkesverkstaden borde vara ett bra alternativ för den enskilde privatägaren av bil men är tyvärr inte alltid det.

Ser man till svaren som kommer från de VAG mekar på detta forum tycker jag det är en GRYM styrka forumsmässigt att dessa personer orkar svara på frågor utanför arbetstid. Vanligen tycker jag att det visar sig att de har torrt på fötterna och ger svar som brukar stämma så bra de kan med tanke på hur vi övriga bilanalfabeter formulerar våra frågor. Personligen uppskattar jag dessa personer väldigt mycket och är tacksam för den kunskapsbank de representerar - gratis for oss på forumet. Det är lyx - det är min åsikt.

IMP
2008-05-17, 18:00
Har också en dålig erfarenhet av VAG på möndalsvägen. Lämnade in min golf 4för att fixa min trasiga elhiss. De skulle byta den där reperationssatsen. Hade plockat ner dörrsidan åt dem så där slapp de 20 min arbete iaf.

När jag bokade tiden så frågade jag hur lång tid de skulle tänkas ta. "Max en timme". Okej fine tänkte ja 1h = 1000 kr + 500 kr arbete = 1500:-

Får ett SMS "Bilen är nu klar, kostnad 3400:-"

Fick mer eller mindre en chock då jag är student och varje krona e viktig. Ringde upp och sa att jag tyckte de lät dyrt, okej då ger vi dig 20%. Jaha okej .. Åker dit och pratar direkt med dem, slutar med att jag får 50% och kommer undan med 1700:- (efter 2-3 minuters tjöt.. hmm !?)

Hawaiiskjortan
2008-05-22, 09:52
Det visade sig vara ett läckage på en slang som är kopplad till turbon, inte så lätt att hitta själv. Tyvärr så har jag bytt luftmassemätaren i onödan eftersom felkoden indikerade att den var kass, men nu lär ju inte den gå sönder på några mil. Felsökning och slangbyte blev totalt 1000:-.

Premis
2008-05-22, 22:00
Det visade sig vara ett läckage på en slang som är kopplad till turbon, inte så lätt att hitta själv. Tyvärr så har jag bytt luftmassemätaren i onödan eftersom felkoden indikerade att den var kass, men nu lär ju inte den gå sönder på några mil. Felsökning och slangbyte blev totalt 1000:-.

Härligt att det löste sig, segt när man inte vet vad det är.

Henrik.M
2008-05-22, 22:10
Problemet löst.
Tråden låst.
Borde varit låst för länge sedan.......