handdator

Visa fullständig version : Dra kablar till slutsteg lupo!



krillee
2008-05-10, 18:05
tjena, är på G att sätta in en bas i lupon. men måste ha lite hjälp med kabeldragningen! hur får man strömkabeln från cupen till batteriet? Hittar inget hål att dra det igenom! plus, något smart å smidigt sätta att få upp lågnivån till sterion! Det gäller en -99:a

//K

mt4base
2008-05-11, 00:17
tjena, är på G att sätta in en bas i lupon. men måste ha lite hjälp med kabeldragningen! hur får man strömkabeln från cupen till batteriet? Hittar inget hål att dra det igenom! plus, något smart å smidigt sätta att få upp lågnivån till sterion! Det gäller en -99:a

//K

Det är väldigt trångt i den bilmodellen.
När jag gjorde kabeldragningen på min Lupo för några år sedan så drog jag den i en sk robotslang/flexislang och satte den UNDER bilen. Mycket enklare än att ta ur hela inredningen. Främst var det att få igenom strömtampen genom torpedväggen jag tyckte verkade asjobbigt. Istället tog jag upp ett litet hål i reservhjulsbaljan med ett stegborr, monterade en kabelgenomföring för starkström (sån där man man skruvar ihop och som har en gummigenomföring i samma moment) och drog in strömkabeln med skyddhölje och allt där. Skyddat och bra. Tog c:a 3-4 timmar totalt att göra. Helt ok.

Lågnivåkablarna till stereon var heller inget 10 minuters jobb. Efter lite fnulande och dragande med dragstång och tejp fick jag upp samtliga kablar i radiouttaget men gott om plats, det var det inte!

Överlag var inte Lupon nått kul att bygga popmaskin i men det blev väldigt bra när det vart klart. Det är värt mödan för att ge dig ett klapp på axeln på vägen till lite bättre ljud. Originalljudet är ju inte så kul och en baslåda kan göra mycket för välbefinnandet. Kör hårt. Tror jag har lagt upp länken tidigare men titta mer än gärna på mina bilder och se om du kan snappa nån idé.

http://mt4base.rty.nu/lupon/Lupoindex.htm

Norpan
2008-05-11, 23:10
Jag tog in min strömkabel alldeles ovanför pedalstället och sen ner efter vänster tröskel.
Hittade en ledig gummi genomföring när jag kikade innifrån.
Lågnivåkabeln går på hö.sida i bilen och är som sagt inte nå kul att dra upp till stereon. Men med hjälp av en sån där nylon dragvajer så lyckades jag iaf till sist.

krillee
2008-05-11, 23:35
ok. ja får kolla om det går den vägen! går det inte att borra ett litet hål i torpedväggen? behöver ju inte va stort!

GTI G60
2008-05-12, 06:40
ok. ja får kolla om det går den vägen! går det inte att borra ett litet hål i torpedväggen? behöver ju inte va stort!
behöver väl vara MINST 10mm iaf...

krillee
2008-05-12, 21:34
ja nått sånt kanske, det är väll inte direkt stort! Går det att gö på det viset? eller är det absolut "förbjudet" känns ´som det skulle vara ett smidigt altenativ!

Barbapappa
2008-05-13, 06:05
Borra går väl jättebra att göra, kör på det. ;-)

krillee
2008-05-13, 20:38
ok, jo då får det nog bli så! tackaR

Manny
2008-05-13, 21:50
borra o sätt en riktigt gummigenomföring så är det "godkänt" :P

krillee
2008-05-13, 23:04
joo jag hade tänkt att göra något i den stilen! Så det blir "godkänt" haha;)